jankomirski pogon

Posjetili smo tvornicu Mate Rimca u kojoj se sklapaju Nevere. I najveće face svjetske auto industrije ovdje jedna stvar uvijek iznenadi

23.03.2023 u 07:01

Bionic
Reading

​​​​​​​Apoteka. Na to morate pomisliti dok se šećete tvornicom Mate Rimca. Vladaju besprijekorna čistoća i urednost. Kao da niste u tvornici u kojoj se proizvode automobili, već u trgovini lijekovima. Čudili su se tome i ostali kolege novinari koji su u utorak obišli pogone Rimac Grupe na zagrebačkom Jankomiru

Trosatnu turu vodila je šefica komunikacija Marta Longin. Na pitanje zbog čega su baš sad odlučili ugostiti sedmu silu odgovara kako im je želja da dobijemo big picture kompanije.

'Nemamo neke revolucionarne novosti. Namjera nam je da vidite što i kako radimo, da se upoznate s našom organizacijskom strukturom i aktivnostima te doznate koje su sljedeće faze našeg razvoja', pojasnila je Longin.

U halu na Jankomiru, na zapadu grada, koja se prostire na nekih 25.000 metara kvadratnih, Rimac Grupa uselila se u svibnju 2021. godine. U obnovu i preuređenje zgrade uloženo je sedam milijuna eura. Prije su ondje bili velika trgovina i skladište Pevexa.

Danas se u jankomirskoj tvornici slaže Nevera i ondje se nalaze linije za proizvodnju komponenti i baterijskih sustava. Kako za Rimčev hiperautomobil, tako i za druge tvrtke iz automobilske industrije.

Longin je na početku našeg posjeta dala kratak presjek strukture Rimac Grupe uz asistenciju Marka Brkljačića, voditelja ureda direktora, i Martine Verović, direktorice ljudskih resursa.

Rimac grupa ujedinjuje dvije kompanije - Rimac Bugatti i Rimac Technology. Prva se bavi proizvodnjom automobila (Bugattija i Nevere) dok je druga usredotočena na razvoj i proizvodnju komponenti. Holding ukupno zapošljava više od 2000 ljudi (90 posto ih radi u Hrvatskoj), a godišnji prihod mu je veći od 400 milijuna eura.

'Od osnutka kompanije do danas prikupili smo više od 820 milijuna eura investicija. Imamo više od 12 velikih klijenata iz auto industrije, čiji su projekti ili u tijeku ili će tek biti realizirani. Službeno imamo sedam svjetskih rekorda u kategoriji električnih hiperautomobila i jedni smo od najboljih poslodavaca u regiji', pohvalila se Longin.

  • +43
Rimac Automobili Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Brkljačić je pojasnio da je Rimac glavni izvršni direktor sve tri tvrtke te da je i dalje najveći pojedinačni dioničar holdinga s nešto više od 23 posto udjela. Nakon njega dolazi Porsche s udjelom većim od 20 posto, a zatim SoftBank, InvestIndustrial, Hyundai, Goldman Sachs i drugi.

Osvrnuo se Brkljačić i na posljednju veliku financijsku injekciju u lipnju prošle godine, kad su bankarski divovi Goldman Sachs i SoftBank ušli u Rimac Grupu s pola milijarde eura.

'Interes za ulaganje bio je mnogo veći. Ali donijeli smo stratešku odluku da uzmemo samo dio toga i da kasnije opet idemo u novu dokapitalizaciju', rekao je Brkljačić.

Nakon toga je pokazao slajd za koji je istaknuo da bi trebao razuvjeriti sve one koji misle da Rimca financiraju EU i država.

'Vidljivo je to da smo dosad u državni proračun za poreze i ostala davanja uplatili preko 44 milijuna eura. S druge strane smo direktno od države dobili tri milijuna eura, a od EU-a osam milijuna eura', izvijestio je Brkljačić.

Projekt razvoja robotskih taksija, koji bi se trebao financirati s 220 milijuna eura europskog novca, objasnio je Brkljačić, poseban je biznis izvan Rimac Grupe. Njega vodi tvrtka Project 3 Mobility, u kojoj je Rimac vlasnik jednog dijela.

Rimac Grupa sad ulazi, nastavio je Brkljačić, u fazu početka serijske proizvodnje baterijskih sustava i ostalih komponenti. Postavljaju se prve velike proizvodne linije u sklopu projekata za vanjske kupce.

'Proizvodit ćemo desetke tisuća komponenti godišnje. Idemo prema tome da postanemo održiva tvrtka koja ima pozitivno poslovanje. Sve dosad radili smo raznorazne poslove, a svu zaradu trošili smo na razvoj Nevere. Ona je kao božićno drvce, izlog svega onog što se u Rimcu može proizvesti, a to su baterijski pogoni, pogonski sustavi, infotainment… Imamo već ugovorene jako velike projekte koji trebaju značajno povećati prihode. Treba nam četiri do pet godina da krene isporuka, a onda dolazi i rast prihoda', naglasio je Brkljačić.

Kad je riječ o prodaji Nevere, od ukupne predviđene proizvodnje od 150 automobila, trećina, odnosno 50 vozila je prodano.

Što se tiče radne snage, šefica ljudskih resursa Martina Verović navela je da je na razini cijele grupacije 40 posto zaposlenih stranaca, a ako se gledaju samo tvrtke u Hrvatskoj, tad njihov udio pada na 30 posto.

'Trenutno u tvrtki radi oko 700 stranaca. I dalje većinu ljudi regrutiramo iz Hrvatske. Zapošljavamo što god možemo od industrijskog kadra. Samo kad tražimo neka specifična znanja moramo posegnuti u inozemstvo. Svi stranci koji rade kod nas dođu živjeti u Hrvatsku', rekla je Verović.

U pogonu u Jankomiru radi oko 500 ljudi. Na katu su smješteni inženjeri, a u prizemlju se nalazi proizvodnja. Prva postaja u obilasku bio nam je odjel ožičenja, gdje se, ponajviše ručno, 'plete' živčani sustav Nevere.

'Automobil ima 89 različitih ožičenja. Ukupno se u njega ugradi 25 kilometara žice s 10.000 spojeva i 1000 konektora. Velike auto tvrtke ovakvu proizvodnju obično outsourcaju. Rimac to radi unutar tvrtke zbog fleksibilnosti. U slučaju bilo čega možemo odmah reagirati i prilagoditi ožičenje. Po tome smo specifični u auto industriji', kazao je koordinator odjela Boris Habulin.

Nakon toga su nas naši domaćini proveli kroz odjel u kojem se tapecira unutrašnjost Nevere 'od poda do krova', da bismo prije ulaska u dio tvornice u kojem se sastavljaju komponente, slažu hiperautomobili i proizvode baterije morali navući posebne navlake na cipele.

'Izuzetno pazimo na čistoću. U tvornici ne smije biti nereda i svaki dio mora biti na svom mjestu. Tko god nam dođe u goste, a dolaze nam iz velikih automobilskih tvrtki iz čitavog svijeta, svi se iznenade i oduševe organizacijom proizvodnje, čistoćom i urednošću. Stariji brendovi zavide nam i na veličini prostora jer su oni često ograničeni po tom pitanju', kaže šefica komunikacija Longin.

I stvarno, kao što smo istaknuli na početku teksta, dok obilazite Rimčev pogon, imate osjećaj kao da ste u apoteci. Komponente se ne sklapaju na stolovima, već na posebnim pokretnim stalcima, a zovu ih 'džigovima'. Radnici se ne moraju saginjati, već im je sve u razini očiju, a izbjegavaju se tako bilo kakve ogrebotine ili greške na komponentama. Ipak se radi o automobilu čija osnovna cijena iznosi vrtoglavih dva milijuna eura.

Zato smo i mi nekoliko puta upozoreni da pazimo sa satovima, privjescima i torbama te da se ne približavamo previše kako pojedinim dijelovima, tako i gotovim primjercima Nevere.

Za sklapanje automobila potrebno je pet tjedana. Slijedi opsežno i rigorozno testiranje. Provjerava se doslovno sve - ovjes, kočnice, sve funkcije u vozilu, vodonepropusnost vrata i prozora… Tek nakon toga automobil, potpuno zaštićen, izlazi na cestu i tad ga čeka u prosjeku 200 do 300 kilometara testiranja u vožnji.

Vidljivo je to da je tvornica u Jankomiru puna kao šipak. Zbog toga u Rimcu s nestrpljenjem čekaju otvaranje novog pogona u sklopu kampusa koji se gradi u Kerestincu.

'Proizvodna hala u kampusu bit će gotova do kraja ove godine. Već ovog ljeta krećemo s instalacijom opreme. Kad vam kažem da je cijela ta zgrada malo veća od centra Dubrovnika, bit će vam jasno koliko će nam to olakšati problem što se tiče prostora', istaknula je Longin.

S gradnjom kampusa krenulo se u kolovozu 2021. Inicijalno je planirano da će koštati 200 milijuna eura, ali zbog rasta troškova u graditeljstvu sigurno će cijena biti osjetno viša.

Rimčevi zaposlenici vide kampus kao još jedan korak ka krajnjem cilju, a to je, kako je poručila Longin, 'izgradnja vodeće hypercar tvrtke na svijetu'.

Plaća početnika i mlađeg inženjera je oko 1250 eura

 

Plaća u Rimcu je od oko 2.000 eura bruto mjesečno za početnike i mlađe inženjere, što odgovara oko 1.250 eura/10.000 kn neto. Iskusni inženjeri mogu očekivati plaću od 5 tisuća eura bruto mjesečno ili više, što odgovara oko 3.150 eura/24.000 kn neto. Plaće za voditelje, voditelje produkata ili projekata mogu biti još više zbog veće odgovornosti. Ekspertne pozicije (principal engineers) su plaćene u najvišem rangu. Uz plaću, Rimac nudi i opcije (udjele) u firmi (tzv. ESOP) i brojne benefite poput minimalnih 25 dana godišnjeg odmora i subvencije za vrtiće za sve zaposlenike koji imaju vrtićku djecu.