NEPREDVIĐENI TROŠKOVI

Saudijska Arabija ulupat će milijune petrodolara na rakete zrak-zrak, doznajte što - i po kojoj cijeni - kupuju od Amerikanaca

08.11.2021 u 20:00

Bionic
Reading

Saudijska Arabija namjerava nadopuniti svoje zalihe naprednih raketa zrak-zrak srednjeg dometa AIM-120 (AMRAAM) te je najveća svjetska izvoznica nafte već pripremila 650 milijuna dolara za 280 komada najpopularnije svjetske rakete izvan vidnog dometa

Nepredviđeni 'šoping' arapske kraljevine događa se u trenutku u kojem Kraljevsko saudijsko ratno zrakoplovstvo (RSAF) nastavlja nemilosrdnu kampanju obaranja bespilotnih letjelica pobunjenika iz redova Hutija, jemenskih šijita koje podržava Iran. Nabavom radarski vođenih raketa, saudijski taktički lovci F-15 i presretači Panavia Tornado ADV trebali bi nastaviti tamo gdje je u borbi protiv hutijskih dronova stao SAD, a čiji su napadi donijeli malo rezultata. Saudijci traže i alternativne pristupe u bespoštednoj borbi protiv dronova za svoje Eurofightere Typhoon zbog sve učestalijih udara Hutija.

Američki State Department odobrio je prošlog tjedna prodaju 280 komada AMRAAM-a Saudijskoj Arabiji, a ovih dana treba je odobriti američki Kongres. Pozitivna odluka američkog zakonodavnog tijela neupitna je s obzirom na to da iza Hutija stoji Iran, neprijatelj broj jedan Sjedinjenih Država. Službeni Washington je Rijadu, pored AMRAAM-a u verzijama C-7 i C-8, osigurao prodaju pripadajućih 596 raketnih lansera (MRL) LAU-128, opremu za podršku i rezervne dijelove kojima bi trebali naoružati borbene zrakoplove F-15C/D, F-15S, noćne F-15SA te Eurofightere, a koji bi trebali zamijeniti još uvijek aktivne Tornado ADV.

Kraljevsko saudijsko ratno zrakoplovstvo u svojem sastavu ima 422 višenamjenska lovca, od čega najviše američkih taktičkih borbenih lovaca presretača F-15, njih 207, koje osim SAD i Saudijske Arabije imaju tek Japan i Izrael - ključni američki saveznici izvan NATO-a. Riječ je o zrakoplovu koji je dizajniran za zračne borbe u svim vremenskim uvjetima s ciljem postizanja i održavanja nadmoći u zraku pred neprijateljskim avionima.

Valja naglasiti da je F-15 borbeno najuspješniji avion suvremenog doba te da je u 45 godina svoje aktivne službe oborio 104 protivnika, a niti jedan nije izgubljen u borbi. Više od polovice tih zračnih pobjeda postigli su piloti ratnog zrakoplovstva Izraela, države koja je sredinom godine najavila da nabavlja još 'petnaestica' unatoč već realiziranoj kupnji 50 primjeraka F-35.

Terminalno presretanje cilja

Nadmoćni F-15 odlikuju odlične performanse, velike mogućnosti manevriranja i nevjerojatna brzina uspinjanja, a napredna avionika omogućava to da pilot bez potrebe za časnikom za oružane sustave samostalno upravlja borbom u zraku. F-15 su naime naoružani radarima APG-63/70, a koji bez zabune detektiraju mete na velikoj visini, kao i nisko, s time da mogu detektirati avione i male brzoleteće mete na udaljenosti daleko izvan vidokruga, do 220 kilometara.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Al-Biruni ID

Uz to, 'petnaestice' imaju ugrađenu opremu za elektroničko ratovanje koje olakšava pravovremeno otkrivanje prijetnje i brzu protumjeru. Noćna verzija F-15SA, koja je također u sastavu saudijskog zrakoplovstva, opremljena je za sve vremenske uvjete, rijetke borbe lovaca i duboke prodore unutar neprijateljskog teritorija, što je spomenuti američki avion demonstrirao tijekom oba Zaljevska rata. Ova verzija ima i visokorezolcijski radar APG-70 i sustav LANTRIN za termalno izviđanje, pogodne za niskoleteće brze napade u lošim uvjetima unutar neprijateljskog teritorija. No za borbu protiv hutijskih dronova iranskog porijekla Quasef-2K, pokazalo se posljednjih godina, jedino prikladno oružje su rakete AIM-120.

Riječ je o sustavu koji također djeluje u svim vremenskim prilikama i koji je naslijedio seriju AIM-7 Sparrow, a brži je, manji, lakši i ima poboljšane sposobnosti protiv ciljeva na malim nadmorskim visinama od 'vrapca'. Sustav AIM-120 uključuje i podatkovnu vezu koja navodi projektil do točke u kojoj se uključuje njegov aktivni radar što terminalno presreće cilj, a mikroračunalo čini raketu manje ovisnom o sustavu upravljanja vatrom zrakoplova.

O uspjehu AIM-120 govore službeni podaci Rijada, prema kojima su saudijski avioni F-15 samo 26. ožujka ove godine tim raketama uništili čak 18 hutijskih dronova koji su poletjeli iz Jemena kako bi uništili poletno-sletnu pistu zračne baze u Khamis Mushaytu na granici s Jemenom i obližnja naftna polja.

Američki savjeti za europska oružja

Saudijci su se zasad odlučili za verzije C, koje su uvedene u upotrebu 2003. godine i imaju povećan domet, a ako je suditi po nepresušnom vojnom proračunu, moguće je da Rijad nabavi i najnapredniju verziju D, opremljenu dvosmjernom podatkovnom vezom, poboljšanim mogućnostima umrežavanja i preciznijim GPS-om, smatranu najboljim projektilom za rušenje dronova.

Saudijcima su stigli i savjeti američkih pilota F-15, onih koji su se susretali s dronovima, da u borbama protiv iranskih Quasefa-2K počnu koristiti topove na superkrstarećim Eurofighterima. Iako SAD u svojem sastavu nema ovaj avion koji je nastao kao zajednički europski projekt, njihovi piloti su tijekom informativnih letova na Typhonima uočili njihove impresivne sposobnosti zrak-zrak u bliskoj i borbi izvan vizualnog dometa te to da u kombinaciji s Mauserovim topom BK-27 kalibra 27 milimetara bez problema mogu savladavati bespilotne prijetnje. Barutnim plinovima pokretan top ugrađen je i u saudijske Tornade, što američki piloti ističu kao dodatnu prednost.

Pojavile su se i druge opcije za neutraliziranje bespilotnih letjelica, uključujući razne vrste zemaljskih sustava protuzračne obrane, kao i elektroničke protumjere putem mamaca što pripadaju tehnologiji tzv. mekog ubijanja. Ipak, kako bi se osigurala pokrivenost širokog područja, kao što je to slučaj sa Saudijskom Arabijom, brzi i napredni mlažnjaci sa sustavima AMRAAM nude najbolje vrijeme odgovora na prijetnje. S obzirom na saudijski proračun i svesrdnu američku podršku, ali i sve učestalije napade Hutija koje podržava zajednički neprijatelj, ne treba sumnjati u to da će Rijad duboko zagrabiti u blagajnu.