SMJENA U TURISTIČKOJ ZAJEDNICI

Hoćemo li Niku Bulića pamtiti po sloganu, zabranjenoj guzi ili po rastrošnosti?

Niko Bulić

Niko Bulić

Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Kada je Veljko Ostojić preuzeo Ministarstvo turizma, ukinuo je tri ureda Hrvatske turističke zajednice (HTZ) i 'Hrvatske večeri' – gastro-priredbe po cijelom svijetu na koje se lani spiskalo devet milijuna kuna, čime je jasno pokazao što misli o trinaest godina dugoj vladavini Nike Bulića. Uskoro je na natječaju za čelno mjesto HTZ-a Niku Bulića potukla Meri Matešić, kojoj je, zanimljivo, prije mjesec dana potvrđen novi mandat za šeficu londonskog predstavništva

Iako nikog nije puštao da se približi fotelji šefa HTZ-a čak trinaest godina, a i dulje bi da je mogao, Bulić je istodobno tvrdio da je ta funkcija samo naizgled glamurozna. Uvjeravao je javnost da nije točno da se puno putuje, da je odgovornost malena, a budžet težak nekoliko stotina milijuna kuna.

'Svjestan sam da se funkcija u javnosti nekima čini glamuroznom: veliki budžeti, putovanja, nasmiješene fotografije po medijima i slično. Tako može izgledati onima koji ne znaju da je ovo posao bez radnog vremena koji vas neminovno odvaja od obitelji i onima koji me nisu vidjeli kako, primjerice, po svjetskim aerodromima u gluho doba noći vučem kofere pune brošura i promidžbenih materijala. Za svako putovanje morali smo naporno raditi, morao sam imati zanimljiv i suveren javni nastup, stati pred strane turističke stručnjake koje ne možete impresionirati banalnostima te kvalitetno predstaviti hrvatsku turističku ponudu', požalio se dubrovačkim medijima Bulić i otrčao po četvrti mandat.

No tu ga je zaustavio Veljko Ostojić povjerivši šefovsko mjesto Meri Matešić, pa hrvatska javnost s nestrpljenjem očekuje hoće li HTZ za svoje promotivne spotove ponovo angažirati Anu Rucner koja je proputovala cijeli svijet promovirajući hrvatski turizam. Kako će nova šefica potrošiti povjerenih joj 250 milijuna kuna?

Slabljenje Nike Bulića počelo je još u mandatu Damira Bajsa, Ostojićevog prethodnika koji je samostalno koordinirao turističku promociju i komunikaciju, utišavši usput šefa HTZ-a, čiju su karijeru obilježile, podsjetimo, i neke afere.

Prvi na popisu skandala datira još iz ministarskih dana, kada je njegova supruga pobijedila na HTZ-ovom natječaju sa sloganom 'Hrvatska - Raj na Zemlji'. Nakon 'raja na Zemlji' nastupio je pakao u Vladi, koju je morao napustiti jer se nije uspio obraniti slabašnim argumentom kako je gospođa Bulić zarađenih 12.000 kuna donirala zakladi 'Za djecu Hrvatske' Ankice Tuđman. No nije mu trebalo dugo da se oporavi: 1999. preuzeo je HTZ i za potrebe svog ureda odmah kupio novi prostor u Importanne galeriji. Na primjedbe da je to bacanje novca odgovarao je pitijski: 'Relativno je što je skupo, a što nije skupo.'

Priče o rastrošnosti Nike Bulića i tadašnje ministrice Pave Župan-Rusković objavljivao je tjednik Nacional, koji je pisao da su za njihov ručak u Arizoni porezni obveznici platili 27.000 dolara, a da je banket u Miamiju, na koji je ovaj dvojac doveo i goste iz Dubrovnika na čelu s Terezom Kesovijom, potrošeno 70.000 dolara. Na američke 'feste svetog Vlahe' godišnje se trošilo 200.000 dolara, pa im se predbacivalo da HTZ i Ministarstvo novac za promociju rasipaju na tržištima s kojih dolazi mali broj turista.

Dio turističkih djelatnika zamjerao mu je da favorizira Dubrovnik, odakle je rodom, i Istru, pa su značajna sredstva odlazila za promociju tih krajeva. HTZ-u se prigovaralo da je parazitski ešalon, koji nema odgovornosti kad turizam podbaci, a revan je samo u trošenju državnog novca na reklame. U cijelom je svijetu otvorio dvadesetak predstavništava, koja su svojom brojnošću umalo počela konkurirati i službenoj državnoj diplomatskoj mreži.

Bulić se prije nekoliko mjeseci pojavio kao svjedok u aferi Fimi media, tvrdio je da famozni sastanak u Vladi 2007. godine nije doživio kao pritisak da se posluje s tvrtkom Nevenke Jurak, već tek kao premijerov poziv ljudima od povjerenja da afirmiraju turizam. Potvrdio je da je HTZ poslovao s Fimi medijom, ali samo zato što je to od njih zahtijevala lokalna Z1 televizija koju su oni, eto, baš slučajno, prepoznali kao dobar medij za turističku promociju.

Iste te 2007. Niko Bulić snimio je CD u izdanju Hit recordsa, na kojem njegove pjesme izvode Oliver Dragojević, Tereza Kesovija, Mladen Grdović i Ibrica Jusić. 'Pjesma je sastavni dio mog svakodnevnog posla. Kad u svijetu promoviramo Hrvatsku, posebice na hrvatskim večerima, često znam na pozornici zapjevati uz klapu. O situacijama kada klapa ili tamburaši dođu do stola gdje sjedim s poslovnim partnerima da i ne govorim', kazao je na promociji raspjevani predsjednik Turističke zajednice.

Mediji su predano uz praćenje 'turističke žetve' izvještavali i o svakoj promjeni imidža 'prvog turističkog brka'. Vijest o brijanju brkova odjeknula je svojedobno snažnije od turističkih brojki, na koje je u međuvremenu ionako pala sjena sumnje nakon što se pokazalo da usprkos njihovom rastu Hrvatska nikako da postane turistički imperij. Nije ostalo prešućeno niti da je ugradio aparatić za zube, vjerojatno zato da bi promovirao Hrvatsku uz ljepši osmijeh. 'Zašto je najdrastičnija ikad zabilježena promjena u funkcioniranju HTZ-a bila ona kad je Niko Bulić obrijao brkove?', kritizirao je Nacional njegovo 'netalsanje' i golemu potrošnju na sajmove i komunikacijske taktike.

Ostat će zapamćen i po tome što je cenzurirao HTZ-ov spot u kojem se pojavljuje krupni kadar ženske stražnjice. Prvo je izjavio da u njemu ne vidi ništa sporno te da bi, da je autor spota, u njega ubacio i lijep muški torzo. No odmah se ispravio i prilagodio stavove onima premijerke Kosor: 'Ona je ipak autorica Zakona o ravnopravnosti spolova i u tom kontekstu razumijem njezinu osjetljivost.' Večernjak je tada zgodno primijetio da je Bulić, čuvajući svoju, obrisao manekenkinu guzu.

No i uza svu tu godinama treniranu igru u obrani, Bulić nije uspio izboriti četvrti mandat pod IDS-ovim ministrom Veljkom Ostojićem iako ga je dvanaest godina gotovo honorirao u Turističkom vijeću HTZ-a. Predstavljajući njegovu nasljednicu, ministar turizma Veljko Ostojić nije želio govoriti o tome što će Bulić ubuduće raditi. Hoće li ostati u HTZ-u ili će svoje turističko iskustvo naplatiti u privatnom sektoru? Njegova sljedeća destinacija još će nam neko vrijeme golicati maštu.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi