KRIZNA KAMPANJA ZA KRIZNE OKOLNOSTI

Može li se HDZ spasiti od izbornog potopa?

01.11.2011 u 09:00

Bionic
Reading

Još su početkom prošlog tjedna bili sigurni da se istraga protiv njih ne vodi; tiskali preizborne plakate, 'čuvali Hrvatsku... A onda šok! U izbornu utrku prste je umiješao svemoćni državni odvjetnik Mladen Bajić. U posve novim okolnostima započeta HDZ-ova kampanja pada u vodu. Postavlja se pitanje kako dalje, koja će biti predizborna marketinška strategija HDZ-a pod istragom i s blokiranim računima? Tko će profitirati i hoće li Kukuriku koalicija odnijeti premoćnu pobjedu ili će se ipak još malo morati potruditi?

Marketinški stručnjaci s kojima smo razgovarali slažu se u jednom: HDZ više ne može mobilizirati neodlučne birače u svoju korist. Umjesto toga, moraju se snažnije okrenuti svojim simpatizerima kako se oni ne bi priključili vojsci neodlučnih.

Krizna kampanja za krizne okolnosti

'Oni više nemaju prostora kod neodlučnih, do kraja kampanje obraćat će se samo svojim biračima', rekao je za tportal Damir Jugo, predavač na Fakultetu političkih znanosti i izvršni direktor Millenium promocije. U kriznim okolnostima HDZ treba voditi kriznu kampanju, smatra Jugo i ističe da je i prvi val predizborne kampanje HDZ-a, tj. plakati, bio loše osmišljen. 'Uz pretpostavku da kampanja ima nekoliko valova, prvi val kod njih je pozivanje na učinjeno. Tu se raspravlja što su napravili, ispada kao da su digli ruke od onog što bi trebali raditi da dobiju izbore', kaže Jugo te dodaje da se HDZ sada mora baviti kontrolom štete. 'HDZ bi morao početi gledati u budućnost ako se želi oporaviti od ovoga', smatra.

'Udaranje nokautiranog boksača moglo bi im se odbiti o glavu'

Što se tiče HDZ-ovih protivnika, Kukuriku koalicije, Jugo im ne preporučuje da se previše opuste. 'Ništa još nije gotovo. Kukuriku koalicija je u zanimljivoj situaciji sada. Boksaju protiv boksača koji nokautiran leži na podu, ako ga nastave udarati, moglo bi im se odbiti o glavu. Oni ne smiju svojim biračima ovu situaciju prezentirati kao da je sve gotovo, da su izbori već dobiveni, inače će 4. prosinca misliti da ne trebaju glasati kada je ionako sve već odlučeno', pojasnio je Jugo. Vjeruje da će drugi val kampanje ove koalicije ići prema sažimanju poruka građanima čije su mišljenje u prvom valu, preko plakata ali i na predizbornim skupovima, tražili.

Macan: Kosor mora još pojačati dosadašnju taktiku

Za razliku od njega, Krešimir Macan, stručnjak za politički marketing i direktor Manjgure, smatra da HDZ i Jadranka Kosor moraju u ovim okolnostima još jače istaknuti poruke koje su do sada izgovarali, nastaviti se okretati prema prošlosti, tj. učinjenom.

DORH je izborom tajminga za pokretanje istrage protiv HDZ-a zaključio izbore. I ranije trendovi nisu išli u korist HDZ-a, ali DORH je stavio točku na 'i'. Svoje birače moraju mobilizirati u toj mjeri da se bore za stranku, da se ne srame reći da glasaju za HDZ', smatra Macan. HDZ bi, smatra, i dalje trebao nastaviti s porukama da su stvorili Hrvatsku, da su širom otvorili vrata borbi protiv korupcije, da su nas doveli pred vrata Europske unije... Te bi poruke trebali još više naglasiti i konkretizirati ih.' Uz to bi, smatra Macan, Jadranka Kosor trebala napraviti 'suludo dobro obraćanje biračima'.

'O tome kako će se sada snaći, ovisi njezina uloga lidera u postizbornom HDZ-u'

'Ona im mora reći argumente kao što su Ako smo i fulali, imali smo hrabrosti reći da smo fulali i mora reći da joj je žao jer ranije nisu primijetili da pojedinci zlorabe povjerenje birača', pojasnio je Macan i istaknuo da će predsjednička uloga Jadranke Kosor u HDZ-u u postizbornom razdoblju ovisiti o tome kako će se ona sada snaći.

'Ona se mora izboriti za mjesto lidera postizbornog HDZ-a. Jer ako sada nastavi s antikorupcijom u stranci, netko će iz stranke morati izaći', smatra. Uz to, Kosor mora ohrabriti birače, s obzirom na to da se u medijima spekulira o potpunom nestanku stranke, poručiti im da će nestati lopovi, a ne HDZ, dodaje Macan. Zaključuje da je već sve odučeno i da će HDZ izbore izgubiti ne zbog korupcije, nego zbog gospodarske krize s kojom se nije znao nositi.

Tko će profitirati?

Ako se neodlučni birači neće okrenuti HDZ-u, hoće li Kukuriku koalicija profitirati u novonastaloj situaciji? I Jugo i Macan smatraju da će se dio neodlučnih okrenuti manjim strankama i nezavisnim listama, a ne Kukuriku koaliciji. 'Profitirat će mali ako Kukuriku ne promjeni kampanju. Dragutin Lesar i Ljubo Jurčić otvoreno govore o problemima, a ljudima je dosta da ih farbaju', smatra Macan i dodaje da se Hrvatska stranka umirovljenika utopila u Kukuriku koaliciji te da će se njihovo biračko tijelo okrenuti Jurčiću i Lesaru.

Zaključuje da desne stranke, prvenstveno HSP, od ove situacije neće značajno profitirati. HSP je razjedinjen, ali će ostvariti sigurno bolji uspjeh nego na prošlim izborima, jer to, kaže Macan, nije neki problem s obzirom na to da su 2007. dobili samo jednu saborsku fotelju. Jugo se slaže da će najviše od pada HDZ-a poentirati manje stranke i nezavisne liste, iako vjeruje da bi dio neodlučnih svoj glas ipak mogao dati Kukuriku koaliciji, a dio HSP-u.