Kada je 1999. godine izašao posljednji film legendarnog redatelja Stanleyja Kubricka, publika ga je smatrala pretjeranim. Desetljećima kasnije, u svjetlu slučaja Jeffreyja Epsteina, mračna priča o tajnim društvima i seksualnom iskorištavanju djeluje zastrašujuće stvarno
Davne 1999. godine publika nije znala što bi mislila o filmu 'Oči širom zatvorene' (Eyes Wide Shut). Posljednje djelo filmskog velikana Stanleyja Kubricka, koji je preminuo samo šest dana nakon što je prvu verziju filma prikazao čelnicima Warner Brosa i glavnim zvijezdama Tomu Cruiseu i Nicole Kidman, vrtjelo se oko tajnog društva moćnika u New Yorku koji sudjeluju u seksualnim ritualima s prostitutkama.
Kada uljez, u liku Cruiseova lika dr. Billa Harforda, slučajno zaluta u njihove poslove, počinju se događati uznemirujuće stvari. Pijanist nestaje, seksualna radnica umire od 'zgodno tempiranog' predoziranja, a jeziva maska pojavljuje se na jastuku pokraj Billove usnule supruge Alice.
Tada su mnogi smatrali da je takav scenarij 'nategnut' i nerealan. No, četvrt stoljeća kasnije, film je dobio na težini, utjecaju i, što je najstrašnije, uvjerljivosti. Slučaj Jeffreyja Epsteina pokazao je svijetu da scenarij iz Kubrickove uznemirujuće fikcije nije nimalo čudniji od stvarnosti.
'Znamo kako su karte posložene'
Gostujući u podcastu 'It Happened in Hollywood', direktor fotografije Larry Smith, koji je radio na filmu i nadgledao njegovu nedavnu restauraciju za prestižnu Criterion Collection, osvrnuo se na jezive paralele s Epsteinovim slučajem.
'Danas postoji toliko teorija zavjere da je teško znati u što vjerovati, a u što ne', rekao je Smith. 'Ali mislim da smo dovoljno inteligentni da shvatimo kako su karte posložene, zar ne?'
I doista, ono što je Kubrick uhvatio jest svijet u kojem netko poput Jeffreyja Epsteina postaje gotovo neizbježna pojava: mračno čvorište novca, tajnovitosti, nekažnjivosti i muške seksualne želje iskrivljene institucionalnom moći.
Žrtve kao potrošna roba
Epsteinove žrtve nisu bile drugačije od djevojaka na maskiranim orgijama u filmu, uključujući misterioznu ženu koja upozorava Billa: 'Mislim da ne shvaćaš u kakvoj si opasnosti sada.' Riječ je o ekonomski ranjivim mladim ženama koje su moćni muškarci iz njegove nezakonite društvene mreže smatrali potrošnom robom.
Baš kao i sekvenca orgija koja trgovinu seksom pretvara u visoko estetizirani ritual, Epstein se oslanjao na zamke ekstremnog bogatstva, privatne avione, privatne otoke, privatne usluge masaže, kako bi 'ušminkao' vlastite zločine. Taj krug postao je javna tajna; oni koji su ga pokušali razotkriti bili su zastrašivanjem prisiljeni na šutnju. Sve se to događa i u filmu 'Oči širom zatvorene'.
Kubrickov film bio je jednako istraživanje psihoseksualne dinamike braka koliko i optužnica protiv nekontrolirane moći. Njegova genijalnost leži u tome što je, možda i nehotice, proročanski uhvatio duh vremena koji ćemo u potpunosti razumjeti tek 25 godina kasnije.