MARAS VS. TODORIĆ

'Konzum ima za Šeherezadu, ali ne i za dobavljače'

11.11.2010 u 10:55

Bionic
Reading

Saborski zastupnici raspravili su izvještaj Agencije za tržišno natjecanje za prošlu godinu, a bila je to prava prilika da se spomenu jedne od najvećih tvrtki u državi poput INA-e i Agrokora

Agencija očito podliježe pritisku i ne ostvaruje svoju svrhu, odnosno zaštitu tržišnog natjecanja. Cijelo je jutro u to javnost pokušavala uvjeriti oporba, navodeći pritom koncentracije koje na tržištu ima Agrokor i INA.

Agrokora se spomenuo SDP-ovac Gordan Maras kojem nije jasno kako, primjerice, Konzum u pojedinim dijelovima države može imati koncentraciju veću od 40 posto. 'Onda je jasno zašto su u mogućnosti platiti Onura i Šeherezadu 300 tisuća eura da im snimaju spot, ali ponekad ne plaćaju dobavljače u rokovima u kojima trebaju. I to nije prigovor Agrokoru nego agenciji koja ne reagira. Zbog čega u Zagrebu jedan maloprodajni lanac može imati 45 do 50 posto? Ako idemo dalje, vidimo da se i na pojedinim web stranicama tvrtki unutar tog koncerna hvale udjelom od 80 posto. Recimo Zvijezda na svojim stranicama tvrdi da čvrsto drži 83 posto tržišta margarina. Jamnica čvrsto drži 82 posto tržišta mineralnih, a 58 posto izvornih voda', nabrojio je Maras

Šefica Agencije Olgica Spevec poručila je da je Konzum pod stalnom paskom Agencije i nadodala da se uglavnom radi o tvrtkama koji su jedini proizvođači na hrvatskom tržištu. 'Ne mogu ja ni Končaru ni Agrokoru narediti zato što je jedini proizvođač generatora ili ulja u Hrvatskoj da to nekome proda ili tvrtku razdijeli na dvije. Dapače, danas je koncentracija u svijetu nešto normalno. Microsoft je jedan u svijetu, Intel je jedan u svijetu. U proizvodnji cigareta su tri proizvođača na svijetu, Dakle, koncentracija je nešto što se podrazumijeva, što jača efikasnost', kazala je Spevec

Na maloprodajne lance upozorio je i HDZ-ov Gordan Marić, spomenuvši kako najbogatije tvrtke u Hrvatskoj imaju vladajući položaj i da tu poziciju često zlouporabljaju.

'Samo jedan primjer. Vegeta, ista količina, isto pakiranje u jednom dućanu košta 16 kuna, a kada se putuje u Dubrovnik pa malo zastanete u Neumu, ta ista Vegeta košta 9 kuna. Mlijeko duplo skuplje, ulje 14 14 kuna u Hrvatskoj, 7,5 kuna u dućanu istog vlasnika. Ocat umjesto 6,30 je 10,5 kuna. To je odraz zlouporabe vladajuće pozicije', naveo je Marić

Maras je agenciji spočitnuo i to što nije reagirala u 'stvaranju medijskog kartela' u sjeverozapadnoj Hrvatskoj. Naime, Maras je uvjeren da je tvrtka Mea medija u vlasništvu Milene Maček, inače supruge bivšeg Vladinog glasnogovornika Ratka Mačeka, dio medijskog kartela.

'Neka Spevec pročita napise koji kažu da Ratko Maček dalje spina i da je zavladao medijima sjeverozapadne Hrvatske. Preko tvrtke Mea medija i preko svog šogora kupuju se tvrtke, mijenjaju se vlasništva. Stvorio se jedan medijski kartel, ali agencija ništa ne reagira. Jednostavnim postupkom preko Googla može se ustanoviti da se stvorio jedan medijski kartel u sjeverozapadnoj Hrvatskoj. Posao je agencije da vidi je li se stvorio kartel koji preko bliskih rođačkih veza kupuje tvrtke i objedinjuje medijski prostor. Ne želim o spekulacijama kojoj je stranci blizak taj medijski kartel, ali pretpostavit ćete', rekao je Maras

Spevec mu je odgovorila da medijski kartel nije u nadležnosti Agencije za tržišno natjecanje, nego u nadležnosti Zakona o medijima.

Nije moglo proći ni bez spominjanja INA-e i MOL-a. Maras je uvjeren da je bilo pritisaka na agenciju, jer u suprotnom bi agencija 'uspjela natjerati INA-u i MOL da prodaju Tifon.

'Nije agencija podlegla nikakvom pritisku i ja nisam osoba koja bi podlegla pritisku', branila se Spevec

Što se pak samog izvještaja tiče, Spevec je Sabor izvijestila da je Agencija prošle godine riješila ukupno 240 predmeta. Utvrđeni su zabranjeni karteli na tržištu autoškola te na tržištu upravitelja stambenih zgrada. Isto tako Agencija je utvrdila zlouporabu vladajućeg položaja i HDS-ZAMP na području prikupljanja naknade za reproduciranje autorskog djela za privatno korištenje.