VIZIONAR ILI PRIJETNJA

Propali glumac i sin milijardera najopasniji je čovjek u Hollywoodu i nije ga briga kome će se zamjeriti

16.11.2025 u 19:52

Bionic
Reading

Hollywood bruji o novom moćniku, 42-godišnjem Davidu Ellisonu, šefu Paramounta koji je u samo nekoliko mjeseci promijenio način na koji funkcionira cijela industrija. Sin osnivača Oraclea, Larryja Ellisona, nakon preuzimanja Paramounta pokrenuo je lavinu - osim golemih ulaganja u tehnologiju i streaming, otkupio je sportska prava, a nije se libio ni pokušati kupiti još većeg rivala, Warner Bros. Discovery, i sve to pod 'pokroviteljstvom' Donalda Trumpa

Za obitelj Davida Ellisona film nije samo posao, već i dokaz da novac iz Silicijske doline može kupiti kulturni utjecaj. Dok je nekad moć Hollywooda ležala u filmskim studijima i zvijezdama, danas se seli u ruke tehnoloških milijardera, od Jeffa Bezosa i Amazona do Elona Muska koji sanja svoje medijske projekte.

Paramount, nekoć simbol zlatnog doba Hollywooda, već godinama gubi korak s konkurencijom. Njegov streaming servis Paramount+ nije dosegao uspjeh Netflixa ili Disneyja, a studio se muči s dugovima i padom prihoda. Kada su se pojavile glasine da bi Ellison mogao uložiti milijarde da bi preuzeo kontrolu, mnogi su to vidjeli kao pokušaj spašavanja ne samo studija, nego i ideje da Hollywood još uvijek pripada onima koji vjeruju u film.

Njegov plan, kako pišu američki mediji, uključuje injekciju kapitala od oko osam milijardi dolara, partnerstva s Appleom i Netflixom te modernizaciju proizvodnje. Paramount bi, prema Ellisonu, trebao postati 'poveznica između tehnologije i umjetnosti'.

Izvor: Profimedia / Autor: Neven Bučević/tportal

Sudeći prema svemu što se događalo, Ellison ne gubi vrijeme. U samo stotinjak dana od preuzimanja Paramounta, 42-godišnjak je potresao temelje Hollywooda brzinom koja oduzima dah. Njegova formula? Milijarde dolara koje ima na računu, agresivna strategija širenja i, što je najvažnije, bliska veza s obitelji Trump.

Sin osnivača Oraclea Larryja Ellisona, trenutno drugog najbogatijeg čovjeka na svijetu, vodi Paramount kao da gradi startup, a ne tradicionalni studio star gotovo cijelo stoljeće. Njegovih prvih sto dana karakterizira niz poteza koji su ostavili Hollywood bez daha.

Iako je izgubio ugovor s jednim od najplodonosnijih autora današnjice, Taylorom Sheridanom, Paramount ne samo da je kupio prava na UFC-ove borbe za vrtoglavih 7,7 milijardi dolara, već je i nagovorio kreatore 'Stranger Thingsa' Matta i Rossa Duffera da napuste Netflix te platio 150 milijuna dolara za novinski outlet The Free Press i doveo njegovu osnivačicu Bari Weiss na poziciju glavne urednice CBS Newsa. Uz sve to, planira potrošiti dodatnih 1,5 milijardi dolara na sadržaj u idućoj godini, podižući broj filmova s osam na njih 15.

David i njegova tri godine mlađa sestra Megan odrasli su uz majku Barbaru Boothe, treću od ukupno četiri supruge Larryja Ellisona. Par se razišao ubrzo nakon Meganina rođenja, a zanimljivo je da je Barbara, unatoč bogatstvu, inzistirala na tome da djeca steknu radne navike pa bi im dala kućanske zadatke i tjedni džeparac od pet dolara. Bila je zaljubljenica u filmove, stoga je obiteljska soba ubrzo postala njihova mala privatna videoteka s više od 3000 VHS-ova. 

Ali to je tek početak priče...

Ellison je tri puta slao ponude Warner Bros. Discoveryju, konkurentskom studiju koji bi mu dao pristup HBO Maxu, CNN-u i legendarnom studiju Warner Bros. Iako su sve ponude odbijene, pritisak je naveo Warner Bros. Discovery da pokrene proces strategijske revizije, što stručnjaci u Hollywoodu tumače kao najbolji znak da su 'spremni razgovarati o cijeni'.

Ako uspije u svom naumu, Ellison bi kontrolirao pravo medijsko carstvo, s kombiniranim portfeljem Paramounta, HBO Maxa, CNN-a i Warner Bros. Picturesa. Analitičari upozoravaju da bi takvo spajanje moglo značiti tisuće novih otkaza i daljnju koncentraciju moći u rukama nekolicine korporacija.

Tehnologija kao tajno oružje

'Cilj nam je ubrzati inovacije čineći tehnologiju ključnom kompetencijom naše tvrtke', objasnio je Ellison analitičarima s Wall Streeta. 'Konkurenti iz Silicijske doline brzo su se proširili u medije i ako želimo dugoročno ostati konkurentni, moramo ojačati našu tehnologiju.'

David Ellison
  • David Ellison
  • David Ellison
  • David Ellison
  • David Ellison
  • David Ellison
David Ellison Izvor: EPA / Autor: NINA PROMMER

To nije prazna priča. Oracleova stručnost u obradi podataka, koju Ellisonovo vodstvo najavljuje kao revolucionarnu, trebala bi transformirati Paramount+ iz aplikacije drugog reda u dominantnog igrača. Ellison tvrdi da ima pristup ogromnim količinama podataka koje će mu omogućiti da točno razumije što potrošači žele, premda i dalje ostaje misterij odakle oni dolaze.

Cijena transformacije

No sav taj rast dolazi s cijenom – i to velikom. Nakon već provedenih otpuštanja u listopadu, kada je otkaz dobilo tisuću ljudi, Paramount je najavio otpuštanje dodatnih 1600 radnika. U konačnici, nova uprava planira smanjiti radnu snagu za 15 posto, što se nadovezuje na 800 otpuštanja provedenih prije Ellisonova preuzimanja.

'Ovi koraci nužni su da bi pozicionirali Paramount za dugoročni uspjeh', napisao je Ellison zaposlenicima, no to ih nije ohrabrilo te ne kriju da u tvrtki vlada napeta atmosfera. Otpuštanja su posebno teško pogodila žene na visokim pozicijama – od 14 prijavljenih izvršnih direktora koji su dobili otkaz, čak 11 njih bile su žene.

'Izgubio sam mnogo prijatelja', kaže jedan od zaposlenika CBS Newsa. 'Mnogo sjajnih pisaca i novinara izgubilo je posao da bi se platilo Bari Weiss šest tjelohranitelja i ugovor od 150 milijuna dolara. To je sranje!'

Neuspjeh ga je 'smjestio' u bolnicu

Kao tinejdžer, David Ellison je proveo dva ljeta radeći u očevoj kompaniji Oracle, izrađujući web stranice, no programiranje ga nije dugo zanimalo. Upisao je poslovnu školu na Sveučilištu Pepperdine, no ubrzo se prebacio u filmsku školu USC-a. Njegova sestra Megan bila je snimateljica zvuka na njegovom diplomskom filmu.

Godine 2006. napustio je fakultet i odlučio financirati svoj film, ratnu dramu 'Heroji neba' s Jamesom Francom u glavnoj ulozi. Film o pilotima Prvog svjetskog rata bio je njegova osobna strast, ali i prvi veliki promašaj. Projekt od 60 milijuna dolara zaradio je samo 13 milijuna, a kritičari su ga ismijali.

Hollywood je jedva čekao vidjeti hoće li 'sin milijardera' biti samo još jedan primjer bogataša koji dođe, potroši novac i nestane. 

Neuspjeh ga je doslovno slomio. Završio je u bolnici s aritmijom srca izazvanom stresom i depresijom. No čim se oporavio, pokušao je ponovno s filmom 'Northern Lights', pričom o njegovu najboljem prijatelju i letačkom partneru Nicku Nilmeyeru, koji je poginuo u avionskoj nesreći.

Kada je glumac Taylor Lautner trebao igrati Nicka, pitao je tko će glumiti Davida. 'Ja', odgovorio je Ellison, nakon čega je Lautner napustio projekt, a film je propao. U industriji su ga otpisali, govoreći da je još jedan bogati nasljednik koji je izgorio.

Trumpov faktor

Ono što Ellisona izdvaja od tradicionalnih holivudskih mogula njegova je bliska veza s američkim predsjednikom Donaldom Trumpom. Nije tajna to da je on javno hvalio oca i sina Ellisona, nazivajući ih svojim 'velikim prijateljima'. Ta veza dala mu je ključnu prednost u regulatornom procesu jer je Trumpova administracija odobrila spajanje Paramounta i Skydancea bez puno prigovora.

Sve to dovelo je do toga da se Ellison i njegova ekipa privatno hvale govoreći da su jedini realan kupac za Warner Bros. Discovery jer bi bilo tko drugi od konkurencije naišao na prepreke američkih regulatora, a oni bi bez problema dobili zeleno svjetlo. Izvori bliski pregovorima kažu da je 'Trumpova podrška dogovoru njihova glavna karta'.

Ta politička usklađenost ide dalje od poslovnih transakcija. Izvori tvrde da je Trump dao zeleno svjetlo za planove da se jedna od prvih UFC-ovih borbi pod Paramountovim ugovorom održi na travnjaku Bijele kuće 14. lipnja 2026., i to na njegov 80. rođendan. Dostojanstvenici iz cijelog svijeta prisustvovali bi večeri, a zatim bi se uputili na glavno događanje.

No promjene nisu samo organizacijske, već i kulturološke. Televizori u uredima izvršnih direktora, koji su nekad uglavnom prikazivali CNBC ili CNN, sada su, kako neki zaposlenici primjećuju, prebačeni na Fox News. Uz to, na CBS Newsu je raspušten odjel za pitanja rase i kulture, osnovan nakon ubojstva Georgea Floyda 2020. godine.

Ellison je također stvorio popis talenata s kojima tvrtka neće raditi jer se smatraju 'otvoreno antisemitskim', kao i 'ksenofobnim' i 'homofobnim'. Paramount je postao i prvi veliki studio koji je osudio otvoreno pismo slavnih osoba, koje su, između ostalih, potpisali Emma Stone i Javier Bardem, a u njemu se poziva na bojkot izraelskih filmskih institucija.

Vizija ili opsesija?

Ellisonova ambiciozna vizija osvajanja Warner Bros. Discoveryja rezultirala bi tvorevinom koja bi kontrolirala studije Warner i Paramount, streaming servise Paramount+ i HBO Max te desetke kabelskih mreža, uključujući CNN i Comedy Central. Bio bi to meteorski uspon za nekoga tko je tek postao izvršni direktor.

Zbog svega toga ne čudi to da je sama industrija podijeljena. Iako su mnogi navijali da Ellison preuzme dugo truneći Paramount, vlada zabrinutost zbog mogućeg dodavanja Warner Discoveryja njegovu portfelju. Filmaše posebno brine da bi to kombiniranje dva velika studija smanjilo ionako punu izazova filmsku industriju.

David Ellison nije znao odustati. Otac mu je ranije postavio pitanje: 'Što ćeš učiniti ako ne uspiješ?', a njegov odgovor bio je jasan: 'Ostat ću i popraviti ono što sam zeznuo.'

I to je upravo učinio. Napustio je glumu i 2009. godine osnovao produkcijsku kuću Skydance Media, s kojom je sklopio četverogodišnji ugovor o sufinanciranju s Paramountom. Već prva suradnja, 'Čovjek zvan Hrabrost' braće Coen, osvojila je deset nominacija za Oscara.

Nakon toga Ellison je producirao 'Svjetski rat Z', skupi projekt s Bradom Pittom koji je tijekom snimanja bio pred raspadom. Umjesto da se povuče, otvorio je novčanik, platio dodatna snimanja i angažirao scenarista Damona Lindelofa. Film je na kraju postao ogroman hit.

'Studiji su irelevantni; vise na tankim nitima. Oni su zapravo dinosauri, a doba dinosaura odavno je prošlo', kaže Schuyler Moore, partner u Greenberg Gluskeru. 'Njihov jedini potez sada je konsolidacija, ali nema nade čak ni ako postanu veći. Prekasno su došli na zabavu.'

Budućnost holivudskog imperija

Ali, prema Ellisonu, Paramount je zemlja obilja. On želi 'više sadržaja, a ne manje', kažu izvori dobro upoznati s njegovim razmišljanjima. Najbolji dokaz toga vidi se u ludoj jurnjavi njegovih filmskih šefova da popune raspored snimanja filmova od sadašnjih osam na 15 njih do 2026. godine, 17 do 2027. godine i 18 do 2028. godine.

Hollywood je oprezan prema obitelji Ellison, a industrija, koja se još uvijek oporavlja od kolapsa ere 'Peak TV-a', dobila je novi poticaj pojavom novog, dobro financiranog kupca.

'Jasno je da imaju dugoročnu perspektivu', kaže Jessica Reif Ehrlich, viša analitičarka Bank of America Securities za medije i zabavu. 'Imaju plan ulaganja u privlačniji sadržaj i provode ga.'

I financijski rezultati pokazuju zanimljiv put: Paramount je zabilježio gubitak od 257 milijuna dolara u trećem kvartalu, premda su Paramount+ i drugi streaming servisi dobili 1,4 milijuna pretplatnika, dostignuvši brojku od 79 milijuna. Za 2026. godinu tvrtka očekuje generirati ukupni prihod od 30 milijardi dolara.

Sljedećih nekoliko mjeseci moglo bi definirati industriju zabave za sljedeće desetljeće, mijenjajući širu medijsku industriju.

Mnogi upozoravaju da je Ellisonov ulazak u Hollywood simptom veće promjene: pretvaranja filmske industrije u igru tehnoloških divova. Umjesto redatelja i glumaca, glavnu riječ vode ljudi s algoritmima, dionicama i osobnim jahtama vrijednim pola milijarde dolara.

Pitanje više nije hoće li Ellison promijeniti Hollywood, već mogu li njegova ambicija, bogatstvo i političke veze kreirati održiv model u doba u kojem tehnološki divovi dominiraju medijskim krajolikom. Odgovor na to pitanje mogao bi oblikovati budućnost same zabavne industrije.