Zagrebački električni tramvaj (ZET) objavio je poslovno izvješće svoje uprave za prvu polovicu godine, prema kojem je ostvario ukupne prihode u iznosu od 109,65 milijuna eura i ukupne rashode u iznosu od 109,24 milijuna eura, a dobit prije oporezivanja iznosi mu 408.602 eura. Dakako, sve to ne bi bilo moguće da nije izdašnih gradskih subvencija
Od značajnih poslovnih događaja Uprava ZET-a navodi revitalizaciju uspinjače (7,3 milijuna eura), a završetak radova na njoj očekuje se u proljeće 2026. godine. Nadalje, navode nabavku 20 novih tramvaja od Končara (47,2 milijuna eura s PDV-om), 10 novih specijaliziranih vozila, od kojih je šest namijenjeno prijevozu osoba s invaliditetom, a četiri za prijevoz djece s teškoćama u razvoju (1,2 milijuna eura), te nabavku 10 školskih autobusa, pokrenutu godinu ranije (2,4 milijuna eura), od kojih je do sada isporučeno sedam.
Električni autobusi
U istoj godini naručeno je i 120 polovnih autobusa (21,7 milijuna eura), a do lipnja ove godine isporučena su 62. Također, u lipnju ove godine pokrenuta je nabava 62 električna autobusa te obuhvaća 30 klasičnih, 26 zglobnih i šest midi autobusa, ukupne vrijednosti 56,8 milijuna eura s PDV-om. Rok isporuke predviđen je do studenog 2026. godine.
Od 1. travnja mlađi od 18 godina imaju besplatan prijevoz, a sa sindikatima je potpisan dodatak kolektivnom ugovoru, prema kojem je osnovica povećana za 15,60 posto, no od početka iduće godine narast će za dodatnih 4,4 posto.
Manjak vozača i sve stariji radnici
Sa zadnjim danom lipnja ZET je zapošljavao 3692 radnika, što je 34 manje nego zadnjega dana 2024. godine. Gotovo 36 posto zaposlenih starije je od 55 godina te velik broj radnika ostvaruje pravo na mirovinu. U prvih šest mjeseci zaposlena su ukupno 153 radnika, najviše vozača autobusa (73), potom pomoćnih radnika (21), automehaničara (11), električara (9)... U istom periodu iz ZET-a je otišlo 187 ljudi, od čega najviše vozača autobusa (62) i tramvaja (26).
Prosječna starost tramvajskih vozila i dalje je visoka te iznosi 28,67 godina, a za autobuse 10,3 godine. Prosječna pak brzina tramvajskih i autobusnih vozila ZET-a u prometu iznosila je 16 km/h, pri čemu je prosječna brzina tramvaja bila 13 km/h, a autobusa 18 km/h.
Iz ZET-a ističu da je sporost posljedica radova na kolniku, povećanog broja automobila na prometnicama, nepropusnosti prometne mreže, nepoštivanja žutih traka te nemogućnosti ostvarenja prednosti vozila javnog prijevoza putnika na semaforom upravljanim raskrižjima.
Kada se pogleda struktura prihoda, gotovo 68 posto dolazi od gradskih subvencija, a one su u prvoj polovici godine iznosile 74,1 milijun eura.
Pad prodaje karata
Iako je prijevoz ZET-om jedan od jeftinijih u ovom dijelu Europe i cijene karata godinama se nisu mijenjale, podaci pokazuju da ih je u odnosu na isti period lani prodano gotovo 1,5 milijuna manje. No prihodi od prodaje bili su veći za 9,7 posto (20,1 milijun eura), što je posljedica povećanja prodaje godišnjih umirovljeničkih pretplatnih karata Gradu Zagrebu za 129,4 posto, a to je rezultat činjenice da osobe starije od 65 godina s prebivalištem u Zagrebu imaju pravo na besplatan prijevoz.
Također, povećan je prihod od prodaje karata putem M-novčanika za 51 posto i višednevnih kupona za 25,5 posto, kao i prihod ostvaren od vožnji po narudžbi.
Pogleda li se rashodovna strana, najviše odlazi na troškove osoblja – 54,4 milijuna eura, odnosno 56,6 posto – a oni su veći u odnosu na isti period lani za 9,7 posto, dok na materijalne troškove otpada 26,8 posto.
Uprava ZET-a istaknula je da se dnevno u javnom gradskom prometu nalazi oko 158 tramvaja i 268 autobusa te da su u prvih šest mjeseci prevezli oko sto milijuna ljudi, ali i da usluga prijevoza putnika mora ostati dostupna svim njihovim kategorijama i cjenovno prihvatljiva, uz stalno podizanje kvalitete.