ZASTRAŠUJUĆA GUŽVA

Sunčev sustav prepun asteroida koji su sve bliže

27.08.2010 u 13:02

Snimke na kojima je dokumentirano kretanje asteroida u Sunčevom sustavu u posljednjih 30 godina pokazuju da se sve veći broj tih nebeskih tijela približava Zemlji

Britanski astronom Scott Manley napravio je trominutni video u kojem jedna sekunda predstavlja dva mjeseca. Snimka pokazuje kako s godinama, zahvaljujući razvoju teleskopa, oblak objekata u pojasu asteroida postaje sve gušći. No ono što posebno zabrinjava su crvene točkice koje označavaju asteroide koji se kreću unutar Zemljine orbite, neki od njih opasno blizu našeg planeta.

Žutom bojom označeni su asteroidi koji se približavaju unutrašnjem dijelu Sunčevog sustava, a zelenom ostala tijela u pojasu.

Manley svoju kartu popunjava novootkrivenim objektima svaki dan već 30 godina. 1980. godine u našem ih je sustavu bilo poznato tek 8.954, a danas čak 530.091.

Manley, bivši istraživač promatračnice Armagh u Sjevernoj Irskoj, kaže da je asteroide na svojoj karti smjestio prema znanstveno utvrđenim orbitama. 'Kao što možemo predvidjeti gdje se nalaze Zemlja, Mars i Venera, isto možemo učiniti i sa svime što kruži oko Sunca', rekao je. 'Stvarao sam kartu svaki dan posljednjih 30 godina – to je oko 11.000 slika, a potom sam ih kombinirao u video.'

Asteroidi su mala nebeska tijela koja kruže oko Sunca. Manji su od planeta, a ponekad se i nazivaju malenim planetima. Njihove dimenzije kreću se u rasponu od nekoliko metara do najvećeg poznatog asteroida Ceresa čiji je promjer oko 950 km.

Maleni asteroidi – promjera od pet do deset metara – u Zemljinu atmosferu ulijeću prosječno jednom godišnje, no obično eksplodiraju i izgore prije sudara. Veći asteroidi – promjera oko jednog kilometra – udaraju u Zemlju jednom u 500.000 godina.

No Manley ipak ističe da su dimenzije asteroida na njegovoj karti uvećane kako bi bili vidljivi: 'Jedan piksel predstavlja milijun kilometara, što znači da se čak i oni koji izgledaju kao da su u neposrednoj blizini Zemlje u stvarnosti nalaze na milijun kilometara od nje. To je gotovo tri puta više od udaljenosti Mjeseca od Zemlje.'

Budući da se novim tehnologijama svakim danom otkriva sve više nebeskih tijela koja na svojim putanjama prolaze blizu Zemlje, neki su znanstvenici posljednjih godina pokrenuli projekte koji bi trebali osigurati njihovo pravovremeno otkrivanje asteroida koji bi mogli zaprijetiti Zemlji, ali i istraživanja mogućih rješenja za njihovo skretanje ili uništavanje.

Asteroidi otkriveni do 2010.