PUNO IZMJENA

Stižu digitalne vozačke, a mladi će za volan sa 17: Evo što donose nova EU pravila

23.10.2025 u 07:36

Bionic
Reading

Mladi ranije za volan, vozačke sele u digitalu, a kazne putuju preko granica – nova prometna pravila Europske unije potpuno mijenjaju način na koji ćemo polagati, voziti i odgovarati za prekršaje

Sedamnaestogodišnjaci će uskoro moći sjesti za volan, ali ne sami. Prema novim pravilima Europske unije, mladi će moći polagati vozački ispit za B kategoriju sa 17 godina, no smjet će voziti samo u pratnji iskusnog vozača, i to tijekom dvogodišnjeg probnog roka.

'Morat će se voziti godinu dana s nekim do punoljetnosti i onda nakon toga još godinu dana. Tu će biti postroženi, mislim da će biti i ograničenja u snazi auta, odnosno motora. Pozdravljam to jer je korisno, neće mladi moći divljati i to je dobra priča', rekao je za RTL instruktor vožnje Krešimir Stunić Trulac.

Nova pravila snižavaju i dobne granice za profesionalne vozače - vozači kamiona moći će za volan već s 18 godina, a vozači autobusa s 21. 'Mislim, ideja je tu da se jednostavno to tržište te radne snage koje je deficitarno na neki način potpomogne mlađim ljudima koji će ući u sustav', kaže profesor na Prometnom fakultetu Marko Ševrović.

Uz to, mlade vozače čekaju i strože kazne za vožnju pod utjecajem alkohola i nekorištenje sigurnosnog pojasa.

Vozačke dozvole prelaze u digitalno doba

Papirne i plastične vozačke odlaze u povijest – uvode se digitalne vozačke dozvole koje će vozači moći imati u mobilnim aplikacijama. Fizička verzija ostat će opcija za one koji je žele zadržati, ali će digitalni oblik omogućiti lakšu razmjenu podataka među državama članicama.

'Za nas je to bitno jer imamo puno stranih gostiju, Hrvatska je poznata kao auto destinacija u turizmu i realno sad možemo dobiti puno više podataka – netko u Njemačkoj ili Austriji možda ima neku mjeru ograničenja, a mi o tome ne znamo ili ne možemo vidjeti iz neke fizičke dozvole, a sad će to biti moguće', ističe ministar unutarnjih poslova Davor Božinović.

Time će se, ističu iz Bruxellesa, pooštriti i sustav kažnjavanja – prekršaji u inozemstvu više se neće moći ignorirati.

Europska komisija ističe da su nove mjere dio šire strategije za povećanje sigurnosti na cestama. 'U Europskoj uniji godišnje pogine skoro 20 tisuća osoba. To su brojke koje su apsolutno neprihvatljive. Cilj je Europske unije do 2030. smanjiti to za pola - na 10 tisuća. Mi nismo ni blizu tog cilja tako da sve mjere i cijeli paket mjera ide u tom cilju da se te brojke pokušaju dovesti pod kontrolu', kaže Ševrović za RTL.

Dozvole traju 15 godina, češći pregledi za starije vozače

Nove vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedile bi 15 godina, a za kamione i autobuse pet godina. Stariji vozači, osobito oni iznad 65 godina, mogli bi ubuduće ići na češće liječničke preglede.

'Kod njih slabi ta motorika, pozornost, koncentracija. Čovjek kak stari tak je sporiji, a promet je sve brži, agresivniji. Ja bih čak uveo da se nakon 15 godina probaju propisi ponovno položiti pa da vidimo tko, gdje i zašto', kaže Stunić Trulac.

Koliko će koštati nove digitalne vozačke dozvole, još nije poznato. Države članice imaju tri godine da nova pravila unesu u svoje zakonodavstvo i dodatnu godinu za potpunu provedbu. Oni koji su spremni, digitalne vozačke moći će uvesti i ranije. Cilj su sigurnije europske ceste i moderniji, digitalno povezan sustav vozačkih dozvola koji bi do kraja desetljeća trebao postati standard u cijeloj Europskoj uniji.