PROPOVIJED NA MEDICINI

'Pavuna ima pravo lupetati, ali ne na sveučilištu'

30.01.2014 u 14:52

Bionic
Reading

Hrvatski fizičar prof. Davor Pavuna, koji se prije nekoliko godina 'proslavio' izjavom kako se ne bismo trebali čuditi ako velečasni Zlatko Sudac počne lebdjeti ili prolaziti kroz zidove poput Isusa, prošlu je srijedu na Medicinskom fakultetu u Splitu održao predavanje pod znakovitim nazivom 'Moji uvidi o post-kvantnoj fizici i o Bogu'

Naslov i predavač, koji je sam priznao da ga mnogi smatraju kontroverznim, privukli su neočekivano mnogo gostiju, oko tisuću, koji nisu mogli stati u predviđenu dvoranu pa su organizatori otvorili još njih nekoliko u kojima je projiciran video s predavanja.

U svojem izlaganju Pavuna je pokušao pokazati da se vjera i znanost ne isključuju, već da, naprotiv, fizika, osobito 'post-kvantna' (pojam koji ne postoji u fizici, op. a.) ukazuje na postojanje Boga.

'Što je manja mrvica prostor-vremena koju gledamo u svemiru, treba nam više inteligencije i kompjutorskog vremena da je dekodiramo... To u prijevodu na jezik informacija znači da je u prostor-vremenu ono nešto ispod inteligentno', ustvrdio je Pavuna.

Kako bi dao težinu ideji da čudesan svijet treba čudesnog tvorca, među ostalim, naveo je i knjigu 'Fizika nemogućeg' američkog znanstvenika Michiua Kakua koja najavljuje da bi se već kroz 5.000 godina ljudi mogli teleportirati u druge svemire.

Za Pavunu je, prema izlaganju, osobito važan autoritet Nikola Tesla, kojega smatra čovjekom s 'uvidom u višedimenzionalne svjetove' i svojevrsnim 'prorokom post-kvantne fizike' koju danas još nitko ne razumije.

'Nikola Tesla kaže da će ljudska svijest pomjeriti granice života i da će biti moguće komunicirati s dušama umrlih. Ma koji luđak...? A meni su rekli da sam kontroverzan jer sam rekao 'Hvaljen Isus i Marija'', prozvao je svoje kritičare Pavuna.

Njegove ideje, dosjetke i digresije - od kritika suvremenog demokratskog sustava u kojem svaka osoba ima pravo na jedan glas, umjesto da 'prosvijetljeni' poput Tesle dobiju veća prava glasa, pa zato imamo takvu vlast kakvu imamo, preko opservacije da se elektroni sparuju isključivo kada imaju suprotne spinove kao muškarci i žene, do populističkih izjava da su Split i Splićani najbolji te da navija za Hajduk iako je rodom iz Koprivnice, okupljena je publika dočekala s odobravanjem, pljeskom, pa čak i ovacijama.

Post-kvantna fizika ne postoji

No poznavatelji fizike, znanosti i povijesti znanosti nisu imali jednako jake razloge za oduševljenje.

Naime, Pavuna je tijekom izlaganja uporno pokušavao pokazati kako su najveći znanstvenici u povijesti bili vjernici, baš kao i on sam. To je najblaže rečeno vrlo nategnuta teza, osobito kada se kao primjer koristi Einstein, kao što je to Pavuna učinio, te kada se u obzir uzme činjenica da samo 3,3% članova britanskog Kraljevskog društva i samo 7% članova American National Academy of Sciences vjeruje u Boga te da su mnogi nobelovci ateisti – primjerice Niels Bohr, Erwin Schroedinger, Richard Feynman, Peter Higgs, Lawrence Krauss, Stephen Hawking, da navedemo samo neke od istaknutijih fizičara (cijelu listu pogledajte na ovom linku).

  • +8
Davor Pavuna Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL

Također je sporna njegova manipulacija kojom je, navodeći znanstvene autoritete vjernike, svoja mistična iskustva i svoje osobne religiozne interpretacije znanosti nastojao stvoriti dojam da suvremena znanost ukazuje na postojanje Boga. Istina je upravo suprotna. Znanost je kroz povijest svojim razvojem sve više smanjivala prostor za mistična tumačenja prirode i sve više pokazivala da za stvaranje i evoluciju svijeta i života Bog nije neophodan, što je eksplicite ustvrdio i čuveni fizičar i matematičar Stephen Hawking u svojoj posljednjoj knjizi 'Grand Design'.

Konačno, znanost i vjera su dva nespojiva načina poimanja svijeta, osobito u metodi kojom ga nastoje opisati i razotkriti. Znanost se temelji na objektivnim promatranjima i eksperimentima koji su ponovljivi i podložni provjeri drugih znanstvenika, dok se vjera zasniva na religioznim učenjima, dogmama te osobnim religioznim iskustvima. Znanost potiče skepticizam i kritičko preispitivanje postojećih spoznaja, dok se religija temelji na tzv. silaznom znanju, božanskom otkrivenju apsolutne istine koje se ne preispituje jer je primljeno od vrhovnog, sveznajućeg i svemogućeg autoriteta.

No još je spornija Pavunina temeljna teza o post-kvantnoj fizici koja ukazuje na postojanje Boga. Prije svega - post-kvantna fizika uopće ne postoji niti je Pavuna u svojem izlaganju uspio pokazati da postoji.

Naime, u znanosti se stare teorije nadopunjavaju, ispravljaju ili zamjenjuju novima kada za to postoje opravdani razlozi, odnosno kada stare pokazuju neke slabosti u opažanjima i eksperimentima. Primjerice Einsteinova teorija relativnosti zamijenila je Newtonovu fiziku nakon što je ova potonja pokazala određene slabosti u tumačenju nekih zabilježenih pojava – među ostalim devijacija u kretanju Merkura oko Sunca. Kvantna teorija je još uvijek živa i zdrava, štoviše ona je jedna od najuspješnijih teorija u povijesti fizike. Sva njezina predviđanja u nebrojenim eksperimentima koji su do danas provedeni samo potvrđuju da odlično funkcionira, što znači da nema nikakve potrebe da se traži nekakva post-kvantna fizika.

Osobito je besmisleno predstavljati Teslu kao proroka 'post-kvantne fizike'. Prije svega on sam nikada nije upotrijebio taj termin niti je u svojim djelima ostavio neke zapise koji bi ukazivali na post-kvantnu fiziku. Jedino s čime je Pavuna povezao post-kvantnu fiziku su Tesline mistične vizije o stvarima o kojima današnja fizika navodno još ne može govoriti.

Na koncu, povijesno je netočna i Pavunina tvrdnja da je Tesla odustao od daljnjih istraživanja zato što je smatrao da svijet nije spreman za njegova otkrića. Naime, poznato je da je to bio prisiljen učiniti jer je izgubio financijsku potporu, nakon čega se još više okrenuo misticizmu prema kojem je i ranije imao određene sklonosti.

Dejan Vinković: Pavuna može lupetati, ali ne na sveučilištu

Zbog svega navedenog ozbiljni znanstvenici ne mogu Pavunu doživjeti drugačije nego kao znanstvenika koji promiče pseudoznanost. On u tome nije ni prvi ni posljednji, međutim hrvatski astrofizičar prof. dr. sc. Dejan Vinković s PMF-a u Splitu smatra da bi sveučilište koje drži do svoje reputacije trebalo voditi računa o tome koga će ugostiti u svojim prostorima.

Nažalost, na to pitanje - tko je i zašto odlučio ustupiti dvoranu na Medicinskom fakultetu za predavanje kojemu su i naslov i predavač dvojbeni - nismo uspjeli dobiti jasan odgovor. Iz Rektorata su tportalu samo kratko poručili da s organizacijom nisu imali ništa, a iz Medicinskog fakluteta nikakav odgovor nismo ni dobili.

Vinković kaže da se takvog pranja ruku, baš kao i apologetskog rezoniranja o slobodi govora i znanstvenoj reputaciji prof. Pavune, već naslušao u posljednje četiri godine otkad je počeo upozoravati na njegove 'sramotne pseudoznanstvene istupe'.

'Uistinu, on ima pravo lupetati svašta izvan javnih institucija. Međutim, odgovornost je sveučilišta da mu ne pruži gostoprimstvo jer njegova predavanja srozavaju ugled sveučilišta, a uz to se troše javni resursi na promoviranje pseudoznanosti', rekao je prof. Vinković. 'Smiješni su izgovori da se samo ustupa dvorana i kako se radi o uglednom znanstveniku. Evo i zašto: zamislite da netko zamoli Sveučilište u Splitu da ugosti ni više ni manje nego nobelovca koji će govoriti o tome kako HIV ne uzrokuje AIDS. Bi li tada Medicinski fakultet tako olako dao dvoranu? A primjer takvog nobelovca nije izmišljen - radi se o Keryju Mullisu. Meni osobno naprosto je razočaravajuće slušati hrvatsku intelektualnu kremu, što uključuje i teologe, kako pokušavaju izbjeći bilo kakvu kritičku raspravu o prodiranju pseudoznanosti u javne ustanove, često i one na kojima rade. Medicinski fakultet bi posebno trebao biti osjetljiv na to pitanje, a ne da izlazi u susret studentskoj udruzi koja je prije ovog skupa ugostila i pseudoznanstveno antivakcinacijsko predavanje liječnice Lidije Gajski.'