Postoje filmovi koje pamtimo po glumcima, replikama i scenama – i postoje oni koji su zauvijek obilježeni jednom jedinom pjesmom. Osamdesete su bile zlatno doba tog spoja: hitovi s top-lista izlazili su iz kina ravno na radio, a soundtrack je postajao jednak simbol filma kao i njegov plakat. U nastavku donosimo deset naslova u kojima je glazba ne samo podcrtala emociju nego i stvorila trenutak momentalne prepoznatljivosti, onaj efekt da već na prve taktove vidimo scenu, likove i cijeli film kako nam se vraćaju pred oči
Dovoljno je nekoliko taktova da se u glavi vrati cijela scena: plesni podij, vožnja kroz noć ili jurnjava ulicama velikog grada. U nastavku donosimo deset kultnih naslova iz 80-ih koje je jedna pjesma pretvorila u bezvremenske simbole pop kulture - 'himne' koje i danas, čim zasviraju, vraćaju isti val emocija kao prvog puta.
'Stand By Me' (1986)
Rob Reinerov 'Stand by Me' jedan je od najvećih filmova o odrastanju ikad snimljenih i vjerojatno najbolja adaptacija Stephen Kinga. Prati skupinu od četiri prijatelja koji su čuli o smrti dječaka njihove dobi i žele vidjeti tijelo. Kreću u potragu ne očekujući niti mogu predvidjeti nevolje i opasnosti koje ih čekaju. Ono što je trebalo biti bezazleno putovanje da zadovolje svoju morbidnu znatiželju postaje sredstvo za njihov gubitak nevinosti.
Dok se film temelji na Stephen Kingovoj noveli 'The Body', naslov je utjecao naslovom pjesme 'Stand By Me' Ben E. Kinga. Kingova pjesma svira tijekom špice na kraju filma i odražava temu prijateljstva koje likovi razvijaju tijekom filma. Čak je korištena i za promociju, s glazbenim videom koji je sadržavao Ben E. Kinga s glumcima Wilom Wheatonom i Riverom Phoenixom, koji su glumili u filmu.
'Dirty Dancing' (1987)
Oduševljavajući gledatelje svojom električnom kemijom i vještim plesom, Patrick Swayze i Jennifer Grey vode jednu od najikoniničijih romantičnih drama 80-ih. 'Dirty Dancing' se pamti po nezaboravnoj ljetnoj romansi, nabijenoj zaraznom energijom, snažnom kemijom i upečatljivim glumačkim izvedbama, ali i pjesmom '(I've Had) The Time Of My Life' Bill Medleyja i Jennifer Warnes.
Prekrasni stihovi i vokali odražavaju strastvenu romansu para, dok glazba funkcionira kao idealna pozadina i za njihov entuzijastičan ples i njihovuprivrženost. '(I've Had) The Time of My Life' napisana je ciljano za film i misija je bila uspješna. Kadrovi u kojima Grey koju podiže Swayze na kraju filma, trajno je utisnula u umove ljudi, baš kao i pjesma.
'The Karate Kid' (1984)
Dok je remake iz 2010. godine s Jadenom Smithom jedan od najgorih filmova Jackieja Chana u zadnjih 15 godina, originalni 'Karate Kid' odličan je film borilačkih vještina. Jednako dio akcijskog filma i filma o odrastanju, Karate Kid priča priču mladog dječaka Daniela koji se sprijatelji s popraviteljem g. Miyagijem, koji je majstor borilačkih vještina i uči Daniela karate.
Joe Espositova power balada 'You're The Best' prošla je kroz težak put do istaknutosti kao dio filmskog soundtracka. Originalno namijenjena za 'Rocky III', kasnije je zamijenjena pjesmom 'Eye of the Tiger', a zatim ju je odbacio 'Flashdance' u korist Michael Sembellove 'Maniac'. Tada ju je čuo John G. Avildsen i shvatio da bi to bila idealna pjesma za pozadinu svog filma.
'Footloose' (1984)
Rođeni Čikažanin Ren McCormack (Kevin Bacon) s majkom se seli u mali srednjezapadni gradić Bomont, gdje na vlastitu nevjericu otkriva da su stanovnici zabranili rock’n’roll i ples. Ren, po prirodi buntovan i alergičan na nepravdu, odluči srušiti tu sputavajuću zabranu i pokrenuti pravu malu revoluciju plesa i glazbe. Na tom putu privlači pažnju lijepe Ariel Moore (Lori Singer), a njihova povezanost dodatno raspiruje Renovu odlučnost.
'Footloose' ne izmišlja toplu vodu kad je riječ o glazbeno vođenoj priči o odrastanju - niti ne treba. Film počiva na kemiji glavnih glumaca dok duh rock’n’rolla pulsira u svakoj sceni. Dovoljno je čuti naslovnu pjesmu: Kenny Logginsov 'Footloose' - zarazan, neumoljivo pamtljiv i prožet energijom hit koja savršeno hvata ton filma i izaziva ritmično tapkanje nogom i kod najukočenijih gledatelja.
'Back To The Future' (1985)
Jedna od rijetkih glavnih franšiza bez loših filmova, trilogija 'Povratak u budućnost' ikonični je dio memorabilija 80-ih. To je klasična priča na koju se pozivaju kad god se raspravlja o putovanju kroz vrijeme.
Kad je prvi film izašao, Robert Zemeckis još nije bio slavni filmaš kakav je danas. No, 'Povratak u budućnost' stavit će ga na kartu uspješnosti - trajno. Uz njega, na kartu je stavio i Huey Lewis and the Newsov 'The Power of Love'. Zanimljivo, bend je izveo dvije pjesme za film, a druga, 'Back in Time', direktnije se odnosi na film. Međutim, zbog privlačne glazbe i stihova, posebno pamtljivog refrena, 'The Power of Love' postala je poznatija i više povezana s 'Povratkom u budućnost'.
'Do The Right Thing' (1989)
Spike Lee napravio je neke od najrelevantnijih filmova svih vremena. Dok je Malcolm X njegov najepskiji rad, Leejev magnum opus ostaje njegova ansambl drama iz 1989. 'Do The Right Thing'. Prati stanovnike Brooklyna u najvreljem danu ljeta, dok se tenzije povećavaju nakon što se ljudi sukobe pokušavajući preživjeti vrućinu.
Dok postoji mnogo nezaboravnih scena i rečenica u filmu, početna sekvenca je vjerojatno njegov najikoniči dio. Početna špica pojavljuje se preko montaže Rosie Perez, u svom filmskom debiju, kako pleše u haljini i boksačkoj opremi. Pjesma koja svira u pozadini, 'Fight the Power', napisana je i izvedena od strane Public Enemyja specifično za film i neraskidivo je povezana s njim.
'Flashdance' (1983)
Jennifer Beals plesačica osjeća se obeshrabrena postupkom prijave za ulazak u Pittsburgh Conservatory of Dance and Repertory, ali nakon što je partner uvjeri, prijavljuje se. Koristi svoje veze da joj osigura audiciju koju odlično prolazi, unatoč tome što isprva nije htjela ići 'jer želi to zaslužiti sama'.
Irene Cara pjevala je ikoničnu pjesmu 'What a Feeling' kojom se Flashdance otvara tijekom montaže koja predstavlja grad, i također završava s njom, tijekom Bealsine završne audicije i slavljeničkog trčanja prema partneru. Međutim, 'Flashdance' ima jedan od najboljih soundtrackova, i teško je točno odrediti s kojom je pjesmom 'bolje povezan' - između Carine pjesme i Michael Sembellove 'Maniac', koja je jednako ikonična.
'Top Gun' (1986)
Tony Scottov 'Top Gun' spada među najikoničnijih filmova 80-ih. Tom Cruiseova uloga pilota Mavericka s jednako nevjerojatnim ostatkom glumačke postave, nezaboravnim dijalozima i nekim od najboljih avionskih kaskaderskih scena ikad ali i jednim od najprodavanijih soundtrackova svih vremena, 'Top Gun' je izdržao test vremena.
Dvije Kenny Logginove pjesme, 'Playing with the Boys' i 'Danger Zone' sviraju preko ikoničnih scena iz filma. Prva svira tijekom odbojkaške scene, a druga svira tijekom nezaboravne početne sekvence. Pjesma 'Great Balls of Fire' Jerry Lee Lewisa također je jednako povezana s filmom kao i te pjesme. Ali pjesma koja je možda najpoznatija povezana s Top Gunom je Berlin - 'Take My Breath Away', nekima poznata kao 'Love Theme' iz Top Guna.
'Rocky III' (1982)
Svaki film u Sylvester Stalloneovoj franšizi 'Rocky' ima ikoničnu pjesmu povezanu s njim. Od najboljih i najprepoznatljivijih tema pjesama u 'Rocky' filmovima je Bill Contijeva 'Gonna Fly Now' iz prvog filma. Međutim, druga pjesma specifično napisana za 'Rocky' film postala je još poznatija i nastavlja se pojavljivati u filmovima i emisijama, showovima...
Kad redatelj nije uspio dobiti prava na Queenovu 'Another One Bites the Dust', koja je bila Stalloneov prvi izbor za 'Rocky III', posao pisanja pjesme za film pripao je bendu Survivor. Njihova 'Eye of the Tiger' svira preko početne sekvence filma i prikazuje Rockyjev uspon do slave kao boksač istovremeno predstavljajući njegovog najnovijeg rivala, Clubbera Langa, i njegov uspon do boksačke slave. Ikonična pjesma lako pamtljiva je zahvaljujući početnim akordima i uvijek svakoga (tko je gledao film) podsjeća 'Rocky III'.
'Ghostbusters' (1984)
Kada trojici parapsihologa s Columbije – Peteru Venkmanu (Bill Murray), Egonu Spengleru (Harold Ramis) i Rayu Stantzu (Dan Aykroyd) – ukinu financiranje, prisiljeni su se snaći izvan fakulteta. Tako nastaju Istjerivači duhova: trojac razvija visokotehnološke naprave za hvatanje i neutraliziranje zlonamjernih paranormalnih pojava – naravno, uz naknadu. Kad se nad gradom nadvije prijetnja kakvu još nisu vidjeli, Ghostbustersi se nađu u ulozi neočekivanih junaka.
'Ghostbusters' je fantastično kreativan i neizmjerno zabavan film 80-ih koji se duboko urezao u pop-kulturu. To se najbolje vidi po sveprisutnosti naslovne pjesme koju izvodi Ray Parker Jr. Sezona Noći vještica zapravo ne počinje dok se 'Ghostbusters' tema ne zaori na radiju. Malo je filmskih tema istodobno toliko pamtljivih i komercijalno uspješnih kao instant klasik koji i danas zvuči jednako zarazno.