POSLOVNI SALON 2010.

Što sve trebate znati o sigurnoj naplati?

  • Autor: Z. Korda
  • Zadnja izmjena 02.12.2010 19:48
  • Objavljeno 02.12.2010 u 16:07
Poslovni salon

Poslovni salon

Izvor: Promo fotografije / Autor: Poslovni salon

Jedna od najtežih posljedica krize je pogoršanje naplate potraživanja, pokazali su rezultati istraživanja koje je tvrtka Proagro provela među hrvatskim menadžerima. Prema riječima Saše Karlovčana, direktora Proagra, čak 76,1 posto ispitanika izjavilo je da njihove kompanije imaju problema s naplatom. Rokovi naplate stalno se produžuju pa se prosječno vrijeme naplate popelo na 86 dana

U najgoroj situaciji su male tvrtke i obrti, a promatrano po sektorima najviše problema s naplatom imaju tvrtke u prerađivačkoj industriji. Čak 32 posto menadžera malih tvrtki izjavilo je da potraživanja naplaćuju u roku od 150 i više dana. Najduži rokovi naplate su u građevini, a najbolje s naplatom stoje ugostitelji i hotelijeri.

'Prethodna provjera i ugovaranje instrumenata osiguranja najbolje su metode izbjegavanja problema s naplatom', naglasila je Jelena Uzelac, predstojnica katedre za pravo visokog učilišta Effectus.

Preventivna i često najučinkovitija mjera osiguranja plaćanja je provjera boniteta poslovnog partnera prije sklapanja posla. Provjera boniteta podrazumijeva prikupljanje informacija o poslovanju potencijalnog partnera kako bi procijenili njegovu sposobnost plaćanja dospjelih obveza. Vjerodostojne podatke o bonitetu pružaju obrasci BON-1 i BON-2 koji se, relativno jeftino, mogu naručiti u Fini. Najviše podataka pruža instrument BON plus, koji uz postojeće stanje daje ocjene i o budućoj sposobnosti plaćanja obveza

Važni su i neslužbeni izvori (poslovni partneri, mediji i sl.) putem kojih se možemo informirati o nečijem bonitetu. Uz provjeru boniteta, dobro je prilikom pregovaranja o uvjetima plaćanja ishodovati i instrument osiguranja plaćanja. U praksi se najčešće koriste zadužnica i mjenica.

Zadužnica je najkvalitetniji 'osigurač' jer ima učinak pravomoćnog rješenja o ovrsi, što znači da u slučaju nemogućnosti naplate vjerovnik može zaplijeniti sredstva s računa dužnika i prenijeti ih na svoj račun. Zadužnica služi i kao ovršna isprava pa se putem nje, ako na računu nema novca, može sudskim putem tražiti ovrha na imovini dužnika. Mjenica je manje efikasna od zadužnice, ali može dobro poslužiti za 'sjedanje' na dužnikov račun.

Zakon o obveznim odnosima nudi i druge mogućnosti osiguranja naplate poput kapare, prava retencije (zadržavanje određene stvari), osnivanja založnog prava ili jamstva.

Konzultant Ljubomir Jovanović govorio je o kontrolingu u funkciji upravljanja potraživanjima. Naglasio je da je za svaku tvrtku iznimno važna kategorizacija kupaca prema riziku naplate. 'Prosječni životni vijek kompanije je 10 do 13 godina, a odgovor zašto su neke tvrtke preživjele je u tome što su njihovi menadžeri u pravom trenutku znali reći 'ne' rizičnim kupcima', poručio je Jovanović.

Sudionici panel rasprave o naplati istaknuli su da kod neplaćanja treba reagirati što prije te da je komunikacija s dužnicima vrlo važan element u efikasnoj naplati.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi