BLOG: PEDALIRANJE

Stručnjaci nam svima prognoziraju električne bicikle

11.12.2016 u 09:00

Bionic
Reading

Bicikl s električnom podrškom uvijek je vrlo zanimljiva tema. Naš bloger istražuje novosti oko popularnih pedeleca i vozi e-bicikl već nekoliko mjeseci. Kreće se različitim krajolikom i vremenskim uvjetima kako bi što bolje stekao sliku o biciklima na električni pogon. Oni mogu biti dobra alternativa mnogima ili dobar motiv za početak pedaliranja. Isto tako vrlo su popularni kao transportno sredstvo jer su u usporedbi s automobilom ili javnim prijevozom najjeftiniji oblik kretanja na primjer do posla. Omogućuju također svima, pa i onima slabije fizičke snage dođe do nekog vrha ili da prođu zahtjevniju rutu. I obrnuto, onima koji su u odličnoj formi i željnih više kilometara da dođu do udaljenih ciljeva i većeg zadovoljstva. I još nešto, trendovi pokazuju da električni bicikli imaju dobru budućnost. Sada imaju samo jedan problem, a to je da su još skupi, cijena im je desetak i više tisuća kuna

Nema pomoći električnog motora bez pedaliranja. Dakle, pedelec neće dodati snagu ako ne okrećete pedale. I kako bi rekli mnogi vozači koji su probali e-bajk, opet sam se oznojio iako sam vozio električni bicikl. I meni su na Sljemenu biciklisti dobacili, lako je tako! Iako sam se do vrha zagrebačke planine napatio skoro kao i oni. Pedelec, barem meni, služi kao poticaj i dobar motiv. I kada vam se stvarno žuri, omogućuje da možete povući i iznad svojih mogućnosti. Što u određenim situacijama može biti vrlo interesantno jer držite tempo koji inače ni uz najbolju snagu i volju ne biste mogli.

Uostalom svi takvi bicikli imaju opciju za odabir stila vožnje. I koliko želite i da li uopće da e pogon pomaže. Uzmemo li obzir da je taj bajk znatno teži od uobičajenih, koristeći neki minimum snage tek ste se poravnali s nekim običnim biciklom. Ja obično krećem s nekim drugim stupnjem tako da malo osjetim dodatak i da idem ipak brže nego uobičajeno. Pogotovo prema Sljemenu jer želim što prije proći kroz grad i gradske prometnice. Kada dođe zahtjevniji uspon, na primjer od Blizneca, ja dodajem snagu, a ne bajk kako bih zadržao taj neki tempo vožnje. S obzirom na aktualne zimske uvjete, htio sam se i što prije odmaknuti od hladnog podnožja, stići do sunčanih obronaka Sljemena i uživati u toplini na snijegu, doduše umjetnom.

Osim što sam se popularne Lugarnice domogao prije nego obično, nisam baš osjetio da sam to lagano izveo. Koji put mi je bilo zanimljivo pratiti automobile koji zbog zavoja i serpentina nisu ni mogli brže od mene. A i projuriti pokraj biciklista koji bi me samo zbunjeno popratili pogledom.

Tri dana sam imao prilike i voziti po vrletima Gorskog kotara Giant Dirt E plus. Novi off road bajk unio je živost i u brdski biciklizam. Kompaktni bicikl s lijepim dizajnom i integriranom baterijom i motorom dobio je na vanjskom izgledu, ali i kompaktnosti. Također čini se da je geometrija okvira žešća, težina ravnomjernije raspoređena, tako da je to bicikl koji s novom baterijom koji uz dobrog vozača može zaista postići čuda i doći bilo kamo. Kada su drugi biciklisti gurali svoje, ja sam uz njih vozio. Uopće se nije radilo o snazi, nego o tome da nisu mogli upravljati i u pravom trenutku i izvući brdo. E-bajk je to mogao baš zbog te dodane snage koja je dovedena do savršenstva i pri malim trzajima pedalom. Taj trenutni pokret izvući će svaki teren, pa i onaj za koji ste mislili da se biciklom neće moći proći. To je uživancija od vožnje!

Dirt može s jednom baterijom proći oko sto kilometara. Ljeti može i više. Puno više. No to ovisi i o terenu ili  tome jeste li štedjeli pri vožnji koristeći više svoju snagu. Tešku brdsku cjelodnevnu rutu ja sam prošao s pola potrošene baterije i prijeđenih oko pedeset kilometara. Zimska vožnja pokazala je da je sljemenski uspon potrošio 25 posto baterije po asfaltu. Rezultati su zapravo više nego dobri. Punjenje baterije traje oko tri sata, a kod pedeleca treba reći da po euro direktivi dodane snage nema nakon brzine od 25 km/h. Nakon toga se korisiti samo vlastita snaga. Tako da ćete osjetiti taj trenutak i vožnja će postati odjednom teža. Pošto mi to poremeti uvijek ritam, radije koristim manje bateriju, više sebe, nego da prelazim taj limit jer vožnja tada postaje nezgrapna. Na bicikl s elektro pogonom i spomenutim limitima ne plaća se nikakvo osiguranje i registracija. Što se tiče toga, sve je isto kao i kod običnog bicikla.

Ono što sam primijetio kod brdske vožnje je to je da pri bržem spustu doista malo teže upravljiv i osjeti se ta težina. Pogotovo kada treba savladati prepreku ili preskočiti izbočinu ili kanalić, podići bicikl i sebe malo je teže. To su neravnine, ako ja makadam koliko toliko dobar, sve je u redu. Isto pravilo vrijedi i za šumu. No kao što sam rekao, kod uspona je druga priča. Nedodirljiv na svakom terenu. Po ravnom je zaista sve stvar vozača i njegova odabira u načinu vožnje. Prema osobnoj želji, afinitetu i planu. Posebna je priča gradska vožnja. Iako biste vjerojatno pomislili da su im najveći benefiti to da pomognu da se negdje popnete ili se vozite stotinama kilometara, pedelec je zapravo i idealan gradski bajk. Vožnja po gradu njime toliko je uzbudljiva da imate dojam kao da ste na nekoj uzbudljivoj vožnji tko zna gdje. Takvu mobilnost, pokretnost i start nema nikoje drugo gradsko prometalo. Provući se i vrludati, savladavati raskršća, zaustavljati, to ne može ni motor, auto još manje.

Ono što će sigurno u narednom razdoblju biti zanimljivo vidjeti je kamo će ići i kako će se razvijati najviše rastući bajk trend. Proizvodnja električnih bicikala, a i prodaja raste u zapadnim zemljama u nevjerojatnim brojkama. Na tržište izlaze novi modeli koji su sve više pandan postojećim običnim biciklima. Tako su se već pojavili prvi e-bajkovi pune suspenzije. Na ovogodišnjem najvećem euro sajmu bicikala u Njemačkoj čulo se da ćemo za desetak godina svi voziti električne bicikle. Dakle, električni bicikli će zavladati i prije nego što mislimo.