BLISKI SUSRET

Asteroid veličine automobila nas je za dlaku promašio, a nismo ni znali da dolazi

18.08.2020 u 09:39

Asteroid 2020 QG, pristigao iz smjera Sunca, uočen je tek nakon što je proletio pored Zemlje. Srećom, gotovo sigurno ne bi bio opasan po ljude

Zemlju je u prošlu nedjelju za dlaku promašio asteroid veličine automobila. Pored nas je proletio na udaljenosti od tek 2950 kilometara, što je najbliži prolazak ikad dosad zabilježen.

A mi nismo ni znali da se približava.

Kako nije bila riječ o velikom nebeskom tijelu, vjerojatno ne bi predstavljao opasnost po ljude u slučaju sudara sa Zemljom.

Ipak, zabrinjava što nije bio uočen sve dok nije prošao pored nas. Stigao je, naime, iz smjera Sunca, zbog čega ga astronomi nisu vidjeli u dolasku. Opazili su ga tek šest sati nakon prolaska u zvjezdarnici Palomar u američkoj saveznoj državi Kaliforniji.

Poznat je tek manji broj nebeskih tijela u blizini Zemlje poput ovog. Mnogi među njima lete ispod vidnog polja teleskopa, tako da je nekoliko potencijalno opasnih asteroida zadnjih godina iznenadilo znanstvenike. Neki od njih mogli bi ubiti na desetke tisuća ljudi udare li u Zemlju.

Pretvorio bi se u vatrenu kuglu

Prvotno nazvan ZTF0DxQ, nedavni posjetitelj iz svemira dobio je službeni naziv 2020 QG. Procjenjuje se kako asteroid dimenzija dva puta 5,5 metara putuje brzinom od približno 12,4 kilometara u sekundi, odnosno 44,4 tisuće kilometara na sat.

Čini se kako je iznad južne Zemljine polutke - točnije, u blizini Antarktike - preletio u nedjelju, 16. kolovoza, oko šest ujutro po srednjeeuropskom vremenu.

Takav bi se asteroid gotovo sigurno pretvorio u sjajnu vatrenu kuglu u Zemljinoj atmosferi u eksploziji od nekoliko desetaka kilotona, po snazi usporedivoj s onom atomske bombe bačene na japanski grad Hirošimu u kolovozu 1945. godine. Eksplozija bi bila visoko iznad tla, pa ne bi bila glasnija od buke prometa u većem gradu.

Trebamo bolju zaštitu

Asteroid ne mora biti velik kako bi stvorio probleme. Primjerice, asteroid promjera 20 metara koji je u veljači 2013. godine eksplodirao iznad Čeljabinska u Rusiji oslobodio je u eksploziji energiju 30 bombi iz Hirošime, što je za posljedicu imalo udarni val koji je porazbijao prozore u šest ruskih gradova i ozlijedio oko 1500 osoba.

U srpnju prošle godine asteroid 2019 OK, promjera 130 metara, prošao je na udaljenosti od 72400 kilometara od Zemlje. Otkriven je manje od tjedan dana prije no što nam je bio najbliži.

U američkoj svemirskoj agenciji NASA-i namjeravaju uvesti poboljšanja koja bi omogućila bolje otkrivanje asteroida koji dolaze prema Zemlji iz smjera Sunca.

Za teleskop u sklopu misije Near-Earth Object Surveillance, koja bi trebala biti lansirana možda već 2025. godine, odvojeno je blizu 36 milijuna američkih dolara, piše Business Insider.