BORBA ZA OPSTANAK

Hrvatske brodare potopili suhi tereti

08.03.2016 u 07:00

Bionic
Reading

Zbog povijesno niskih vozarina hrvatski brodari koji prevoze robe kao što su ugljen, željezna ruda i žitarice suočavaju se s najtežom krizom u posljednjih 30 godina. U isto vrijeme brodari koji prevoze naftne produkte i kemikalije trljaju ruke

Globalna kriza najjače je pogodila Atlantsku plovidbu i Jadroplov, tvrtke koje u floti imaju isključivo brodove za suhe terete. Dubrovačka Atlantska plovidba lani je ostvarila 365,8 milijuna kuna ukupnih prihoda, što je za 28,7 posto niže nego 2014.

Zbog dugotrajne krize na tržištu suhih tereta samo u posljednje dvije godine Atlantska je uknjižila minus veći od milijardu kuna. Lani je poslovala s gubitkom od 232,1 milijun kuna dok je godinu ranije, kada je provedeno vrijednosno usklađivanje flote, minus dosegnuo čak 815,4 milijuna kuna.

'Ostvareni gubitak pomorstva je očekivan, a kao posljedica višegodišnje krize i razdoblja povijesno najnižih vozarina na svjetskom tržištu prijevoza suhih tereta, dok je dobitak u djelatnosti hotelijerstva nešto veći od planiranog', ističu u Atlantskoj plovidbi u komentaru prošlogodišnjih rezultata.

Jadroplov, brodarska kompanija u većinskom državnom vlasništvu, koja raspolaže flotom od sedam brodova za rasuti teret, bilježi pad prihoda od 31,4 posto, na 179,8 milijuna kuna. Splitski brodar već godinama gomila gubitke, a lani je minus dosegnuo rekordnih 157,6 milijuna kuna.

U prijevozu rasutih tereta prošla godina bila je obilježena snažnim padom vozarina i vrijednosti brodova. U zadnjem tromjesečju i početkom 2016. Baltic Dry Indeks, koji prati kretanje vozarina na svjetskom tržištu, zabilježio je povijesni minimum i to na svim rutama i za sve tipove brodova. Na negativne trendove na tržištu rasutih tereta utjecalo je usporavanje rasta velikih svjetskih ekonomija, prvenstveno Kine.


Nešto lakše se s krizom nose Uljanik plovidba i Tankerska plovidba, tvrtkes mješovitom flotom koju, uz brodove za rasuti teret, čine tankeri. Za razliku od tržišta suhih tereta, na tržištu tekućih tereta vozarine su povećane u odnosu na prošlu godinu pa tankeri brodarima donose solidnu zaradu.

Pulski brodar zabilježio je blag pad prihoda od 4,8 posto jer je drastični pad prihoda od prijevoza rasutih tereta dobrim dijelom kompenziran rastom prihoda od prijevoza naftnih produkata.

Usprkos tome, Uljanik plovidba pretrpjela je rekordni gubitak od gotovo pola milijarde kuna. U kompaniji ističu da je visoki konsolidirani gubitak nastao kao direktna posljedica izvršenog usklađenja vrijednosti brodova, povećanog rashoda s temelja otpisa neamortizirane vrijednosti vezane uz prodaju dva najstarija broda za prijevoz rasutih tereta, kao i visokih financijskih obveza.

U najpovoljnijoj situaciji je zadarska Tankerska plovidba jer se više orijentirala na prijevoz nafte i naftnih derivata. Matična kompanija još nije objavila godišnje rezultate, ali njezina tvrtka kći Tankerska Next Generation, izlistana na Zagrebačkoj burzi, odlično posluje. Tvrtka koja raspolaže flotom od šest tankera lani je ostvarila prihod od 149,7 milijuna kuna i 34,5 milijuna kuna čiste dobiti.