Iako se procjenjuje da će tijekom turističke sezone biti dovoljno radne snage, posljednjih tjedana u središtu kritika javnosti našli su se ugostitelji zbog, kako mnogi tvrde, pretjerano visokih cijena. Postavlja se pitanje – svjedočimo li još jednom valu poskupljenja?
Novinarka Ivana Šilović izjavila je u središnjem Dnevniku HTV-a da 'posljednjih tjedana stalno slušamo o tome kako su cijene u ugostiteljskim objektima previsoke, a s druge strane to brojke demantiraju'.
Tim je povodom razgovarala s Jelenom Tabak, predsjednicom Ceha ugostitelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, koja je odgovorila na pitanje jesu li ugostitelji korigirali svoje cjenike.
Tabak je istaknula da su ugostitelji vrlo pažljivo pristupili formiranju cijena, svjesni reakcija gostiju iz prethodne sezone: 'Ugostitelji su čuli upozorenja, znamo kakva je bila prošla sezona, gosti se nisu navikli na to da Hrvatska nije više jeftina, nekima se to naravno ne sviđa i vrlo smo oprezni u formiranju cijena.'
Dobavljači podigli cijene
No, kako dodaje, neočekivani izazovi stigli su iz dobavnog lanca.
'Svi smo formirali cijene u šestom mjesecu, sve smo dogovorili, a nama početkom ovog tjedna samo dolaze novi cjenici od dobavljača. Rastu nam cijene nabave od 10 do 30 posto, čak i do 40 posto.'
Kao konkretan primjer navela je domaće vinare: 'Neki hrvatski vinari su nam dogovorene cijene boca vina digli 37 posto.' Sličan trend zabilježen je i kod drugih prehrambenih proizvoda: 'Tvrdi sirevi, koji se jako puno u sezoni koriste za plate s pršutima i za predjela - cijene idu gore 10 do 25 posto i to na cjenike koji su nam bili potvrđeni 1. travnja. Sad su se jednostavno promijenili.'
Unatoč pritiscima, Tabak naglašava: 'Ugostitelji su u rangu prošlogodišnjih cijena, nemamo ih plan dizati i nećemo ih dizati.' Kao alternativu, apelira na kolege da prilagode dobavljače: 'Ovim putem mogu samo apelirati na sve kolege koji dobiju takve promjene cjenika da, ako ikako mogu promijeniti dobavljača, neka druga vina, neke druge sireve, pa makar to bio i uvoz, gdje su boce ispod 10 eura.'
Reakcije i strategije ugostitelja
Ugostitelji pokušavaju izbjeći daljnje poskupljenje zamjenom skupih dobavljača pristupačnijima.
Tabak smatra da je trenutna praksa mnogih dobavljača nepoštena: 'Nešto se dogovorite i netko vam sad, u ovom tjednu, pošalje nove cijene od 1. srpnja iz razloga što je sezona - mislim da to nije fer i da to nije u redu.'
Upozorila je da su ugostitelji već napravili značajne ustupke da bi ublažili inflatorni udar: 'Razgovarali smo s Vladom nekoliko puta, sve smo napravili da se na kraju krajeva inflacija amortizira, podigli smo plaće svojim djelatnicima.'
Ipak, rezultat ne odražava trud: 'Ono što vas najviše frustrira je da ti ljudi koji rade kod nas s tom plaćom, koju smo mi podigli 30 posto, kad odu u trgovinu ostanu bez ičega i opet su nezadovoljni.'
Tabak upozorava i na drastične razlike u porezima i nabavnim cijenama: 'Svi plaču da je konkretno jedan aperitiv u Hrvatskoj skup, da je u Hrvatskoj 10 eura. U Italiji je pet eura; kod njih je boca tog pića u nabavi devet eura, a kod nas je u startu 20 eura te nam je porez na to 28 posto, a kod njih je devet posto.'
Zaključuje da je nužna temeljita analiza cijelog opskrbnog lanca: 'Mislim da taj cijeli lanac treba dobro preispitati i vidjeti gdje te cijene rastu te da se ovaj objektiv treba uperiti možda u nekom drugom smjeru.'
Ostaje li vjernost domaćim proizvodima?
Na pitanje hoće li zbog svega toga izbjegavati domaće proizvođače, Tabak odgovara: 'Izbjegavati hrvatske proizvođače nikome nije u interesu, ali mislim da je u ovoj situaciji, kad ne bismo smjeli pumpati inflaciju, možda bolje naći neki zamjenski proizvod nego podizati cijene.'
Na kraju, naglasila je što to znači za domaće stanovništvo: 'Turist koji dođe i čija kvaliteta opravda tu cijenu, on se neće buniti, ali Hrvatska će biti skupa za svoje ljude.'
O ovoj problematici obaviješten je i ministar turizma Tonči Glavina.