ANALIZA TRŽIŠTA 2020.

Kraj katastrofalne godine i po prodaji novih automobila u Hrvatskoj, ukupni pad na godišnjoj razini je čak 42,7 posto!

05.01.2021 u 17:05

Bionic
Reading

U prosincu 2020. je u Hrvatskoj novoregistrirano 2078 novih osobnih automobila, a modeli s najviše novih registracija u prosincu su Škoda Octavia sa 115 komada te Renault Twingo sa 83 komada. Škoda Octavia je i dalje najprodavaniji model u 2020. sa 2403 primjerka

Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za mjesec prosinac 2020., donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata za proteklu kalendarsku godinu. Zahvaljujući ponovno Promociji Plus, doznali smo da nam je i studeni donio osjetno lošije rezultate u odnosu na prošlogodišnji isti mjesec. Ipak, ako uzmemo u obzir katastrofalne rezultate za travanj, svibanj te lipanj u odnosu na prošlogodišnje rezultate sada nam je prosinac 2020. pokazao i drugi najgori mjesečni rezultat u cijeloj protekloj godini.

Novoregistrirano je ukupno u mjesecu prosincu 2078 novih osobnih automobila, što je čak 1944 komada manje nego u mjesecu prosincu prije točno godinu dana, ali i 578 komada manje nego u studenom ove godine. To je pad od ogromnih 48,33 posto u odnosu na prošlogodišnji prosinac. Ukupno je u dvanaest mjeseci 2020. prodano 36.084 novih automobila, a ako ovu brojku usporedimo s dvanaest mjeseci 2019. kada je bilo prodano 62.938 novih automobila, onda je ovo pad od 42,66 posto. Za usporedbu, prvih jedanaest mjeseci 2020. taj je pad u odnosu na prošlu godinu iznosio 42,28 posto. Prodajne brojke su katastrofalne, no to je posve sigurno konačni račun protekle, užasne 2020. godine koju je obilježila pandemija koronavirusa, ali i potresi na zagrebačkom području te na Banovini.

Volkswagen, Škoda i Renault su na vrhu liste najprodavanijih marki

Vrh ljestvice prodaje novih vozila i nakon cijele 2020. ponovno je pripao Volkswagenu, koji sa 5638 automobila drži čak 15,62 posto tržišta. I na drugom je mjestu je ponovno Škoda sa 4862 vozila ili 13,47 posto tržišta, a na trećem mjestu ponovno Renault s 3095 vozila ili 8,58 posto tržišta. Prve tri marke drže ukupno 37,67 posto udjela na tržištu novoregistriranih novih automobila u cijeloj 2020-toj.

Škoda Octavia je 2020. završila na prvom mjestu, drugo mjesto drži VW Polo, a treće Renault Clio

Prema podacima o registracijama novih automobila u cijeloj protekloj godini, Škoda Octavia je na prvom mjestu, s prodanih 2403 primjerka. Na drugom mjestu je VW Polo s 1272 komada. Na trećem mjestu je Renault Clio s 1246 prodanih primjeraka. Dacia Sandero s 1008 prodanih primjeraka ili 2,79 posto tržišta u prvih jedanaest mjeseci ove godine je na četvrtom mjestu, a Dacia Duster zatvara top 5 najprodavanijih modela u 2020-toj s 993 primjeraka.

Ako gledamo samo mjesec prosinac 2020., onda je opet najprodavaniji model bila Škoda Octavia sa 115 komada. Drugo mjesto drži Renault Twingo sa 83 komada, treći je Opel Crossland X sa 81 komadom. Na četvrtom mjestu samo u prosincu je Suzuki Vitara sa 71 komadom, a top-5 najprodavanijih modela u prosincu zaokružuje Dacia Duster sa 67 prodanih komada. Pogledajte priloženu tablicu top-20 najprodavanijih modela automobila za mjesec prosinac 2020.

Prodaja marki prema tipu goriva u protekloj godini

Posve je jasno da rezultati registracija novih automobila u mjesecu prosincu i dalje nisu posve realni, jer se radi o izvanrednim okolnostima, ali su ipak najbolji pokazatelj cjelogodišnjeg trenda u 2020. godini. Spomenuti ćemo da prema tipu motora, u gornjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u 2020-toj. Ukupno je ove godine prodano 41 različitih marki automobila.

Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima u dvanaest mjeseci 2020. godine dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin sa 19.796 komada ili 54,9 posto ukupnog tržišta prodanih novih automobila. Uzmemo li samo mjesec prosinac ove godine, to je 886 automobila ili 42,64 posto svih novih automobila prodanih u prosincu 2020. Automobili s dizelskim motorom su i dalje na drugom mjestu s 12.541 komada ili 34,8 posto. Na trećem mjestu su i dalje hibridni automobili sa 2491 komada ili 6,9 posto. To je i lagani porast nego u prvih jedanaest mjeseci, kada je udjel bio 6,6 posto.

Iako, ovdje treba napomenuti da je u srpnju bila uobičajena godišnja 'akcija' Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za sufinanciranje nabavke električnih i plug-in hibridnih automobila. Treba znati da u rezultatima za mjesec prosinac još nisu ušli svi, na taj način sufinicirani modeli, jer mnogi još nisu mogli biti niti isporučeni. A s druge strane, plug-in hibridi se vode pod hibridne automobile, pa iz ove tablice nije razlučivo koliko je samo plug-in hibrida novoregistrirano u cijeloj 'hibridnoj' kategoriji. Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) sa 717 komada ili 2,0 posto. I u ovoj kategoriji je zabilježen blagi uzlazni trend (+ 0,1) u odnosu na prvih jedanaest mjeseci.

Potpuno električnih automobila u protekloj 2020-toj prodano je 539 primjeraka i oni sada čine 1,5 posto hrvatskog tržišta prema tipu goriva. Ovdje možemo primjetiti osjetniju razliku u odnosu na prvih jedanaest mjeseci ove godine, jer je samo u prosincu registrirano čak 157 potpuno električnih automobila (u prvih jedanaest mjeseci ove godine 382 komada), a razlike u postotku zastupljenosti na tržištu u odnosu na studeni su očite (+ 0,4 posto).

I ovdje vrijedi kao i kod plug-in hibrida da su bili sufinancirani od strane Fonda, ali prave rezultate te akcije ćemo tek vidjeti kada sva naručena i ugovorena vozila budu i isporučena kupcima. U svakom slučaju, pratiti ćemo ovu temu pozornije. Ove godine budžet je bio veći, po 22 milijuna kuna za tvrtke i isto toliko za građane. Od tih ukupno 44 milijuna moglo bi se 'izvući', ako računamo po 70.000 kuna po čisto električnom automobilu skoro 630 komada, no tu će vjerojatno biti i jedan dio plug-in hibridnih modela koji mogu dobiti do 40.000 kuna po automobilu. No, na tržištu i nema baš previše modela takvih hibridnih automobila, ali ćemo vidjeti na kraju ovog kruga poticaja kako će se to točno odraziti na prodajne brojke. Moramo ovdje i dodati, da smo uputili Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost službeni upit oko detalja ovogodišnje akcije, ali niti nakon, sada već 21 tjedna još nismo dobili njihov službeni odgovor sa svim detaljima niti za 2019., ali ni 2020. godinu. Toliko o 'čuvenoj' hrvatskoj administraciji!

Prodaja prema županijama

I na kraju, prodajni rezultati prema županijama za cijelu 2020-tu izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je najviše automobila, 15.358 komada ili 42,56 posto od ukupne količine prodanih osobnih automobila u 2020. Na drugom mjestu je završila Šibensko-kninska županija sa 3122 komada novoregistriranih novih automobila ili 8,65 posto hrvatskog tržišta. Treće mjesto je zauzela Primorsko-goranska županija sa 2513 komada ili 5,96 posto, što je samo za 5 automobila više od Splitsko-dalmatinske županije. Prošli mjesec je na posljednjem mjestu bila Ličko-senjska županija, a tako je i nakon dobivenih rezultata za mjesec prosinac, sa 157 prodanih automobila ili 0,44 posto tržišta.

Za kraj, ne treba niti reći kako se svi mi nadamo da će 2021. godina označiti povratak na sjajne rezultate iz 2019., a tomu će sigurno pomoći i cijepljenje protiv Covid-19 bolesti. Isto tako, silno se nadamo da će nas ovi katastrofalni i brojni potresi zaobići te da će se na valu optimizma i obnove svih postradalih područja generirati dodatni zamah u gospodarskom smislu.