BREXIT I AUTOINDUSTRIJA

Europski proizvođači automobila ujedinjeni protiv 'no-deal' Brexita: Moguće posljedice katastrofalne!

23.09.2019 u 14:32

Bionic
Reading

Izlazak Velike Britanije iz EU-a bez sporazuma izazvao bi seizmički pomak u uvjetima trgovanja, a milijarde eura carina prijete utjecati na izbor potrošača i pristupačnost na obje strane kanala, poručuju europski proizvođači u zajedničkoj izjavi

Nevoljama oko skorašnjeg izlaska Velike Britanije iz Europske unije, čini se, nema kraja, a katastrofalne posljedice mogla bi imati i autoindustrija. Udruženi proizvođači automobila upozoravaju na gubitke u milijardama eura u slučaju Brexita bez dogovora jer bi ih zaustavljanje proizvodnje samo u Velikoj Britaniji moglo stajati 50.000 funti po minuti, odnosno dnevno čak 72 milijuna funti.

Velika Britanija trebala bi napustiti EU 31. listopada, ali tvrtke su sve zabrinutije zbog očitog nedostatka napretka premijera Borisa Johnsona kad je riječ o novom sporazumu o povlačenju koji će zamijeniti prijedloge njegove prethodnice Therese May, a koje je britanski parlament tri puta odbio. Zajedničku izjavu o tome potpisuju Europsko udruženje proizvođača automobila (European Automobile Manufacturers Association ili ACEA), Odbor francuskih proizvođača automobila (Comité des Constructeurs Français d'Automobiles ili CCFA, koji uključuje PSA grupu, Renault grupu i Renault Trucks), Njemačko udruženje automobilske industrije (Verband der Automobilindustrie ili VDA sa 60 članica) i britansko Društvo proizvođača i trgovaca automobila (Society of Motor Manufacturers and Traders ili SMMT).

Riječ je o ukupno 23 potpisnika brojnih industrijskih tijela iz zemalja Europske unije, koji su izrazili zabrinutost zbog otežanih uvjeta trgovine, carinskih kašnjenja koja bi štetila industrijskom modelu just-in-time i mogućnosti dodatnih pet milijardi carina na izvoz Velike Britanije u EU. Automobilska industrija u EU u ovome trenutku zapošljava 13,8 milijuna ljudi, uključujući Veliku Britaniju, ili 6,1 posto radne snage.

'Izlazak Velike Britanije iz EU-a bez sporazuma izazvao bi seizmički pomak u uvjetima trgovanja, a milijarde eura carina prijete utjecati na izbor potrošača i pristupačnost na obje strane Kanala', napisali su u izjavi. Bez dogovora, Velika Britanija će preko noći napustiti jedinstveno tržište EU-a i carinsku uniju veličine 500 milijuna stanovnika, vraćajući se na pravila Svjetske trgovinske organizacije (WTO), što bi moglo značiti mnoge uvozne i izvozne tarife.

Bernhard Mattes, predsjednik VDA-e, rekao je da je 'Ujedinjeno Kraljevstvo potpuno integrirani igrač u vrijednosnom lancu njemačke automobilske industrije. Više od 100 proizvodnih pogona, kao i istraživanje i razvoj smješteni u Velikoj Britaniji, dokazuju našu opredijeljenost za tržište Velike Britanije kao tržišta broj jedan u EU. Prema mišljenju njemačke automobilske industrije, mora se učiniti sve da se održi slobodno kretanje robe, usluga, sloboda kapitala i sloboda kretanja radnika između Velike Britanije i EU-a.'

Izvršni direktor SMMT-a Mike Hawes ponovio je upozorenje da će izlazak bez dogovora imati 'trenutačan i poguban utjecaj na industriju, podrivajući konkurentnost i uzrokujući nepovratnu i ozbiljnu štetu'. Istaknuo je kako 'pregovarači Velike Britanije i EU-a moraju raditi na dogovoru ili riskiraju uništavanje ovog vitalnog stupa naših ekonomija'.

Izlaskom iz EU-a bez dogovora ne bi bili pogođeni samo europski proizvođači automobila, nego i japanski. Japanski veleposlanik u Londonu Koji Tsuruoka rekao je da će japanske kompanije i investitori biti prisiljeni ponovno procijeniti svoja četiri desetljeća duga ulaganja za Veliku Britaniju ako dođe do neurednog izlaska iz EU-a.

Bivša britanska premijerka Margaret Thatcher ohrabrivala je svojedobno Nissan, Toyotu i Hondu da koriste Veliku Britaniju kao lansirnu stanicu za Europu. Od nešto više od 1,5 milijuna automobila proizvedenih u Britaniji prošle godine, ova tri japanska proizvođača automobila proizvela su oko polovicu.

Nissan je prošle godine proizveo 495.645 vozila u svojoj tvornici u Sunderlandu, najvećoj britanskoj tvornici automobila. Među njima su bili i modeli Qashqai, Juke i Leaf.

Japan je jedan od najvećih izvora izravnih stranih ulaganja u Velikoj Britaniji, a britanske kompanije već dugo vide kao dobre za biznis, odnosno liberalna vrata za ostatak EU-a. 'Ako se ti uvjeti drastično promijene i onemoguće tvrtkama da se prilagode, morat će vrlo pažljivo razmotriti kako nastaviti s poslovanjem u Velikoj Britaniji', rekao je Tsuruoka.

Gotovo 1000 japanskih tvrtki sa sjedištem u Britaniji zapošljava više od 150.000 ljudi.

  • +7
Brexit i autoindustrija Izvor: Promo fotografije / Autor: Bentley