Prometna situacija postala je gotovo nevjerojatna jer se gužve značajno smanjuju, a promet teče bez zastoja. To nije nešto na što smo navikli u centrima hrvatskih gradova na obali, osobito u ljetnoj sezoni
Naime, Dubrovnik je postao pionir u Hrvatskoj u uvođenju zone s Posebnim prometnim režimom u okolici svoje povijesne jezgre, čime je stvoren značajan korak u smanjenju gužvi. Ova mjera dala je pozitivne rezultate, ali sada je odgovornost na vozačima da shvate kako je pristup toj zoni ograničen isključivo na one s odgovarajućim dozvolama. Do sada je izrečeno više od 1700 kazni, javlja HRT.
"Otkad je krenula zona u primjenu, vidimo da se smanjila gužva za nekih 60, 70 %," ističe Ivica Smoljko, predsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika grada Dubrovnika "Plavi taksi".
Građanima Dubrovnika pružena je prilika da se prilagode do kolovoza, tijekom kojeg neće biti kažnjavani za ulazak u zonu bez dozvole. Za sve ostale vozače koji ne posjeduju odgovarajuću dozvolu, slijedi kazna, bez obzira na to koliko kreativni bili u pokušaju izbjegavanja sustava.
Kazne su drakonske
"Imamo puno raznih kršenja: prekrivanje tablica, stavljanje naljepnica, skidanje tablica... Kamere prate vozilo unutar zone tako da možemo reagirati na vrijeme," napominje Haris Zelentrović, voditelj Odjela za sigurnost i razvoj pametnog grada. Kazne koje se izriču za nepoštivanje pravila su visoke. Za fizičke osobe kazne idu i do 260 eura, dok pravne osobe mogu platiti do 1320 eura.
Taksisti, koji često nepoštivaju regulacije i uporno ulaze u zonu bez dozvole, također se suočavaju s kaznama za svaki takav prekršaj. Jedan gospodarski subjekt već je postavio rekord, jer je kroz zonu prošao čak 61 put. Ukupna kazna koju će morati platiti za te prekršaje doseže gotovo 100 tisuća eura.
"Jedan gospodarski subjekt je prošao 61 put. Ukupna kazna koju će za taj 61 put platiti doseže vrtoglavi iznos od gotovo 100 tisuća eura, što je značajno, i moja poruka svima je da će grad Dubrovnik redovito naplaćivati kazne," poručuje Mato Franković, gradonačelnik Dubrovnika.
Iako postoje nesporazumi na ulazu u zonu, nadležni vjeruju da će se problemi s vremenom riješiti. "Ima problema, staju ljudi na crvenome na Ilinoj glavici. To je jedan problem, a drugi je što oni koji nemaju dozvolu iskrcavaju ljude na Ilinoj glavici, a trebali bi ih voditi na Pile," objašnjava taksist Mario Bonačić.
Zona ima čak 64 kamere
Odjel za sigurnost i razvoj pametnog grada u Dubrovniku ima pune ruke posla, jer videokamere pažljivo prate svaki ulazak u zonu.
"Zona ima 64 kamere kojima se konstantno prati promet u gradu, i to na način da pratimo pojedine dijelove grada. U slučaju da se dogodi neko začepljenje, obavještavamo prometne redare koji hitno dolaze na mjesto da raščiste situaciju," naglašava Haris Zelentrović.
Međutim, dijelovi grada poput Ploča i Pila i dalje ostaju mjesta na kojima je teško izbjeći gužve, zbog prisutnosti taksista, pretovarne zone i autobusnih stajališta. Kako bi se dodatno regulirala situacija, postavljene su dodatne kamere, a vrijeme zaustavljanja je strogo ograničeno. Svako kršenje tih pravila također dovodi do izricanja kazne.