NEIZVJESNA SUDBINA ŽELJEZNIČARA

Studija o 1.096 otkaza u HŽ-u predmet USKOK-ove istrage?

31.01.2012 u 15:58

Bionic
Reading

Dokument pod nazivom 'Studija optimizacije broja kolodvora i broja zaposlenih na mreži pruga u Hrvatskoj', koji je naručila i 1,7 milijuna kuna platila HŽ Infrastruktura, a kojim su najavljeni otkazi za 1.096 željezničara, postao je razlogom sukoba sa sindikatima. Istodobno, studija je navodno i predmet anonimne kaznene prijave DORH-u i USKOK-u

Četiri sindikata koji djeluju u okviru HŽ Infrastrukture – Sindikat prometnika vlakova Hrvatske, Sindikat infrastrukture HŽ-a, Sindikat hrvatskih željezničara i Sindikat željezničara Hrvatske - smatraju da racionalizacija, najavljena temeljem studije koju je izradila tvrtka Info Puls, nije jednostavan posao.

Upravi zamjeraju netransparentnost u provedbi natječaja za izradu studije te tvrde da tvrtka kojoj je na natječaju povjeren posao nije dovoljno stručna za obavljanje tako odgovornog zadatka. Po njima, o racionalizaciji ne ovise samo sudbine zaposlenika, nego i daljnji razvoj tvrtke, pa su, nezadovoljni načinom organiziranja javne rasprave, negodovanjem i zviždanjem predstavljanje studije i prekinuli

'Javna rasprava bila bi jeftina demagogija i ispunjavanje forme nakon čega bi uslijedilo rezanje. Nismo protiv efikasnosti tvrtke, ali želimo poštivanje stručnih kriterija i zakona. Sumnjamo u korupciju koja vapi do neba, jer su za posao uzeli tvrtku koja se, među ostalim, bavi distribucijom lijekova', rekao je Anto Iličić iz Sindikata prometnika vlakova, komentirajući nedavne događanje na neuspjelom predstavljanju studije.

O svemu su, zajedno s još tri sindikata koji zastupaju željezničare u HŽ Infrastrukturi, izvijestili i ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Zlatka Komadinu. 'Još nema odgovora, ali smo doznali da se ovih dana sprema smjena uprave. I to je jasan odgovor da je ova garnitura dobila crveni karton', slikovit je Iličić.

Na sindikalnim stranicama je objavljeno da su 'svjesni složenosti situacije u kojoj se nalazi Hrvatska i da dolazi vrijeme odricanja i stezanja remena te da ima viška zaposlenih', no i upozoravaju da 'nisu oni zapošljavali nećake, podobne, sposobne i gomilali administraciju, nego su to činili uprava i menadžment'.

Upravo zato navode i da 'žele struku' u definiranju viška zaposlenih. Napominju i da 'ljudi nisu krumpiri ni brojke, ni puki spiskovi koje radi 'netko gore' po samo njemu znanim kriterijima'. Iz svih navedenih razloga traže 'recenziju zakonitosti – DORH i USKOK te recenziju struke, odnosno mišljenje eksperata'.

'Studija će najvjerojatnije biti odbačena, a 1,7 milijuna kuna će propasti. Stoga tražimo i kaznenu odgovornost, ali i nečasno razrješenje odgovornih. U novoj studiji treba se voditi računa da čovjek ne završi na ulici, nego mu osigurati egzistenciju kroz prijevremenu mirovinu i druga rješenja', predlaže sindikalist Iličić.

Po njemu, a poziva se i na mišljenje stručnjaka, brojka od 1.096 ljudi kojima prijeti otkaz je prevelika. Procjenjuje da bi tek 350 ljudi bila optimalna brojka onih koji bi morali biti zbrinuti kao višak zaposlenika.

Iz HŽ Infrastrukture odgovaraju da su 'u postupku javne nabave za izbor izrađivača studije u potpunosti poštivani svi zakonski propisi te da u postupku i pri odabiru ponude ni na koji način nije favoriziran nijedan ponuditelj', navodeći za sebe da ih 'neovisna stručna javnost često spominje kao primjer transparentnosti javne nabave u Hrvatskoj'.

Na optužbe sindikata po kojima Info Plus nema dobre reference ni dovoljan broj zaposlenika, naglasili su da su 'uvjeti u natječaju bili da gospodarski subjekt mora raspolagati (dakle ne nužno imati stalno zaposlene) osobama koje posjeduju strukovnu sposobnost, stručno znanje i iskustvo potrebno za izvršavanje usluge'. Kad je stručnost u pitanju, napominju da su na studiji 'osim stranih, sudjelovali i najugledniji domaći stručnjaci'.

Navode i da će se racionalizacija Prometnih poslova provesti ulaganjem u osuvremenjivanje signalno-sigurnosnih uređaja i uvođenjem modernih sustava za automatsko vođenje vlakova, no i ukazuju na to da će ta modernizacija za posljedicu imati smanjenje broja zaposlenih. Za 1.096 ljudi koji bi u idućih pet godina trebali dobiti otkaz najavljuju isplatu otpremnina, ali i druge načine zbrinjavanja, poput prekvalifikacije

Sindikati na javnoj 'raspravi'