SVEMIRSKE OBORINE

Pogledajte kako s mjeseca pada kiša vode na Saturn

29.07.2011 u 07:00

Znanstvenici su konačno uspjeli otkriti izvor iz kojeg na Saturn stiže voda koja tom planetu daje specifičan sjaj

Prema novim istraživanjima kiša vode pada sa Saturnova ledenog mjeseca Enkelada. Enkelad je šesti po veličini mjesec prstenima opasanog planeta i jedini je u Sunčevu sustavu za koji se pouzdano zna da utječe na kemijski sastav matičnog tijela.

Rezultati ovog istraživanja konačno su odgovorili na pitanje koje već 14 godina muči znanstvenike: Odakle u gornje dijelove Saturnove atmosfere stiže voda? Znanstvenici su je u atmosferi planeta prvi put otkrili 1997. uz pomoć Infracrvene svemirske promatračnice Europske svemirske agencije (ESA). Potom je sonda Cassini/Huygens otkrila mlazove na Enkeladu, a teleskop Herschel konačno je povezao sve ove informacije u potpunu sliku.

Računalni modeli, utemeljeni na Herschelovim promatranjima, pokazali su da između tri i pet posto vode koju izbaci Enkelad padne na Saturn, a ostatak se rasprši po svemiru, drugim mjesecima ili se zaledi u Saturnovim prstenima. Iz vodene pare u atmosferi Saturna stvaraju se različiti spojevi koji u sebi sadrže kisik, među kojima i ugljični dioksid.

'Na Zemlji ne postoji ništa slično', rekao je voditelj istraživanja na Institutu Max Planck u Njemačkoj. 'U našu atmosferu iz svemira ne stižu značajnije količine vode. To je jedinstveno obilježje Saturna', dodao je.

Mjesec Enkelad otkrio je 1789. William Herschel, britanski astronom njemačkog podrijetla. Promjer mu je samo 500 kilometara, a prekriven je ledom. Stručnjaci su na njegovoj južnoj polutki otkrili vulkane vode koji su potvrdili da je geološki još aktivan. Istraživanja pokazuju da bi pod njegovom smrznutom površinom moglo biti tekuće vode koja bi pak, zajedno s još nekim otkrivenim kemikalijama, mogla biti pogodna za razvoj života.