raskoš na moru

Zašto su jahte danas veće, skuplje i spektakularnije nego ikad? Za sve je kriv covid

04.07.2025 u 20:59

Bionic
Reading

Luksuzni svijet superjahti doživljava pravi procvat. Superbogati ne štede na veličini i opremi svojih plutajućih palača, a potražnja za ovim raskošnim plovilima i dalje rapidno raste

Paola Trifirò, koja s mužem posjeduje više od tuceta superjahti, zna što to znači. Ovaj talijanski par, koji je svoje bogatstvo stekao u pravnoj industriji i vodi globalnu pravnu tvrtku, voli ploviti svijetom okružen vrhunskom udobnosti i luksuzom. Njihove jahte, duže i od 50 metara, Trifirò opisuje kao plutajuće hotele s pet zvjezdica u kojima ne štede na detaljima – od prostora za posadu do gurmanskih obroka.

'Ako ste navikli dobro jesti, ne možete se uvijek osloniti na restorane diljem svijeta', objašnjava, pa zato inzistira na tome da posada ima dovoljno kuhinjskog prostora za pripremu obroka za do 15 osoba. Dodaje i da joj veličina plovila pruža osjećaj sigurnosti tijekom plovidbe, bilo da je riječ o susretu s grbavim kitom, bilo ribarima na Fidžiju, piše BBC.

Posljedica pandemije

Iako ne postoji službena definicija superjahti, stručnjaci ih opisuju kao luksuzna plovila, duga najmanje 24 metra, s profesionalnom posadom. Prema podacima časopisa Boat International, njihova prodaja doživjela je eksploziju nakon pandemije covida. Kako su hoteli bili zatvoreni, superbogati su svoju potrebu za luksuzom preusmjerili na plovidbu.

Tako su 2022. godine diljem svijeta izgrađene ili naručene 1024 superjahte, što je porast od 25 posto u odnosu na prethodnu godinu, a rekord je oboren i 2023. s 1203 narudžbi.

Barbara Armerio, suvlasnica talijanske tvrtke Amer, kaže da su superjahte tijekom pandemije postale 'sigurni otoci' za njihove vlasnike. Milijarderi su tražili veće prozore, više otvorenog prostora i lakši pristup moru, pokrenuvši trend sve većih i prostranijih jahti.

Prema podacima Boat Internationala, iako će ukupna proizvodnja superjahti blago pasti ove godine, raste njihova prosječna veličina. Tako je u izradi čak 61 jahta duža od 76 metara, u odnosu na njih 55 prošle godine. Broj superjahti u kategoriji od 46 do 60 metara porastao je na 175, a one najmanje (od 24 do 27 metara) proizvode se u nešto manjem broju nego ranije.

Glavni urednik Boat Internationala, Stewart Campbell, ističe da dizajneri i pomorski arhitekti stalno pronalaze načine da povećaju prostor na njima, pa sada one mogu imati helidrome, kinodvorane, teretane, salone za ljepotu i saune.

Italija na vrhu proizvodnje

Cijene su, očekivano, astronomske – manja nova jahta može koštati oko 36 milijuna eura, a luksuzne superjahte, dugačke preko 100 metara, mogu dosegnuti i 295 milijuna eura.

Italija ostaje vodeća u njihovoj proizvodnji te su brodogradilišta u toj zemlji 2023. ostvarila rekordni prihod od 8,3 milijarde eura. Armerio naglašava da njihova tvrtka proizvodi samo nekoliko vrhunskih jahti godišnje, 'remek-djela s jedinstvenim detaljima', uz snažnu potporu lokalnih obrtnika.

Dok većina kupaca dolazi iz SAD-a, raste broj novih bogataša iz Turske, Indonezije i Meksika, a prodaja ruskim kupcima zbog sankcija je u velikom padu.

Za Trifirò pak superjahte nisu samo statusni simbol – one su prozor u svijet i sredstvo za ostvarenje strasti prema putovanjima.

'Moja znatiželja za istraživanjem novih mjesta tjera me da krstarim oceanima dok sam za kormilom', kaže, dodajući da joj je posada izuzetno važna:

'Plaćamo ih dvostruko više nego na kopnu jer je važno da budu zadovoljni. Naš kapetan radi s nama već 22 godine.'