Visoka cijena jeftinog avioprijevoza

Sve jača konkurencija na nebu: Kako stoje low cost kompanije, a kako preživljavaju klasični avioprijevoznici

31.07.2018 u 17:22

Bionic
Reading

Najveći europski diskontni avioprijevoznik u posljednje vrijeme prisiljen je s vremena na vrijeme otkazivati letove zbog povremenih štrajkova letačkog osoblja, a nakon što je lani prvi put u kompaniji došlo i do sindikalnog okupljanja, čini se da će se Ryanair konačno morati suočiti sa situacijom s kojom se godinama bore tradicionalni avioprijevoznici

Pedesetak tisuća putnika Ryanaira u posljednjih nekoliko mjeseci je ili dobilo povrat novca ili im je diskontna aviokompanija ponudila alternativne letove nakon što je niz štrajkova, i propusta menadžmenta, doveo do otkazivanja dijela zakazanih letova. Nezadovoljstvo pilota i letačkog osoblja koje je ovih dana rezultiralo djelomičnim obustavama rada kulminacija je nesređenih odnosa između menadžmenta i zaposlenika u jednom od najvećih europskih avioprijevoznika, a posljedica je poslovne politike zahvaljujući kojoj je Ryanair stigao na sam vrh europskog zračnog transporta.

Kompanija koja je u posljednja dva desetljeća najviše pridonijela razbijanju tradicionalnog europskog avioprijevoza, u kojem su dominirala imena poput British Airwaysa, Air Francea, Lufthanse, KLM-a i drugih, tako se prema nekim ocjenama konačno našla u njihovim cipelama. Kao predvodnik diskontnog avioprijevoza u Europi, Ryanair je godinama bio poznat po drastičnom i nesmiljenom rezanju troškova na svim mogućim razinama. Dugogodišnji glavni izvršni direktor, kontroverzni Michael O'Leary nikada se nije skanjivao uvoditi nove načine štednje gdje god je vidio povoljnu priliku i ne bi li što više snizio cijene avioprijevoza za putnike te time konkurirao drugim kompanijama.

Taktika se pokazala jako uspješnom jer je Ryanair u gotovo tri i pol desetljeća poslovanja, od čega se na diskontne letove fokusirao početkom devedesetih, uspio izrasti u gotovo najveću europsku aviokompaniju. Lani je Ryanairom putovalo 128,8 milijuna putnika, a od europskih aviokompanija jedino je više putnika imala Lufthansa (130 milijuna). Na trećem mjestu, s 25 milijuna putnika manje, smjestio se konglomerat IAG, pod čijim krovom posluju British Airways, Iberia i još nekoliko manjih tvrtki.

Klasični avioprijevoznici godinama se teško bore protiv Ryanaira, ali i drugih diskontnih aviokompanija, između ostalog zbog toga što ih u rezanju troškova sprečavaju kolektivni ugovori i razne beneficije koje imaju njihovi zaposlenici. Lufthansa i ostali su čak i u takvoj situaciji, u kojoj njihovi piloti i letačko osoblje rade u boljim uvjetima nego oni u diskonterima, morali s vremena na vrijeme rješavati nezadovoljstvo koje su radnici iskazivali ucjenama ili obustavama rada.

Situacija u Ryanairu je, očekivano, godinama bila još napetija da bi krajem prošle godine, prvi put u povijesti irskog avioprijevoznika, konačno došlo do sindikalnog udruživanja. Ponešto jači glas zaposlenika tako je u međuvremenu doveo i do povremenih obustava rada te otkazivanja letova. Iako se Ryanair u svojem stilu i dalje bori protiv bilo kakvog poboljšanja uvjeta za radnike – ovih dana tristotinjak pilota i članova letačkog osoblja smještenih u Irskoj dobilo je pismo u kojem stoji upozorenje da se na njih možda neće računati nakon ljetne sezone – menadžment će morati pronaći neko rješenje ne želi li da se ozbiljnije ugroze rezultati tvrtke.

A rezultati su i dalje relativno dobri. U fiskalnoj godini koja je završila krajem ožujka neto dobit je iznosila 1,45 mlrd. eura i bila je za 10 posto viša nego godinu prije. Prvi fiskalni kvartal u ovoj godini Ryanair je završio s dobiti od 319 milijuna eura, 20 posto manje nego u istom razdoblju lani, dijelom zbog rasta troškova goriva, ali i troškova osoblja. Kompanija svojim uspjehom i pozitivnim financijskim rezultatom godinama pokazuje da je avioprijevoz moguće obavljati i na drukčiji način od tradicionalnog, a svojim je poslovanjem djelomično razmaknula oblake i drugim diskontnim avioprijevoznicima.

  • +5
Istražili smo kamo možete letjeti iz Hrvatske po smiješnim cijenama Izvor: Profimedia / Autor: montaža: Neven Bučević/tportal

Analize pokazuju da bi ove godine putnicima u Europi na raspolaganju moglo biti gotovo 502 milijuna mjesta na letovima diskontnih prijevoznika. Od 2010. godine taj je kapacitet udvostručen i neprestano raste iz godine u godinu, pa sada od ukupno raspoloživih mjesta na letovima u Europi diskontni avioprijevoznici nude nešto više od trećine, odnosno oko 36 posto. Podaci o broju prevezenih putnika još bolje pokazuju koliki dio tržišnog kolača drže jeftini prijevoznici jer među 11 najboljih u Europi čak njih pet su diskontne aviokompanije.

Uz Ryanair, koji na samom vrhu radi društvo Lufthansi, na petom mjestu ljestvice nalazi se easyJet te je lani imao 81,6 milijuna putnika, a na osmom mjestu je Norwegian Air Shuttle s lanjskih 33,2 milijuna putnika. Uz njih, među velike spadaju još mađarski Wizz Air (28,3 milijuna putnika) i turski Pegasus na jedanaestom mjestu. Usprkos povremenim problemima, poput ovih u kojima se trenutno nalazi Ryanair, u industriji su uglavnom složni da će udio diskontnih letova u Europi i dalje rasti, a to su prepoznale i tradicionalne aviokompanije koje unutar svojih grupa sve više pokreću i tvrtke koje nude jeftine letove.

Unutar grupe Lufthansa tako posluje Eurowings s flotom od stotinjak aviona, a IAG je lani pokrenuo kompaniju Level, čije je poslovanje upravo ovih dana proširio i na bečku zračnu luku. IAG je u međuvremenu također neuspješno pokušao preuzeti tvrtku Norwegian, a u još jednom sličnom pokušaju širenja poslovanja spriječio ga je Ryanair te je umjesto IAG-a od poznatog bivšeg vozača Formule 1, Austrijanca Nikija Laude preuzeo njegovu aviokompaniju Niki.

Svi podaci o rastu prometa pokazuju da je europski aviopromet posljednjih desetak godina procvjetao dobrim dijelom zbog razvoja diskontnih avioprijevoznika. Putnici su, ispalo je, spremni odustati od mnogo povlastica ne bi li uhvatili što jeftiniju aviokartu, a to prepoznaju i klasične aviokompanije koje sve jače grizu i na tržištu od kojeg su donedavno zazirale. S druge strane, s rastom vlastitog prometa i poslovanja niti diskontni avioprijevoznici neće više biti sposobni iskorištavati svoje prednosti u mjeri u kojoj im je to dosad uspijevalo. Nadmetanje na europskom nebu će se vjerojatno dodatno zaoštriti, a onima koji se u toj borbi neće moći ravnopravno nositi s ostalima treba zaželjeti što mirnije slijetanje.