AKO SUTRA IZAĐE VAN

'Bandića na slobodi trebaju nadzirati svi građani'

18.11.2014 u 11:11

Bionic
Reading

Ako žalbeno vijeće suda potvrdi odluku da se gradonačelnika Zagreba Milana Bandića pusti na slobodu uz jamčevinu i mjere opreza, svjedočit ćemo apsurdnoj pravnoj situaciji. Legitimno izabrani gradonačelnik primat će plaću za posao koji uopće neće smjeti obavljati, a zapravo će na brojne načine moći utjecati na rad svoje zamjenice Sandre Švaljek. Neće mu biti ni teško u tajnosti utjecati na svjedoke ako to bude htio...

'Mjere opreza koje je sudac istrage izrekao za Milana Bandića su apsurdne i neprovedive!', rekao je odvjetnik Rajko Mlinarić i pridružio se brojnim pravnicima koji se čude neobičnim uvjetima pod kojima je sudac Zvonko Posavec uvjetovao slobodu Milanu Bandiću.

Nakon što mu je žalbeno vijeće drugi put poništilo odluku o istražnom zatvoru za Bandića sudac Posavec poslušao je sugestiju vijeća (sastavljenog od trojice sudaca Županijskog suda) i u svojoj trećoj odluci ipak dopustio Bandiću da se brani sa slobode uz jamčevinu od 15 milijuna kuna (koju bi trebao položiti kao hipoteke nad nekretninama nekoliko prijatelja) te uz mjere opreza - zabranu komunikacije sa svjedocima te obavljanja dužnosti gradonačelnika.

Što kaže sud - tko će i kako provjeravati drži li se Bandić pravila ponašanja na slobodi?

Konačna odluka o puštanju Bandića u roku od 24 sata!

Kako jednomjesečni istražni zatvor za Bandića i ostale okrivljenike ističe 19. studenog, izvanraspravno vijeće Županijskog suda požurilo je s odlučivanjem o žalbi na određivanje jamčevina i mjera opreza te su se okupili na vijećanje danas u 12 sati.

Konačna i pravomoćna odluka o jamčevinama za okrivljene u aferi Agram očekuje se do kraja dana ili najkasnije u srijedu ujutro.

Ako mu sud odobri jamčevinu, Bandić bi na slobodi mogao biti već sutra poslijepodne.

Logična pitanja koja su se tada nametnula su - tko će i kako provoditi te mjere opreza i kako možemo biti sigurni da Bandić tu odluku suda neće kršiti, makar je kazna za kršenje mjere opreza povratak u Remetinec i oduzimanje jamčevine? Tada je glasnogovornik suda Krešimir Devčić izjavio da bi mjeru zabrane obavljanja dužnosti gradonačelnika trebala provjeravati Skupština grada Zagreba, no predsjednik Skupštine Darinko Kosor već je najavio da to neće raditi: 'Gradska skupština je političko tijelo i bavi se donošenjem odluka i kontrolom odluka koje se donose u Skupštini. Pravosudnim odlukama bave se druga tijela', rekao je Kosor, inače predsjednik HSLS-a, stranke čiji je dugogodišnji član Bandićev odvjetnik Marijan Hanžeković.

Ipak, glasnogovornik suda Devčić za tportal.hr pojašnjava da sud smatra da bi DORH trebao periodično tražiti od Skupštine Grada izvješća o radu kako bi se provjeravalo postupa li gradonačelnik sukladno rješenju suca istrage. 'Ovdje se radi o specifičnoj situaciji zato jer je gradonačelnik izabran neposredno na izborima', naglašava Devčić.

'Zabranu kontakta sa svjedocima kontrolirala bi policija sukladno Zakonu o kaznenom postupku i Pravilniku o izvršavanju mjera opreza', kaže Devčić. 

Smije li kontaktirati sa zamjenicom Švaljek i na koji način?

S obzirom da je Bandićeva zamjenica Sandra Švaljek već najavila da će se sastajati s Bandićem, Devčić objašnjava kako bi trebao izgledati njihov odnos za vrijeme trajanja istrage: 'Što se tiče kontakata s njegovom zamjenicom, ona nije na listi svjedoka s kojima Bandić ne smije komunicirati, tako da formalno nije isključeno njihovo kontaktiranje, ali to u svakom slučaju ne bi smjeli biti kontakti vezani uz funkcioniranje Grada.'

'Sigurno je teško kontrolirati i u cijelosti nadzirati svaki korak okrivljenika dok je na slobodi, no treba imati na umu da svakim eventualnim kršenjem navedenih uvjeta jamstva okrivljenik sebe dovodi u situaciju da može ostati bez jamstva koje ulazi u proračun i automatski ponovo završava u zatvoru', naglašava Devčić.

Bandića na slobodi mogu/trebaju nadzirati i svi građani

Odvjetnik Rajko Mlinarić ističe da Bandića na slobodi mogu kontrolirati i sami građani: 'Policija će raditi ad hoc kontrole nad Bandićem, a nadzirati ga trebaju i članovi Skupštine, ali i građani. Ako bilo tko vidi da Bandić sjedi u kafiću s nekim potencijalnim svjedocima, može pozvati policiju da provjere radi li se o kršenju mjere opreza. Svi trebaju pratiti provođenje mjera opreza koje odredi sud.'

Ipak, potpuna kontrola bit će nemoguća - zato Mlinarić i kaže da su mjere apsurdne i neprovedive. 'Različite interpretacije pokazuju da nikome nije jasno što Bandić smije, a što ne smije. To stvara apsolutni pravni kaos koji ne treba nikome. Ovo je stanje pravne nesigurnosti za Bandića, ali i sve ostale', kaže Mlinarić.

krešimir devčić
'Što se tiče kontakata sa Švaljek, to nije isključeno, ali ti kontakti u svakom slučaju ne bi smjeli biti vezani uz funkcioniranje Grada.'


Bandić će se smjeti pojavljivati na gradskim svečanostima, događajima... Ako izbjegne svjedoke!


Odvjetnik Branko Šerić
kaže da će ovim sudskim mjerama (ako ih potvrdi izvanraspravno vijeće) Bandićeva titula gradonačelnika postati počasna dužnost: 'Po meni nema prepreka da Bandić protokolarno obavlja ulogu gradonačelnika jer nije on kriv ni dužan pratiti hoće li se netko od svjedoka pojaviti na nekom domjenku, skupu ili u bilo kojoj prilici. Bandić to nije dužan pratiti, ali u slučaju da vidi neku osobu kojoj se ne smije približiti - morat će se udaljiti. No u zakonu nije propisano koja je to potrebna udaljenost, to bi morao učiniti sudac.'

Još jedan apsurd - Bandić će dobivati plaću za posao koji ne smije raditi

Mlinarić ističe još jedan problem prilikom izricanja navedenih mjera opreza za Bandića, a to je sama činjenica da je on izabrani gradonačelnik s legitimnim povjerenjem građana: 'Sud ga ovim mjerama udaljava od izvršenja obaveza. Sud ruši, bez obzira na koliko dugo, volju građana koji su htjeli da Bandić bude gradonačelnik. Puno bi bolje rješenje bilo da mu se zabranilo rješavanje onih pitanja zbog kojih je istraga otvorena, a ne da ne smije odlučivati o apsolutno svemu. Konkretno, ako je riječ o spalionici otpada – Bandić o tome ne bi smio odlučivatiali pitanja vezana za vrtiće, igrališta ili neka druga pitanja smio bi rješavati jer nema razloga da ne obavlja posao za koji je izabran.'

Upitan kako to da izvanraspravno vijeće suda preporučuje da se Bandića pusti uz mjere opreza dok je, primjerice, Marina Lovrić Merzel (osumnjičena da je oštetila Sisačko-moslavačku županiju za manji iznos od Bandića) pravo da se brani sa slobode morala tražiti na Ustavnom sudu, Mlinarić kaže da je upravo njezina tužba Ustavnom sudu postavila standard sucima Županijskog suda.

Koja je razlika između slučajeva Bandića i Marine Lovrić Merzel?

'Sud je napravio zaokret na temelju ustavne odluke u predmetu Lovrić Merzel kada je kritizirano intenzivno zatvaranje dok postoje blaže mjere. To se kod Bandića okrenulo u ovom pravcu i posegnulo se za mjerama koje su realno neprovedive. Ustavna odluka je dobra, ali nitko nije napisao da Bandić treba primati plaću za posao koji ne smije raditi. To ni sud ne može narediti', kaže Mlinarić.

Podsjetimo, Marina Lovrić Merzel je nakon tužbe Ustavnom sudu izašla na slobodu, no uz podnošenje ostavke na mjesto županice Sisačko-moslavačke županije. Milanu Bandiću slobodu nitko nije uvjetovao ostavkom na mjesto gradonačelnika.