CHRIS BRADSHAW, INFINUM:

'Ne mora svatko izgraditi sljedeći ChatGPT da bi se smatrao uspješnim. Svijet treba puno novih startupa i ideja'

30.03.2024 u 16:01

Bionic
Reading

'Ne mora svatko izgraditi sljedeći ChatGPT da bi se smatrao uspješnim, niti bi trebao. Svijet treba puno novih startupa i ideja. Moj savjet je da uvijek počnete definiranjem 'zvijezde vodilje' za tvrtku, svoje ključne inspiracije i cilja, a zatim radite unatrag kako biste odredili kako do toga doći i što pri tome mjeriti'. Kaže nam to Chris Bradshaw, Global Product Strategy Directora u Infinumovu uredu u Londonu. S Chrisom smo, među ostalim, razgovarali o prilikama za startupe u današnjem svijetu, izazovima, umjetnoj inteligenciji i trendovima pred nama

Bradshaw je ranije vodio tvrtku za savjetovanje o inovacijama kako bi pomogao kompanijama da ubrzaju svoj proces inovacije i iskoriste ga što je više moguće. 'Ovako sam zapravo počeo raditi s Infinumom', otkriva nam Chris. 'Također sam izgradio dva startupa, agenciju pod nazivom WeAgile i venture studio pod nazivom Rocket Studio, a vodio sam i događaje za Techstars. Izašao sam iz oba posla prije nego što sam se pridružio Infinumu', navodi.

A još prije toga bio je izvršni direktor grupe šest digitalnih agencija, od kojih je svaka tvrtka bila specijalizirana za drugu digitalnu disciplinu, kao što su strategija, dizajn, inženjering, data, marketing i kibernetička sigurnost.

'Prije toga sam vodio digitalne timove u glazbenoj industriji kako bih pomogao globalnim glazbenim događajima i umjetničkim brendovima, nakon što sam proveo 10 godina radeći u programiranju, IT-u i dizajnu. Moglo bi se reći da je moj cilj u životu, i ono što me uvijek zanima, pretvoriti što više dobrih ideja u sjajne inovacije tako što ću sam raditi na inovacijama, stvarati timove koji će obavljati posao ili čak stvarati tvrtke koje će isporučivati inovacije u velikom broju. Izgradnja rješenja koja počinju sa 'zašto', koja su usredotočena na povezivanje ljudi s proizvodima i imaju snažnu, potvrđenu strategiju uvijek je srž svega što radim', kaže nam Bradshaw.

On inače vodi Infinumove webinare Delivered, u kojima s istaknutim globalnim stručnjacima raspravlja o brojnim temama iz IT industrije i šire. Idući Delivered webinar održava se 5. travnja, a Chrisov gost je Nico Köhler, voditelj odjela product experience u kompaniji Leica Camera. Tema je gradnja inovativnih digitalnih proizvoda.

S obzirom na to da Chris ima bogato iskustvo u pokretanju startupa, a danas je Global Product Strategy Director u Infinumu,u razgovoru za tportal osvrnuo se na krizu u IT sektoru, na prilike za startupe i čime bi se trebali voditi na putu do uspjeha, te o ciljevima i planovima Infinuma u Londonu.

Je li startupima danas lakše nego prije 20 godina; s kakvim se izazovima suočavaju? Kakve su pritom prilike za startupe u Europi, primjerice u Velikoj Britaniji?

Stvaranje startupa sada je znatno brže, ali održavanje i pokretanje istog teško je kao i prije. Da, krajolik je sada više normaliziran i pomalo glamuriziran. Možete se čak osjećati pomalo umorno od broja ljudi koji se pojavljuju na vašem LinkedInu kao osnivači, poduzetnici ili izvršni direktori tvrtke od 1-3 osobe, uglavnom zato što je poduzetništvo sada cool i super dostupno. Pokrenuo sam ukupno sedam tvrtki tijekom posljednjih 20 godina, a sada postaje lakše, brže i automatiziranije s tehnologijom, pristupom uputama i bankama izazivačima koje se bore za vaš novi startup posao.

Što se tiče prilika, rekao bih da s novim tehnologijama koje se pojavljuju gotovo svakih šest mjeseci, nove tvrtke imaju više prilika na tržištu nego što su ikada imale jer živimo u doba izobilja. Vjerujem da je razina kapitala u Europi, a posebno u Ujedinjenom Kraljevstvu, još uvijek značajna i da se može upotrijebiti za sljedeću veliku ideju. S posljednjom recesijom, ulagači, VC-ovi, anđeli ulagači, itd. sada su samo oprezniji prije nego što se rastanu sa svojim novcem. Lijek za ovo nije samo velika ideja ili 'sljedeći Uber'. Startupi stvarno moraju predstaviti svoju priču o rastu u brojkama kako bi izgradili pozitivno raspoloženje i povjerenje kod mogućih budućih investitora.

Što se tiče izazova, osobno, vjerujem da je ključno pronaći pravi tim/partnera/investitora koji će odgovarati vašem poslovanju. Pogriješio sam osnivajući tvrtke naslijepo, samo zbog ideje i ne uzimajući u obzir poslovni brak u koji ulazite kada tražite pravog partnera koji će vam pomoći da izgradite tim. Također, s obzirom da postoji više startupa nego prije, pronalaženje i zadržavanje talenata sve je teže. Zbog toga mi je, kad sam vodio svoj poduzetnički studio, bilo iznimno važno osigurati da postoji potpuna usklađenost poticaja između investitora, osnivača i njihovih timova kako bi se osiguralo da su ljudi motivirani tako da dobiju pravednu kompenzaciju za svoj naporan rad.

Koliko je trenutno razdoblje izazovno za startupe i ulaganja? Što savjetujete startupima i scaleupima? Koliko je otprilike vremena potrebno da startup doista uspije?

Uspjeh startupa može značiti različite stvari različitim ljudima, ali u smislu mogućnosti prodaje, govorimo o razdoblju od pet godina, u prosječnom slučaju, možda 7-8. Kako bih vam dao predodžbu o tome što je ovdje stvarno, osnivači grupe agencija čiji sam CEO pokušavali su je prodati više od 10 godina i još uvijek nisu uspjeli do trenutka kad sam otišao. Međutim, uspjeh nosi mnoge maske. Ako je vaš plan izgraditi tvrtku koja može postići dosljedan neto pozitivan rast tijekom 2-3 godine, rekao bih da je to dobar početak jer se radi o dosljednom postizanju ciljeva prihoda. Ne mora svatko izgraditi sljedeći ChatGPT da bi se smatrao uspješnim, niti bi trebao.

Svijet treba puno novih startupa i ideja. Moj savjet je da uvijek počnete definiranjem 'zvijezde vodilje' za tvrtku, svoje ključne inspiracije i cilja, a zatim radite unatrag kako biste odredili kako do toga doći i što pri tome mjeriti. Startup bi također trebao koristiti 'metodu ulaganja' - zapitajte se što bi moglo uništiti posao, a zatim 'uložite' taj odgovor u izgradnju niza poslovnih rješenja. Također, upoznajte se s odjelom marketinga, saznajte veličinu tržišta, vaš udio i vaš minimalni održivi udio. Ukratko, koliki biste udio na tržištu imali i pretvara li se to u ciljeve rasta prihoda za prve 1-3 godine vašeg startupa.

Kao što sam ranije spomenuo, tržište je trenutačno opreznije, ali ako možete izgraditi svoje ulaganje, osmisliti čvrstu strategiju nakon jasnog identificiranja tržišne segmentacije, vrste i veličine publike te jasne cijene/strategije rasta, napravili ste pola posla. Druga polovica je snaga ljudi, imate li prave partnere koji će podržati vašu priču, ima li vaše iskustvo dodatnu vrijednost, hoće li vaš tim biti skalabilan kada uložite investiciju i navodi li vaš investicijski plan jasno koliko će novca biti potrošeno za pokretanje rasta, ne samo na plaćama osnivača kako bi mogli napustiti svoje dnevne poslove.

Jeste li upoznati s hrvatskim startup ekosustavom?

Upoznat sam, impresioniran i želim naučiti više. Doduše, ne mogu reći da sam stručnjak. Ali želim istražiti više o tvrtkama kao što je Glycanage koje rade na dugovječnosti, što je jedna od tema koja me zanima. Fascinira me kako možemo koristiti podatke i inovacije za dekodiranje ljudskog tijela i reinženjering načina na koje možemo učiniti život sretnijim, boljim, jačim u našem srednjem i kasnijem životu (moglo bi se reći da sam u 40. godini počeo razmišljati o ovome).

Dakle, za mene, kada vidim kako prethodna, početna i više razina financiranja dolaze u očito uspješan ekosustav ispunjen talentima, duboko me zanima i uvijek sam uzbuđen oko razgovora o novim idejama i tvrtkama s entuzijastičnim osnivačima. Moglo bi se reći da je moja strast tijekom 20 godina u inovacijama uvijek bila vezana uz ljude i slušanje njihovih velikih ideja ili izazova, a zatim njihovo pretvaranje u proizvod koji povezuje ljude.

Neizostavna tema je - umjetna inteligencija. Kako je utjecala na poslovanje Infinuma, koristite li je i u kojoj mjeri? Koja će područja ove godine doživjeti najviše promjena zbog utjecaja umjetne inteligencije?

Za mene je umjetna inteligencija jednako važna kao i pojava samog interneta, mobilnog telefona, društvenih medija itd. To je značajan pomak u načinu na koji će ljudi koristiti tehnologiju i raditi s njom u privatnim i profesionalnim životima. Mi u Infinumu prihvaćamo je kao i svaku novu tehnologiju, ali s laserskim pristupom obrazovanju na prvom mjestu, za razliku od puke izgradnje tehnologije. Na primjer, koristimo se umjetnom inteligencijom za pojednostavljenje vlastitih procesa i za pomoć poput svojevrsnog kopilota u radu s klijentima. Ako trebamo testirati korisnike, možemo testirati s ljudima, a možemo testirati i sa sintetičkim korisnicima. Ako želimo provjeriti napisani kod, možemo koristiti AI. Popis se nastavlja za mnoge slučajeve upotrebe, ali u svima gledamo na usvajanje AI-a kako bismo ga poboljšali, a ne zamijenili.

AI će ove godine donijeti značajne promjene, što smo potvrdili nedavnim istraživanjem u kojem smo anketirali 1000 digitalnih lidera. Saznali smo da je 78 posto njih spremno ulagati u AI u sljedećoj godini, ali 73 posto nije sigurno kako ili gdje početi integrirati je u svoje poslovanje. Ovo predstavlja veliku priliku za tvrtke poput Infinuma da budu vodič i edukator, kao i za inženjere koji izrađuju rješenja. Za moj tim u strategiji proizvoda, kao i za naše arhitekte rješenja i timove za umjetnu inteligenciju, ovo je savršeno vrijeme da vodimo naše klijente kroz proces inovacije s umjetnom inteligencijom i da zapravo utvrdimo što im je potrebno, zašto im je to potrebno i kako to utječe na njihovo poslovanje na operativnoj razini, ali i na razini upravljanja ljudima i podacima nakon što AI tehnologija počne raditi u njihovom poslovanju.

Ovo je najjednostavniji način gledanja na to. Ljudi ili tvrtke koje prihvate umjetnu inteligenciju i pravilno je koriste, u konačnici će imati konkurentsku prednost u odnosu na one koji to ne čine. Ne gledam na ovo kao na utrku u naoružanju, već više kao utrku za znanjem koje se može pretvoriti u AI mudrost kroz optimizaciju proizvoda i usluga. Ne vjerujem da će ova promjena utjecati na poslove bijelih ovratnika (npr. kreativci), čak ni na moj posao. Znam da postoje AI alati koji to podržavaju i bio bih budala da ih ne iskoristim da svoj rad učinim boljim, bržim, pametnijim.

Chris Bradshaw:

'AI je kopilot, pomoćnik, alat za podršku (odaberite svoj omiljeni izraz). To je jednostavno sljedeći korak u optimizaciji učinkovitosti. Možete li zamisliti da tvrtka danas ne dopusti svojim zaposlenicima pristup njihovoj mreži putem pametnog telefona, daljinske veze itd.? Bio bi to veliki nedostatak. Isto vrijedi i za AI i način na koji ga tvrtka integrira i rukuje njime, način na koji pomaže njihovom poslovanju i zaposlenicima. Na neki način već smo kiborzi s obzirom na to koliko smo svakodnevno povezani koristeći svoje pametne telefone. Isto bi bilo s umjetnom inteligencijom u poslu. Ljudi u poslu će to iskoristiti kako bi stvari obavili brže i s velikom točnošću.

Nakon što se proces i podaci normaliziraju u poduzeću, možda su izgradili neke proizvode i usluge koji idu uz to, brzina kojom se automatizirane usluge mogu implementirati u korisničke usluge, prodaju, marketing, čak i podatkovni inženjering do određenog stupnja, pomogla bi poduzećima da mnogo brže postižu svoje ciljeve. Strategija proizvoda jednostavno je nit vodilja kroz ovu promjenu kako bi se osiguralo da se integracija izvrši ispravno i da zapravo podržava poslovne ciljeve, a ne da ih ometa. Kao i sa svakom drugom tehnologijom, postoji za i protiv. Na primjer, velik dio strategije umjetne inteligencije razmatra izazov vlasništva podataka i privatnosti, odgovornosti za rezultate koje je stvorila umjetna inteligencija i što će ova integracija značiti za postojeće zaposlenike i način na koji rade. Ponekad se to može pretvoriti u etički izazov koji treba riješiti.'

Kako se dizajn i korisničko iskustvo (UX) mijenjaju kako se tehnologija razvija? Kakva je uloga Interneta stvari (IoT)?

Dizajn i korisničko iskustvo uvijek se mijenjaju s napretkom tehnologije, osobito sa svim novim vrstama tehnologije koje se pojavljuju, od automobila i nosivih uređaja do AI gadgeta bez gumba. Sjećate li se kada su mobilni uređaji, ekrani osjetljivi na dodir i oni mali gadgeti postali popularni? Dizajn se morao poboljšati i razmisliti o različitim načinima na koje bi ih ljudi koristili u usporedbi sa stolnim računalima. A sada, sa sučeljima s glasovnim naredbama i virtualnim pomoćnicima, igramo potpuno novu igru.

Trudim se pratiti najnovija dostignuća i razmišljati o tome kako bi ona mogla utjecati na korisničko iskustvo. Na primjer, s IoT uređajima sučelja moraju biti jednostavna i intuitivna, kao što smo napravili u suradnji s Philipsom i njihovim kuhinjskim uređajima koji podržavaju IoT. Ljudi će usvojiti čitavu hrpu različitih povezanih uređaja u svojim domovima i poslovnim okruženjima, a bitno je da se podaci s različitih uređaja spoje i imaju smisla za tvrtke koje prodaju i održavaju te IOT sustave.

U Infinumu radimo s povezanim uređajima u području kućne automatizacije, nadzora zdravlja i industrijskog interneta stvari za globalne brodske flote, tako da smo dobro upoznati s tim područjem. Krećući se naprijed u IoT prostoru, najveći izazovi bit će osiguravanje sigurnosti IoT sustava, zaštita privatnosti, postizanje istinske interoperabilnosti između uređaja/platformi i projektiranje sustava koji poboljšavaju ljudske sposobnosti, a da pritom nisu pretjerano složeni ili stvaraju nove frustracije. Ključ svih naših uspjeha u ovom prostoru nije samo inženjering, već i UX usmjeren na čovjeka, stvarajući sučelja koja ljudi mogu lako pokupiti i koristiti dok istovremeno imaju mogućnost obrade svih podataka u stvarnom vremenu i prezentiranja ključnih uvida na intuitivan način.

Na što je Infinum trenutno najviše fokusiran u Londonu? Na kojim tržištima ste prisutni?

S našom širinom vještina i dosadašnjim iskustvom, ne radimo na samo jednoj niši ili tržištu, već želimo raditi u određenim područjima u sektorima mobilnosti, energetike i medicine. U posljednjih nekoliko godina pokrenuli smo neke zanimljive projekte za klijente; od pomoći u redefiniranju financijskih usluga diljem Afrike (Mara) do pomoći većim poduzećima poput KPMG-a da ubrzaju timove za inovacije proizvoda. Bilo je i zabavnih projekata, uključujući Web3 igranje i nove startupe usmjerene na slavne osobe.

Naš je cilj raditi s ljudima i timovima koji imaju ispravan način razmišljanja o proizvodu i ideje o partnerstvu, a ne fokusirati se na određenu industriju, veličinu tvrtke ili vrstu problema koji treba riješiti. Zabavan dio onoga što radim je vidjeti koliko brzo možemo naučiti s klijentom kako definirati veliki izazov, uskladiti se s najboljim rješenjem za njega, a zatim zajedno brzo pokrenuti proces inovacije. Ne radi se samo o tehnici. Dolazi iz poticanja kulture inovacije i pomaganja ljudima da se prilagode i mijenjaju s njom. Tek tada se proizvod može ispravno izgraditi i isporučiti veliku vrijednost kupcima i natrag poduzećima.

Koji su planovi londonskog ureda Infinuma dalje? Koliko ljudi ondje zapošljavate i je li bilo izazova usred krize u IT-ju i masovnih otpuštanja?

Održavamo londonski tim prilično malenim jer je naš fokus uglavnom na dijagnosticiranju izazova za klijente i izgradnji strategije koja će im pomoći da ostvare ciljeve, tako da srećom, ovakve promjene u IT industriji ne utječu na nas. Nakon što shvatimo potrebe klijenata, dovodimo druge članove tima iz našeg globalnog kolektiva stručnjaka da počnu obavljati posao. Zapravo, budući da sam radio u nekoliko tvrtki u svojoj karijeri, pohvalio bih Infinumu u cjelini jer se stvarno posvetio rješavanju ove situacije kako bi osigurao da postojeći zaposlenici budu zaštićeni od kaotičnih promjena u industriji.

Osim našeg uobičajenog cilja organskog rasta i jačanja temeljne ponude na tržištu oko otkrića/strategije, udvostručit ćemo fokus na vertikalama mobilnosti, financija i zdravlja, usredotočujući se na rad sa svjetskim liderima i stručnjacima u tim poljima i radeći blisko sa Savjetodavnim odborom Ujedinjenog Kraljevstva.

Za kraj vaša predviđanja u 2024. i na što ćete se usredotočiti?

Za mene fokus nije na nosivim uređajima ili drugim trendovskim tehnologijama o kojima se često raspravlja u medijima. Dva prevladavajuća trenda koja stalno promatram su umjetna inteligencija i jednako važna potreba za poboljšanjem suradnje između ljudi, odjela i tehnologije.

Kako se tehnologija, prvenstveno vođena umjetnom inteligencijom, ubrzano razvija, postoji stvarni rizik da stvari krenu po zlu. Kako bi se to izbjeglo, ljudi moraju raditi zajedno sa stručnjacima kako bi odlučili što treba izgraditi i zašto, te kako bi razumjeli kako implementirati i upravljati novim tehnologijama koje su integrirali u svoje poslovanje.

Ispravno korištenje podataka iz njihovog novog rješenja može voditi i optimizirati novo integrirani trend. Održavanje redovitih sesija otkrivanja i radionica neophodno je kako bi ljudi bili u korak s tempom promjena i osigurali demokratski pristup novim idejama i odlukama. Ovaj pristup osigurava da su te ideje prošle ispravan proces validacije i provjere prije implementacije bilo koje nove AI tehnologije u njihov ekosustav.