rozy i lucy

Revolucija na pomolu: Ove influencerice ne stare, besprijekorno izgledaju, iza sebe nemaju skandala, plešu, pjevaju i standarde ljepote čine nedostižnima

  • Autor: L. Špiljak
  • Zadnja izmjena 07.08.2022 18:37
  • Objavljeno 07.08.2022 u 18:36
Rozy

Rozy

Izvor: Društvene mreže / Autor: Instagram, rozy.gram / Screenshot

Ima više od 130.000 pratitelja na svom profilu na Instagramu na kojem objavljuje fotografije s putovanja i sve čime se bavi. Njezina je šminka uvijek besprijekorna, a odjeća joj izgleda kao da je došla s modne piste. Ona pjeva, pleše i model je – ali ništa od toga nije stvarno. Rozy je južnokorejska 'virtualna influencerica', toliko realistično prikazana u digitalnom svijetu da na prvu djeluje kao da je od krvi i mesa

Je li Rozy robot, stvarna osoba, umjetna inteligencija? Prema tvrtki sa sjedištem u Seulu, Sidus Studio X, koja ju je stvorila, Rozy je spoj sve te tri osobe u stvarnom i virtualnom svijetu. Ona je 'sposobna učiniti sve što ljudi ne mogu u obliku najsličnijem čovjeku', navodi Sidus Studio X na svojoj web stranici.

To uključuje veći profit za tvrtku na tržištu oglašavanja i zabave, vrijednom više milijardi dolara. Otkako je lansirana 2020., Rozy je sklopila ugovore s brendovima i sponzorstva, a osim što je bila na pistama virtualnih modnih revija, izdala je dva singla.

Međutim nije sama. Industrija 'virtualnih ljudi' je u procvatu, a s njome cijela nova ekonomija i niša u kojoj 'utjecajne osobe budućnosti nikad ne stare, nemaju nijedan skandal i digitalno su besprijekorne'. Međutim to istovremeno izaziva uzbunu među neistomišljenicima u Južnoj Koreji, državom opsjednutom nedostižnim standardima ljepote.

Kako funkcioniraju virtualni influenceri?

Tehnologija CGI (računalno generirane slike) koja stoji iza Rozy nije novost, naprotiv, sveprisutna je u današnjoj industriji zabave, u kojoj je umjetnici koriste za izradu ljudskih likova u filmovima, računalnim igrama i glazbenim spotovima. No tek se odnedavno koristi za izradu influencera.

Ponekad Sidus Studio X stvara sliku Rozy 'od glave do pete' koristeći tehnologiju, a taj pristup dobro funkcionira za njezine fotografije na Instagramu. U drugim slučajevima, primjerice kada je Rozy u ulozi modela, postavljaju njezinu glavu na tijelo ljudskog modela.

Južnokorejski maloprodajni brend Lotte Home Shopping stvorio je pak svoju virtualnu influencericu Lucy, a ona ima više od 80.000 pratitelja na Instagramu. Kreirali su je pomoću softvera koji se obično koristi za videoigre, piše CNN.

Poput svojih kolega iz stvarnog života, virtualni influenceri grade zajednicu sljedbenika na društvenim medijima, na kojima objavljuju snimke iz svog 'života' i komuniciraju s obožavateljima. Primjerice Rozyn profil prikazuje ju kako 'putuje' u Singapur i 'uživa' u čaši vina na krovu, a njezini obožavatelji hvale njezine odjevne kombinacije.

Starije generacije mogle bi interakciju s umjetnom osobom smatrati pomalo čudnom. No stručnjaci kažu da su se virtualni influenceri svidjeli mlađim Korejcima koji velik dio vremena provode na internetu.

Lee Na-kyoung, 23-godišnjakinja koja živi u Incheonu, počela je pratiti Rozy prije otprilike dvije godine misleći da je stvarna osoba. Rozy je također pratila Lee, ponekad bi i komentirala njezine objave, pa je virtualno prijateljstvo procvjetalo. A opstalo je i nakon što je Lee saznala istinu. 'Komunicirale smo kao prijateljice i osjećala sam se ugodno s njom, tako da o njoj ne razmišljam kao o umjetnoj inteligenciji, već kao o pravoj prijateljici. Volim Rozyin sadržaj. Toliko je lijepa da ne mogu vjerovati da je riječ o umjetnoj inteligenciji', rekla je Lee.

Profitabilan posao

Društvene mreže ne samo da omogućuju virtualnim utjecajnim osobama da izgrade bazu obožavatelja, već su i zarade velike u tom poslu. Rozyn Instagram je, primjerice, pun sponzoriranih sadržaja kojima ona reklamira proizvode za njegu kože i modu. 'Mnoge velike tvrtke u Koreji žele koristiti Rozy kao model', rekao je Baik Seung-yup, izvršni direktor tvrtke Sidus Studio X.

'Ove godine očekujemo da ćemo lako dosegnuti više od dvije milijarde korejskih vona (oko 1,52 milijuna američkih dolara) dobiti samo s Rozy', naglašava. Kako je ona postajala sve popularnija, tvrtka je dobila više sponzorstava luksuznih brendova kao što su Chanel i Hermes, ali i časopisa i drugih medijskih kompanija. Njezini oglasi pojavljuju se na televiziji, pa i u offline prostorima poput jumbo plakata i autobusa. Takvi modeli su vrlo traženi jer pomažu brendovima da dođu do mlađih potrošača, kažu stručnjaci. Rozyni klijenti uključuju tvrtku za životno osiguranje i banku, a koje se obično smatraju staromodnima. 'Ali kažu da se uz pomoć Rozy imidž takvih tvrtki 'pomlađuje' i popularizira među mladima', rekao je Baik.

Lotte Home Shopping ove godine očekuje sličnu dobit zahvaljujući svojoj virtualnoj influencerici Lucy, a tvrtki je donijela reklamne ponude financijskih i građevinskih tvrtki, barem prema navodima Lee Bo-hyuna, direktora odjela za medije u njoj, piše CNN.

Lucy

Lucy

Izvor: Društvene mreže / Autor: Instagram here.me.lucy / Screenshot

Pomaže i činjenica da je, u usporedbi s kolegama iz stvarnog života, te nove zvijezde lako održavati. Lotteu i Sidus Studiju X potrebno je između nekoliko sati i nekoliko dana da naprave sliku svojih zvijezda, a od dva dana do nekoliko tjedana za videoreklamu. To je daleko manje vremena i rada nego što je inače potrebno za proizvodnju reklame sa stvarnim ljudima – pri čemu tjedni ili mjeseci prođu u traženju lokacije i pripremi logistike kao što su rasvjeta, frizura i šminka, stiliziranje, catering i postprodukcijsko uređivanje. Usto, virtualni influenceri nikada ne stare, uvijek dobro izgledaju i oko njih nema drama, kontroverzi i skandala.

Tvrtka Lotte Home Shopping odlučila se za virtualnog influencera kad je promišljala o tome što napraviti po pitanju televizijskih voditelja koji su reklamirali njihove proizvode. Naime često su ih unajmljivali, puno bi koštali, a pritom iz tvrtke kažu 'da će biti promjena kad ostare'. Tako su došli do Lucy, a 'ona će zauvijek imati 29 godina, nije ograničena vremenom i prostorom i može se pojaviti bilo gdje'.

Južna Koreja nije jedino mjesto koje je prihvatilo virtualne influencere. Među najpoznatijima u svijetu nalazi se Lil Miquela, koju su stvorili suosnivači američkog tehnološkog startupa. Ona radi s brendovima poput Calvina Kleina i Prade, a na Instagramu je prati više od tri milijuna ljudi. Zatim je tu Lu of Magalu s gotovo šest milijuna pratitelja na Instagramu, koju je stvorila brazilska maloprodajna tvrtka. Reper FNMeka, kojeg je pak stvorila glazbena kompanija Factory New, ima više od deset milijuna pratitelja na TikToku.

No postoji jedna velika razlika, na koju se osvrnula profesorica Lee Eun-hee s Odsjeka za potrošačke znanosti na Sveučilištu Inha – virtualni influenceri u drugim zemljama imaju tendenciju odražavati raznolikost etničkog podrijetla i ideala ljepote. Virtualni ljudi drugdje imaju 'jedinstvenost', a 'oni u Južnoj Koreji uvijek su lijepi i i mladi, što odražava vrijednost zemlje', navodi Lee.

A u Južnoj Koreji – koja se često naziva 'svjetskom prijestolnicom plastične kirurgije' zbog te rastuće industrije vrijedne 10,7 milijardi dolara – postoji zabrinutost da bi virtualni influenceri mogli pojačati nerealne standarde ljepote. Mlađi Korejci počeli su se protiviti tim idealima posljednjih godina, što je 2018. pokrenulo pokret nazvan 'bijeg od korzeta'.

Standardi ljepote u Južnoj Koreji

No ideje o tome što se smatra lijepim toj zemlji ostaju iste – za žene to obično znači sitnu figuru s velikim očima, malim licem i blijedom, čistom kožom. A te značajke dijele druge virtualne utjecajne osobe – Lucy ima savršenu kožu, dugu sjajnu kosu, vitku čeljust. Rozy ima pune usne, duge noge i ravan trbuh koji viri ispod njezinih kratkih majica. 'Prave žene žele postati poput njih, a muškarci žele izlaziti s osobama koje izgledaju kao virtualne influencerice', upozorila je Lee.

Rekla je i da bi virtualne influencerice poput Rozy i Lucy mogle ionako zahtjevne korejske standarde ljepote učiniti još nedostižnijima i povećati potražnju za plastičnim operacijama ili kozmetičkim proizvodima među ženama koje ih žele kopirati.

Tvorci Rozy i Lucy odbacuju takve tvrdnje. Predstavnik Lotte Home Shoppinga Lee Bo-hyun rekao je da su pokušali napraviti da Lucy bude više od puke 'lijepe slike' osmišljavanjem detaljne pozadinske priče i osobnosti. Naime Lucy je studirala industrijski dizajn, a bavi se dizajnom automobila. Objavljuje postove o svom poslu i interesima, poput ljubavi prema životinjama i kimbapu, rižinim kolutima umotanima u alge. Na taj način 'Lucy nastoji imati dobar utjecaj u društvu', rekao je Lee i dodao: 'Ona šalje poruku javnosti da radi što želi, u skladu sa svojim uvjerenjima.'

Baik, izvršni direktor tvrtke Sidus Studio X, rekao je da Rozy nije ono što bi 'svatko nazvao lijepim' te da su namjerno pokušali učiniti njezin izgled jedinstvenim i odmaknuti se od tradicionalnih korejskih normi. Pokazao je pjegice na njezinim obrazima i razrogačene oči. 'Rozy pokazuje ljudima važnost unutarnjeg samopouzdanja', dodao je. 'Postoje drugi virtualni ljudi koji su lijepi, ali ja sam napravio Rozy kako bih pokazao da još uvijek možete biti lijepi čak i bez konvencionalno privlačnog lica', naglasio je.

Virtualni utjecajnici sljedeća su granica

Zabrinutosti nadilaze korejske standarde ljepote. Drugdje u svijetu postoji rasprava o etičnosti reklamiranja proizvoda potrošačima koji ne shvaćaju da ti modeli nisu ljudi, kao i rizik kulturnog prisvajanja pri stvaranju utjecajnih osoba različitih etničkih pripadnosti – koje neki nazivaju 'digitalnim crnim licem', piše CNN.

Facebookova i Instagramova matična tvrtka Meta, koja ima više od 200 virtualnih influencera na svojim platformama, priznala je rizike. 'Kao i svaka disruptivna tehnologija, sintetički mediji imaju potencijal i za dobro i za štetu. Pitanja predstavljanja, kulturnog prisvajanja i izražajne slobode su sve veća briga', rekla je tvrtka u objavi na blogu. 'Kako bi pomogla robnim markama da se snađu u etičkim nedoumicama tog medija u nastajanju i izbjegnu potencijalne opasnosti, Meta radi s partnerima na razvoju etičkog okvira za usmjeravanje korištenja virtualnih utjecajnih osoba'.

No jedno je jasno: industrija je tu da ostane. Dok raste interes za digitalni svijet – od metaverzuma i tehnologija virtualne stvarnosti do digitalnih valuta – kompanije kažu da su virtualni utjecajni ljudi sljedeća granica. Lotte se nada da će Lucy prijeći s oglašavanja na zabavu, možda pojavljivanjem u televizijskoj drami. Tvrtka također radi na virtualnom čovjeku koji će se svidjeti kupcima između 40 i 60 godina.

Velike ambicije ima i Sidus Studio X; Rozy će pokrenuti svoj brend kozmetike u kolovozu, kao i NFT, a tvrtka želi stvoriti i virtualni pop trio koji će osvojiti glazbene ljestvice.

Baik ističe da većina obožavatelja ne susreće osobno slavne osobe, već ih jedino vide na ekranu. Zato po njemu 'nema velike razlike između virtualnih ljudi i slavnih osoba iz stvarnog života koje vole'. 'Želimo promijeniti percepciju o tome kako ljudi razmišljaju o virtualnim ljudima', kaže Baik. 'Nije da ljudima oduzimamo poslove, već radimo stvari koje ljudi ne mogu, kao što je rad 24 sata ili stvaranje jedinstvenog sadržaja kakav bi bio nemoguć za ljude', ističe.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!