problem koji je eskalirao

U Hrvatskoj zbog električnih romobila bolnice pune djece: Kako su to riješili drugi u Europi

11.07.2025 u 14:15

Bionic
Reading

U jedva šest mjeseci ove godine bolnički hitni prijemi u Hrvatskoj zabilježili su 257 nesreća povezanih s električnim romobilima. Među ozlijeđenima je najviše djece, a neka su mlađa od 14 godina

Samo u KBC-u Split, kako je ovog tjedna objavljeno, liječnici su zbrinuli 52 osobe s ozljedama glave, a više od trećine njih su djeca. Devetero ih je imalo moždano krvarenje, a kod petero je došlo do prijeloma lubanje i kostiju lica.

U isto vrijeme hrvatska regulativa je – barem na papiru – jasna: kaciga je obavezna, vožnja je dopuštena od 14. godine, a brzina ograničena na 25 kilometara na sat.

No što to vrijedi kad se ta pravila svakodnevno krše, i to pred očima odraslih?

Situacija izmiče kontroli

Roditelji dopuštaju da njihova djeca voze romobile bez kacige, ponekad i u dvoje, i to po pločnicima. Policija i prometni stručnjaci upozoravaju da situacija izmiče kontroli.

'Svaki tjedan imamo nekoliko ljudi koji su pali s romobila. Poslije smo shvatili da svakog tjedna imamo i jednog na intenzivnoj. U usporedbi s prošlom godinom, to je dramatičan porast ozljeda. Analizirali smo podatke u odnosu na prošlu godinu i vidjeli da se radi o dramatičnom porastu', rekao je dr. Rok Kralj, specijalist dječje kirurgije i pročelnik Zavoda za traumatizam dječje dobi, na konferenciji za medije.

E-romobili

Alarmantna bilanca

  • Porast broja hospitalizacija (2024./2025.) za 285 posto
  • Porast ukupnog trajanja hospitalizacije za 143 posto
  • Peterostruko povećanje teških ozljeda mozga
  • Četrdeset posto hospitaliziranih mlađe je od najmlađe dopuštene dobi za vožnju električnih romobila (14 godina)

'Težak potres mozga imalo je četrnaestero djece, jedno dijete prijelom lica, jedno prijelom kralješka. Samo dvoje ih je reklo da su nosili kacige i često ih je bilo dvoje na romobilu pa su automatski nestabilniji', dodao je Kralj.

Alarm se oglasio – ne samo zbog nesreća, nego i zbog toga što Hrvatska, kao i većina Europe, kasni s uvođenjem učinkovitih mjera.

U mnogim europskim metropolama ovaj problem je ranije eskalirao i zbog njega su donesene konkretne mjere. Evo kako su se oni uhvatili ukoštac s njime.

Barcelona i Madrid: Kazne i zabrane

Od veljače 2025. godine Barcelona je uvela kazne do 500 eura za vožnju po pločniku ili bez kacige, a mlađima od 16 godina zabranjeno je upravljanje električnim romobilom. I Madrid slijedi isti put – kacige, zabrana vožnje pločnikom, a 2024. uvedena je i obveza osiguranja za vlasnike romobila.

Statistike govore zašto: u Španjolskoj je 2024. zabilježeno 14 smrtnih slučajeva i 240 teže ozlijeđenih u nesrećama s e-romobilima, većinom u urbanim zonama.

Pariz: Javni romobili su povijest

U Parizu su već 2023. građani referendumom odlučili – više nema javnih romobila. Grad je povukao sve dijeljene e-romobile s ulica zbog 'neodgovorne vožnje i prevelikog broja nesreća', kako su izjavili iz gradskog ureda za promet.

Rezultati? Samo godinu kasnije broj smrtno stradalih pješaka koje su udarili romobili pao je za više od 30 posto. No broj ozlijeđenih vozača romobila još uvijek raste – u 2023. bilo je 640 teških ozljeda i 42 smrtna slučaja.

Berlin: Red uvođen kvotama i zonama

U Berlinu su gradske vlasti početkom godine odlučile ograničiti broj e-romobila na ulicama. Više od 19.000 njih mora se nalaziti unutar definiranih zona, a ostavljanje romobila nasred nogostupa se kažnjava.

Od početka godine do proljeća policija je zabilježila 74 prometne nesreće s e-romobilima. U čak 65 slučajeva krivac je bio sam vozač – često mlađa osoba bez zaštitne opreme.

London: Legalni samo uz odobrenje države

U Londonu su privatni romobili i dalje tehnički nezakoniti. Dozvoljeni su samo oni koji su dio službenih pilot-projekata. Iako se to pravilo često krši, vlasti ga koriste za izricanje kazni i uhićenja.

Ipak, statistike iz Londona pokazuju iznimno nisku stopu nesreća s legalnim romobilima: samo četiri ozljede na milijun vožnji u 2024.

Rim: Kazne, kacige i osiguranje

Italija je prošle godine krenula u reformu: kacige su obavezne, isto kao i osiguranje, a dozvoljena brzina spuštena je na 20 km/h. Na razini cijele Italije 2023. zabilježen je 21 smrtno stradali u nesrećama s romobilima, a broj ozlijeđenih prešao je 1800 osoba.

Beč: Teško ozlijeđeni i vozači i pješaci

Beč je ograničio vožnju romobilima na biciklističke staze, a parkiranje izvan dozvoljenih zona je zabranjeno. U 2024. u Austriji su zabilježena tri smrtna slučaja povezana s e-romobilima, a u Beču je u prvoj polovici ove godine ozlijeđeno gotovo 400 ljudi, većinom mladih vozača.

A što Hrvatska čeka?

Hrvatska ima zakone, ali - šteka u njihovoj provedbi. Unatoč regulativi, koja uključuje kacige, dobnu granicu i ograničenje brzine, i dalje nedostaje nadzora, kazni i edukacije.