AGONIJA bivšeg šefa

Obračun ne posustaje: Smijenjeni Vuković detaljno objasnio koje privatne interese u Holdingu imaju Tomaševićevi ljudi

13.10.2021 u 11:26

Bionic
Reading

Bivši predsjednik Uprave Zagrebačkog holdinga (ZGH) Nikola Vuković autorskom objavom na portalu Index.hr nastavio je iznositi optužbe na račun gradonačelnika Tomislava Tomaševića i njegovih najbližih suradnika. Prenosimo naglaske iz zadnjeg nastavka sage o smjeni Vukovića i bivšeg člana Uprave Ante Samodola

Vuković za Index.hr piše da je Tomašević u pratnji zamjenice Danijele Dolenec višekratno pokušao opravdati odluku o opozivu njega i Samodola te je 'učestalošću i ponavljanjem istih fraza sam sebe pokušao uvjeriti da je u pravu'. U javnim obraćanjima i odgovorima na upite novinara, tvrdi Vuković, izrečene su ne samo neistine, poluistine i nesuvislosti, već je gradonačelnik 'opovrgavao i sam sebe'.

'Nije predočen nijedan konkretan dokaz ili činjenica, samo isprazne fraze. Pokušaj osiguranja medijske potpore njihovog PR 'štaba' sveo se na fijasko, kroz plasiranje potpune besmislice o tobožnjem dvostrukom povećanju plaća 'mojim' ljudima u ZGH-u ili dijeljenje maila u vezi s opravdavanjem njihove odluke o poništenju jedne javne nabave', navodi Vuković, navodeći u nastavku ključne razdjelnice.

1. Jedini dokument o razvoju Holdinga

Vuković navodi da ne postoje različiti 'strateški ciljevi' ni različite 'koncepcije ili vizije upravljanja' iz jednostavnog razloga što ekipa iz Možemo nema nijedan strateški dokument ni 'koncept upravljanja' ZGH-om, a kamoli viziju.

'Provjerite njihov program pa ćete vidjeti da tamo o ZGH-u osim fraza nema ništa. Jedini dokument o mjerama i aktivnostima oporavka i razvoja ZGH-a koji postoji napisao sam ja, a ekipa iz Možemo prihvatila ga je bez ijedne primjedbe. Napisan je u travnju 2021., a primili su ga u vrijeme prvog kruga lokalnih izbora.'

  • +18
Tomašević komentirao stanje u Zagrebačkom holdingu Izvor: Pixsell / Autor: Jurica Galoić

2. Kriterij vrednovanja: Radni angažman i doprinos tvrtki

Iz tog dokumenta o razvoju ZGH-a izveden je i model upravljanja ZGH-om na tragu modernih praksi korporativnog upravljanja. Jedini kriterij vrednovanja bio je radni angažman i doprinos tvrtki, tvrdi Vuković, dodajući da su radnici dolazili na posao sa zadovoljstvom, čime je povećana njihova učinkovitost. Potpuno su isključeni diskriminacija i mobing. S druge strane, model upravljanja gradonačelnika je 'suspektan prema političkim neistomišljenicima, isključiv'.

'Prigovarali su zašto angažiram 'stare' kadrove, da nije dobro što sam dobar sa svima, da neke radnike treba disciplinirati da bi radili. Uvode ponovo mobing (sindikati im već pripremaju tužbe). Nisu mi odgovorili na upit kada je promijenjena agenda lijeve aktivističke platforme Možemo. I prethodna upravljačka ekipa u Zagrebu je krenula s lijeve pozicije i zaglavila u močvari klijentelizma i korupcije. A ova je u samom početku posrnula.'

Nadzorni odbor želi, tvrdi Vuković, uspostaviti shadow management, donositi odluke u svom interesu, a ni za što ne odgovarati.

'Postoje odluke tog Nadzornog odbora iz kojih se vidi da su prekoračivali svoje ovlasti, postoji zapis u kojem stoji da su kao članovi korigirali zapisnik koji su međusobno usuglasili, dakle, zapisnik nije o tome kako je stvarno bilo, nego su ga oni naknadno kreirali itd.'

3. Kontaminacija

Problem je, tvrdi Vuković, nastao kad su on i Samodol 'otkrili da neki članovi Nadzornog i ujedno Revizorskog odbora imaju vrlo konkretne financijske interese u ZGH-u'.

Tomislav Tomašević Izvor: Pixsell / Autor: Slavko Midzor/PIXSELL

'Konkretan interes je bio ne samo u Laništu d.o.o. već i u obveznicama ZGH-a, gdje je član Nadzornog odbora svake godine ostvarivao prinos od 3.875%, pa je nastala prava panika kad se pojavila mogućnost da se ne plati kupon od 89 milijuna kuna do polovice srpnja ove godine. Već nakon dva tjedna osobno sam obavijestio TT-a i DD da imamo kontaminirane članove Nadzornog odbora koji ne samo da su u sukobu interesa već imaju konkretan financijski interes u ZGH-u i njegovim poslovnim partnerima te se neovlašteno predstavljaju na financijskom tržištu. A, osim toga, nemaju znanja o složenom sustavu ZGH-a i štete svojim postupcima. Odgovor DD je bio da su svi kontaminirani. Problem je što Ante i ja nismo. A onda smo 'teški za suradnju', nismo za 'timski rad'.'

4. Kukali za službenim vozilima

Novi članovi Uprave došli su ne baš zainteresirani za realne probleme ZGH-a, piše Vuković, dodajući da su kukali za službenim vozilima, a ni na jednoj sjednici Uprave ili kolegiju nisu čuli od njih nijednu suvislu poslovnu ideju. Nisu proučili osnovne akte društva po kojima bi djelovali, pitali su što radi ta i ta podružnica.

'Članica Uprave je bila aktivnija, čim je došla, odmah je preuzela upravljanje natječajem za izbor voditelja podružnica tako da ga je ozbiljno kontaminirala. Premda je na upravi upozorena da je prešla crtu legalnog postupanja, nije se zabrinula. Zanimljivo da je upitala kako jedna natjecateljica koja je prošla na natječaju za Upravu nije zadovoljila uvjete za voditelja podružnice. Od kud je to znala? Za razliku od voluntarizma u Gradu, u ZGH-u su se dosljedno primjenjivali uvjeti natječaja. Dakle, ne samo da im nije spriječeno sudjelovanje u odlučivanju sukladno njihovim ovlastima već su pojedini prekoračivali ovlasti.'

5. Bandićevi obrasci

Vuković piše da se djeluje po obrascima prethodnog gradonačelnika, pa se daju dvojbene pismene upute upravi, pogoduje određenim interesnim skupinama i sl.

6. Ljeto za odmor

Plan da se od sredine lipnja do 1. rujna izvrši reorganizacija ZGH-a propao je jer 'oni nisu dozvolili provedbu natječaja u traženo vrijeme jer tobože se to ne radi ljeti!', piše Vuković.

'Time je spriječen plan da s 1. rujnom krenemo u konsolidaciju poslovanja ZGH-a s novom organizacijskom strukturom i novim motiviranim rukovodećim ljudima, da temeljem toga donesemo rebalans plana, pokrenemo pregovore s bankama, poboljšamo likvidnost i pokrenemo nove projekte koji bi povećali prihode u zadnjem kvartalu i narednoj godini. Oni ne shvaćaju da se iz kriznog stanja primarno izlazi s novim razvojem, a ne rezanjem (austerity), a za to se moraju imati jasne vizije, inovativne ideje, veliko znanje, umješnost i odlučnost. Gdje im je to?'

Prijedlog da se nabava ZGH-a odijeli od gradske nabave je odbijen, 'čime nismo imali pun nadzor nad nabavom, što je osim usporavanja postupka dovelo do nepotrebnih rizika', navodi Vuković, dodajući da je Tomašević pod svaku cijenu želio zadržati kontrolu nad javnom nabavom, ne poznajući uopće poslovne procese, zadržavajući time model koji su kritizirali u izbornoj kampanji.

Kod upravljanja financijama 'stalno se pokušavalo utjecati s pozicije uskih vanjskih interesa na pitanje dugova, refinanciranja kredita, osiguranja novih izvora, naplate potraživanja i obveza prema dobavljačima'.

'Naša pozicija je bila fokusirana na interes ZGH-a, dok su drugi sudionici pokušali promovirati eksterne interese. To je bilo primjetno i kod angažiranja KPMG-a, gdje smo uspjeli uravnotežiti početnu nejednaku poziciju. Neovlašteno nastupanje prema bankama rušilo je kredibilitet ZGH-a, koji smo morali vraćati'.

Samodol htio otići ranije

Vuković navodi da je Samodol bio njegov prijedlog za izbor člana Uprave za financije i uvjet za njegov ulazak u upravu ZGH-a. Kao 'prvorazredni financijski ekspert... nije mogao podnositi takav amaterizam i neznanje koje je štetilo ZGH-u i ne želeći sudjelovati u tom igrokazu, odlučio je otići'. Vuković je odgodio njegovu ostavku, s ciljem da ih zajedno opozovu i time preuzmu punu odgovornost za 'još jednu u nizu od svojih loših odluka'. 

Vuković i Samodol predložili su da se potpiše okvirni sporazum za završeni postupak javne nabave zbrinjavanja glomaznog otpada da mogu u miru graditi vlastiti sustav, no Možemo 'neće potpisati zbog vlasnika firme koja je pobijedila u javnoj nabavi pa makar, rekoše, čitav grad bio pun glomaznog otpada'.

'Kad se u gradu počeo gomilati otpad, nastupila je panika. Ponovo smo mi u ZGH-u morali snositi posljedice odluke gradskih vlasti, pokušali opravdati njihovu odluku iako smo znali da će je Državna komisija poništiti te morali nalaziti žurna, a ne sustavna rješenja za glomazni otpad. Meni su tumačili da je moj pristup poslovno opravdan, ali da oni imaju drugačiji politički interes. Ovaj slučaj pokazuje nesposobnost gradskog vodstva u praktičnom rješavanju problema gospodarenja otpadom iako im je to programski središnje usmjerenje.'

'Od prvog tjedna u ZGH-u smo ih usmeno i pisano upozoravali da se poslovni sustav ne vodi po njihovim apstraktnim umišljajima, da nas sputavaju u upravljanju i figurativno rečeno, 'pucaju u leđa', da je to protivno interesima ZGH-a, Grada i njih samih, ali uzalud', piše Vuković, dodajući da se nije pristao kompromitirati njihovim ponudama o drugim mjestima u Zagrebu ili mjestom savjetnika Uprave.