Žito Grupa, vodeća poljoprivredna i prehrambena kompanija u Slavoniji, najavila je pokretanje procesa inicijalne javne ponude dionica (IPO) i cilja uvrštenje na uređeno tržište Zagrebačke burze. Kako navode iz kompanije, ovaj potez predstavlja nastavak dugoročne strategije usmjerene na održivi rast, jačanje domaće proizvodnje i tehnološku modernizaciju
Grupa, sa sjedištem u Osijeku, zapošljava oko 1.200 radnika, a njezin poslovni model temelji se na vertikalnoj integraciji – povezivanju svih faza proizvodnog procesa kako bi se osigurala potpuna sljedivost i visoka kvaliteta gotovih proizvoda. Žito upravlja s 17.800 hektara obradivih površina, dok dodatnih 60.000 hektara obrađuje 3.000 kooperanata.
U okviru poslovanja pokrivaju četiri ključne djelatnosti: ratarstvo, stočarstvo, industriju te trgovinu i suradnju s kooperantima. Na domaćem tržištu prednjače kao najveći proizvođač jaja, lider u preradi uljarica i drugi najveći proizvođač svinja.
Financijski rezultati i izvoz
U 2024. godini, Grupa je ostvarila prihode od 335 milijuna eura i normaliziranu EBITDA-u od 66,3 milijuna eura, uz EBITDA maržu od 19,8%. Oko trećine prihoda dolazi s inozemnih tržišta – uključujući Mađarsku, Italiju, Srbiju, Slovačku, Kosovo, Njemačku i Austriju.
Cilj IPO-a: proširenje i modernizacija
Predsjednik Uprave Marko Pipunić istaknuo je kako Žito Grupa već godinama bilježi stabilan rast: ‘Danas smo među najvećim hrvatskim kompanijama koje stvaraju uvjete za razvoj regije i povratak mladih u Slavoniju. Ulaskom u IPO želimo nastaviti tim smjerom i ponuditi investitorima priliku da budu dio naše priče.’
Josip Bičvić, član Uprave zadužen za industriju i trgovinu, naglašava važnost vertikalne integracije: ‘Naš model omogućava potpunu kontrolu procesa – od polja do stola – što osigurava vrhunsku kvalitetu i konkurentsku prednost.’
Investicije od preko 300 milijuna eura
U posljednjih devet godina Žito Grupa je uložila više od 200 milijuna eura, a u novom investicijskom ciklusu planira dodatna ulaganja od 105 milijuna eura. ‘Fokusirani smo na organski rast, povećanje kapaciteta, smanjenje troškova i moguće akvizicije’, rekao je Jozo Ljubičić, član Uprave za financije.
Digitalna transformacija i umjetna inteligencija
Prema riječima Mata Božića, člana Uprave zaduženog za poljoprivredu, kompanija je visoko digitalizirana: ‘Digitalne i automatizirane tehnologije već su implementirane u cijelom proizvodnom lancu – od ratarske proizvodnje do prerade mesa. Pred nama su daljnji iskoraci u primjeni umjetne inteligencije i suvremenih tehnoloških rješenja.’
IPO Žito Grupe predstavlja jednu od najznačajnijih planiranih inicijativa na domaćem tržištu kapitala ove godine, s potencijalom da dodatno osnaži ne samo kompaniju, već i širi poljoprivredno-prehrambeni sektor u regiji.