CURICA POBACILA BLIZANCE

Umjesto očuha silovatelja, crkva izopćila liječnike

09.03.2009 u 09:30

Bionic
Reading

Misleća javnost je podijeljena: je li katolički nadbiskup Recife Jose Cardoso Sobrinho trebao iz Crkve izopćiti sve koji su sudjelovali u pobačaju blizanaca iz utrobe devetogodišnje djevojčice koju je silovao očuh?!

Brazilski liječnici se brane procjenom kako je bio ugrožen život majke, što im daje legalitet pred državnim zakonima, kao i činjenica da je curica (teška samo 36 kilograma) začela pod prisilom, a očuh je siluje od šeste godine.

No kanonski zakonik propisuje drugačije: 'Svi odrasli koji su dopustili i obavili ovaj pobačaj, navukli su na sebe automatsku ekskomunikaciju', rastumačio ga je nadbiskup Sobrinho.

Ipak, može li se strogi kanonski propis, namijenjen obrani života po svaku cijenu, primijeniti striktno i u svim slučajevima?

'Radi se o automatskom isključenju, koje ne uzima u obzir okolnosti, nego sam čin protivan Božjim zakonima koji ne dopuštaju uništenje života ljudskom rukom. Tko napravi takvo djelo, već je isključen iz Crkve. No postoji jednostavan način obustave ekskomunikacije, a to je ispovijed kod svećenika ovlaštenog za takve oproste. Mjesni biskupi, primjerice u korizmi, mogu dati ovlast svim svećenicima za takav oprost. To je strog propis, ali nije tako strašan', utješan je komentar dr. fra Luke Tomaševića, predavača moralne teologije na splitskom Katoličkom bogoslovnom fakultetu, za Slobodnu Dalmaciju.

Dr. fra Luka napominje kako se Crkva drži takvog propisa, jer život po njezinu nauku nema alternativu. 'Pod automatski ekskomunicirane potpadaju i svi koji su podupirali, pomagali i izveli abortus, dakle i medicinsko osoblje. Premda je do začetka djeteta došlo nasilnim činom, život se mora spasiti, ne smije se prekinuti ljudskom odlukom, stav je Crkve', tumači dr. Tomašević.

Premda su počinitelji i sudionici u činu abortusa automatski isključeni iz Crkve, isti kanonski propis ne važi i za silovatelja. Dr. Tomašević pojašnjava: 'Kanonski zakon silovanje karakterizira kao čin protiv ljudskog dostojanstva i pravednosti. Po moralnoj teologiji spada u najteže grijehe, naziva ga se gnusnim grijehom nedostojnim čovjeka. Za silovatelja nema automatske ekskomunikacije, jer se radi o činu različitom od abortusa, koji se smatra izravnim oduzimanjem života ljudskim utjecajem, jednakim ubojstvu', kaže profesor moralne teologije.