TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Marijana Čvrljak - zlatna koka Big Brothera

  • Autor: Zrinka Pavlić
  • Zadnja izmjena 27.06.2011 09:48
  • Objavljeno 27.06.2011 u 09:48
Marijana Čvrljak

Marijana Čvrljak

Izvor: tportal.hr / Autor: Lucija Bušić

Prvo ju je zbog preljuba s Nemešom cijeli Balkan tri mjeseca nazivao raznim pogrdnim imenima, a zatim je odabrao za pobjednicu prvog regionalnog Big Brothera. Paradoks ili namještaljka? Potpuno svejedno. Marijana Čvrljak bila je razlog zbog kojeg je većina gledatelja pratila BB, ogovarala je po forumima i pretvorila je u pop-kulturnu senzaciju za koju su čuli i oni koji emisiji čitava tri mjeseca nisu ni primirisali. Drugim riječima, zaradila je svaki isplaćeni euro. Bez obzira na to jesu li je gledatelji pritom voljeli ili mrzili. Dovoljno je to što su je gledali

Dok smo moji vršnjaci i ja bili klinci, televizijski je program bio totalno sranje. Šopali su nas sumanutim hipijevskim tripom o kućama od čokolade i prozorima od marmelade, imali smo samo jedan crtić petnaest minuta prije Dnevnika, starci su jednom tjedno monopolizirali televizor zbog 'Mačka pod šljemom' ili nekog drugog serijskog užasa, a mi smo bili zahvalni k'o prasci kada bi tu i tamo uletio 'Hit meseca', 'Top lista nadrealista' te okršaj lava i antilope u 'Opstanku'. Kraće rečeno, bože sačuvaj. Vrijeme mraka i televizijskog jednoumlja.

Danas je, kao i u svemu otkad nam je izbila demokracija, na televiziji situacija puno bolja. Evo, recimo, današnji tinejdžeri i djeca imaju nešto što je nama u doba mraka bilo potpuno nedostupno. Mogu gledati kako žena koju više od tri mjeseca cijeli Balkan naziva kurvom, preljubnicom, sramotnom nemajkom te glupačom koja se ševi pred kamerama – osvaja gomiletinu eura u finalu 'Big Brothera'. I mogu gledati kako se povodom njezine pobjede organizira šljokičava proslava s Jelenom Karleušom, Severinom i ostalim ikonama dobroga ukusa s ovih prostora. I mogu sudjelovati u daljnjem raspredanju tabloidske trash-drame vezane uz sudbinu 'nesretne Marijane', koju je ljubljeni Nemeš netom pred finale napucao k'o loptu iz jedanaesterca. I pitati se tko je koga, da 'prostite, seksualno opaučio po mozgu. Stanari jedni druge, Nemeš Marijanu, Duško gramatiku ili tvorci showa gledatelje. Televizija je, nema sumnje, daleko dogurala u zadnjih tridesetak godina.

No ostavimo se praznoga teoretiziranja i posvetimo se konkretnome problemu. Je li pobjeda Marijane Čvrljak u prvom panbalkanskom Big Brotheru veliko iznenađenje? Je li to što su je svi najprije mrzili i osuđivali zbog preljubničkog džiki-mikija s Nemešom, a poslije žustro trošili pare glasajući za nju – paradoks ili očekivani rezultat ne baš neprimjetnog medijskog forsiranja te priče? Ili je sve, kao što neki tvrde, unaprijed dogovoreno? I što to sve znači?

Ako mene pitate, koga briga. Sve i da su producenti BB-a odmah prvi dan potpisali ugovore sa svim natjecateljima, u kojima se točno dogovara kakvu će tko ulogu odigrati, tko će se s kim spajdašiti, tko s kim pohvatat' pod poplunom, koliko će tko love na kraju dobiti, čija će obitelj kako reagirati i kome će se na kraju udijeliti malen djelić profita ostvarenog od sponzorskih reklama i telefonskih glasova na brojeve s posebnim tarifama – ne'š mi bitne stvari! Da, bila bi to prevara gledatelja, ali kad smo već potpuno iskreni – zašto bi se itko uzrujavao zbog toga? Hoće li se gledateljima u životu išta promijeniti zbog toga što je pobijedila Marijana, a nije, recimo, Horvat? Hoće li se gledatelji zbog sumnje da je sve namješteno možda opametiti i više ne gledati takva sranja na televiziji, samom svojom prisutnošću pred ekranom pridonoseći njihovu postojanju? Hoće li se producenti serijala imalo uzrujati zbog takvih gledateljskih sumnja?

Naravno da neće. I zato je potpuno svejedno je li Marijanina pobjeda, kao i cijela grande drama oko nje i Nemeša – spontana ili namještena.

Big Brother je zabavna emisija. Nije ni obrazovna, ni informativna, ni korisna, ni pametna. Glasanje za pobjednika u njoj nije glasanje na izborima i o pobjedi u tom

Big Brother 2011. - proglašenje Marijanine pobjede

medijskom cirkusu apsolutno NIŠTA ne ovisi, barem ne što se gledatelja tiče. Sigurna sam da su se i producenti serijala pravno osigurali tako da im se nikakva namještaljka, sve i da postoji, nikada i nikako ne može dokazati, a ako ćemo o moralu takvoga postupka prema publici koja slijepo vjeruje da je sve spontano – nemojte me vuć' za jezik. Gledatelji koji mjesecima guštaju u krajnje ispraznom debilarenju desetak besposlenih egomanijaka te se zabavljaju tim bolje što je to debilarenje prljavije, niže, podlije i banalnije – nemaju baš nikakva pokrića za zanovijetanje o poštenom ili nepoštenom ishodu natjecanja. Dobili su točno ono što su tražili i točno ono što zaslužuju. Kako god se okrenulo, odnosno – bez obzira na to je li Marijana u BB-u pobijedila zahvaljujući gledateljskim glasovima ili zato što je 'ispunila svoju unaprijed zadanu ulogu' - zlatna je koka zasluženo nagrađena. Zbog nje su svi ti 'glasači' i voajeri svakodnevno na daljinskom pritiskali brojčicu povezanu s kanalom na kojem se emitira Big Brother. Zbog užitka u tračanju o njezinim najnovijim BB-kućnim čarolijama punili su internetske forume nadripsihološkim procjenama njezina ponašanja. Zbog nje su čitali svaku rečenicu u kojoj bi se spominjalo njezino ili Nemešovo ime. Zbog nje su si utvarali da su bolji i da, eto, postoji osoba čiji je život u mnogo većem neredu nego njihov. Zbog nje su gledali Big Brother. I u toj varijabli uopće nije važno jesu li je pritom voljeli ili mrzili. GLEDALI su. I zbog njih je svaki svoj euro apsolutno zaradila. Sami su joj ga isplatili.

Uživajte zato i dalje, dragi gledatelji, u takvim krasnim zabavnim sadržajima, takvim divnim temama za internetske rasprave i takvim supervažnim pričama kao što su 'meni je jedan prijatelj iz njezinog kvarta rekao da je i prije bila fufa'. Sve dok u tome guštate, dobivat ćete točno takve emisije i točno takve pobjednike. Kuće od čokolade, prozori od marmelade i carstvo u drugarstvu davna su prošlost i isprazna sanjarija. Ovo je prava stvar. Marijana Čvrljak pravo je utjelovljenje nove popkulturne duše Balkana. Ni bolja ni gora od gledatelja koji su je na ovaj ili onaj način doveli do pobjede. I bez obzira je li tu pobjedu odnijela sa štitom u ruci ili ležeći na njemu.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi