TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

'Boje turizma' - propagandni letak koji bi mogao biti i manje dosadan

22.07.2011 u 09:00

Bionic
Reading

'Boje turizma' još su jedan zaštitni znak HTV-ova ljetnog programa i već se petnaest godina prikazuju u više-manje istom, prilično dosadnom i nenadahnutom formatu. Šteta je to, pogotovo kada se uzme u obzir da je u ekipi emisije Nevena Rendeli, žena koja je nedavnim objavljivanjem vlastitog vodiča po Hrvatskoj dokazala da se o putešestvijama po Hrvatskoj može govoriti i na mnogo šarmantniji, zabavniji i nimalo ustajali način. No na HTV-u se ponašaju kao da taj potencijal nemaju među svojim ljudima i uporno nam prikazuju isti propagandni, nimalo realan i ni najmanje zanimljiv letak o hrvatskom turizmu

Još jedan od znakova da je na HTV stigla ljetna shema jest i redovito prikazivanje serijala 'Boje turizma', informativno-propagandnog letka javne televizije i (vjerojatno) Ministarstva turizma, u kojem nas se uglavnom pokušava uvjeriti da je ljeti u Hrvatskoj sve toliko prekrasno i zanimljivo da si Havaji i Karibi mogu zataknut svoje razglednice za uho i odjezdit u pravcu zaborava. Biraju se turistički cvjetovi ovog i onog ugostiteljsko-boravišnog oblika, zaustavljaju se turisti koji u kameru obavezno govore kako su veri hepi hijr, ic vandrful, more se talasa, cvrčak cvrči na čvoru crne smrče te se iskopavaju posebno zanimljivi i neobični sadržaji ne bi li nam se dokazalo kako hrvatski turizam već odavno nije samo prodavanje sunca i mora, nego se tu može i konje jahat, zmajevima letit, kvalitetno klopat i opit se vrhunskoga vina.

I sad, sve to samo po sebi možda i ne bi bilo tako loše – ruku na srce, ni ne očekujem da javna televizija u svojem programu prikazuje neljubazne konobare, pakao jadranskih plaža na kojima se u jeku sezone moraš Chuck Norris-manevrima izboriti za svoj kvadratni centimetar ručnika i polulegalne apartmane po kojima plaze krda škorpiona, ali zato u kuhinjskoj ladici ne možeš iskopati više od jednog hrđavog noža. Jasno mi je da je riječ o promotivnoj emisiji, a ne o reality showu.

No gledam ja jučer kako se nižu prilozi o historijskoj jezgri Zadra, obiteljskom hotelu u Karlovcu i nekakvom restoranu na – ne znam sad točno jer su mi misli odlutale od jezive dosade – Korčuli ili Pelješcu i gledam kako se šarmantna i vesela Nevena Rendeli u sve to uopće ne uklapa. Mislim, žena je nedavno izdala sebi svojstvenu – dakle, šarmantnu i veselu knjigu, u kojoj piše o svojim putešestvijama po Hrvatskoj, koja nimalo ne nalikuje dosadnom tonu obrazovnog programa u kojem se emitira emisija pa mi nikako nije jasno zašto joj jednostavno ne dopuste da takvo nešto snimi i za televiziju. U redu, razumijem da u jednoj emisiji takvoga tipa bilo kakva kritičnost i insajderska priča iz hrvatskog turizma nije dobrodošla jer, kao što već rekoh gore, ona promiče hrvatski turizam, a ne izvješćuje o njemu, ali zar doista sve mora biti u istom stilu, istom vizualu, s istom popratnom glazbom i s istom neizdrživom dosadom kao da je snimano 1975? Zašto se sve to ne može izvesti s malo više osobnog štiha, malo više zezancije, malo manje poriva da pred televizorom u osmoj minuti zaspeš ako baš ne prikazuju nikoga koga poznaješ, mjesto u kojem redovito ljetuješ ili ti ondje baka ima tri apartmana?

Ako je netko snimio izdanje 'Boja turizma' u kojemu Nevena Rendeli gazi grožđe na imanju ministra Čobankovića, molimo da ga uploada na Youtube!

Ne, sačuvaj bože. Oni će nam radije pustiti tri stručnjaka iz restauratorskog zavoda da s mikrofonom u ruci pričaju o povijesnoj jezgri Zadra, što je sigurno poučno i korisno, ali su ti ljudi za nastup na televiziji osposobljeni i talentirani ko Bara s placa za transcendentalnu meditaciju. Palamudit će nam o 'osobnom pristupu gostu' u karlovačkom obiteljskom hotelu a da pritom u prilogu ne bude ničeg osobnijeg od scene u kojem vlasniku zvoni mobitel i tako redom. O tome da će nam uglavnom prikazivati hotele, restorane, vinske karte i ine krasote koje si prosječan hrvatski turist ne može priuštiti ni da udvostruči osobni bankrot u kojem već ionako živi neću puno zanovijetati (premda je riječ o notornoj činjenici) jer mi je jasno da kada bi snimali samo ono što si takav turist može priuštiti, serijal bi bio gotov nakon petnaest minuta emitiranja i bio bi još sumorniji.

No ipak mislim da tu postoji prostor za poboljšanje, i to najviše zbog, rekoh već gore, Nevene Rendeli, koja je svojim nedavno izdanim vodičem po Hrvatskoj pokazala da se sve to može prikazati i mnogo šarmantnije. Zašto HTV-ovci toj ženi jednostavno ne dopuste autorski pristup emisiji, nije mi posve jasno. Skuplje od emisije koju ionako snimaju od Vukovara do Prevlake ne može biti, dosadnije ne može ispasti ni da stane pred kameru i pedeset minuta priča o porođaju svoje najbolje prijateljice, a ako se baš i nakon par emisija pokaže da budžovani u ministarstvima i turističkim zajednicama nisu zadovoljni dovoljnom količinom propagande, uvijek se mogu vratiti na stari, rutinerski koncept koji, nakon sinoćnjeg sam gledanja sto posto uvjerena, nitko samoinicijativno i bez posebne namjere – ne gleda.