PRVI ČOVJEK INMUSICA

Zoran Marić: Hodamo po rubu svakim izdanjem festivala

16.06.2015 u 06:59

Bionic
Reading

Deseti put velike svjetske rock zvijezde i izvrsni izvođači dolaze u Zagreb na INmusic, festival koji je definitivno proširio turističku ponudu hrvatske prijestolnice. O svim aspektima organizacije festivala koji se održava sljedeći tjedan govori njegov prvi čovjek

U povodu obilježavanja 10. obljetnice održavanja najvećeg hrvatskog glazbenog festivala - INmusica - razgovarali smo s njegovim direktorom Zoranom Marićem, a on opisuje pobjede i poteškoće u prvoj festivalskoj destljetki, osvrće se na zanimljive nastupe u tom razdoblju i otkriva neka od iznenađenja koja možemo očekivati sljedeći tjedan.

Deseti put zaredom organizirate INmusic. Što biste mogli navesti kao glavna obilježja festivala u ovih deset godina?

Mislim da je jedna od kvalitativnih posebnosti INmusica upravo njegova veličina jer nije ni premali ni prevelik festival. Ljudi se mogu osjećati dosta ugodno na događaju koji prati velik broj ljudi. Činjenica da na festivalu vlada prijateljska i opuštena atmosfera te da se roditelji osjećaju dovoljno sigurno da dovedu svoju djecu na INmusic nama kao organizatorima veliko je zadovoljstvo. Istaknuo bih i lokaciju INmusica koju svake godine uobličavamo u cjelovitu formu srednje velikog festivala. Ove godine festival se prvi put održava puna tri dana na tri otoka. Dva kamperska otoka bit će spojena stometarskim pontonskim mostom s Otokom mladosti, na kojem se održava festival. To je definitivno jedinstveno festivalsko iskustvo.

S kojim se problemima najčešće suočavate pri organizaciji festivala?

Generalni problem s kojim se svaki organizator susreće u Hrvatskoj je relativno mali broj publike u usporedbi s drugim europskim zemljama te mala kupovna moć. Trodnevna ulaznica za INmusic, kada je najskuplja, košta 349 kuna, a ulaznice za druge europske festivale koštaju od 1000 do 2500 kuna. Uza sve to, većina festivala uživa veliku podršku sredina u kojima se održavaju. Jasno je da je doista teško biti održiv u takvoj utakmici i ujedno nuditi publici kvalitetan program. INmusic još uvijek uspijeva u tome, no po cijenu hodanja po rubu pri svakom izdanju festivala.

Često izražavate nezadovoljstvo potporom gradskih ili državnih struktura. U čemu je problem i kako bi se on trebao riješiti?

Kada sam pokrenuo INmusic, nisam očekivao tako brzo velika međunarodna priznanja, no očekivao sam bržu potporu gradskih i državnih struktura. U zadnje dvije godine pomaci na bolje su vidljivi, što nas veseli i ohrabruje da ustrajemo do pune realizacije svih turističkih i kulturnih potencijala INmusica, a oni su jako veliki. Zahvaljujući pokroviteljstvu gradonačelnika Bandića, uspjeli smo prošle godine proširiti kamp na Otok Trešnjevku, što je polučilo fantastične turističke rezultate. Ove godine širimo kamp na Otok Univerzijada te očekujemo još bolje rezultate. Suradnja s Turističkom zajednicom Grada Zagreba svake godine je sve bolja i očekujemo da se i dalje razvija radi još boljih turističkih rezultata. Hrvatska turistička zajednica uvela je prošle godine budžet za Top događanja, a očekujemo da njena podrška bude povećana jer smo najveći turistički događaj u kontinentalnoj Hrvatskoj, a poticanje kontinentalnog turizma jedan je od prioriteta Ministarstva turizma. U Ministarstvu kulture počeli su razgovori oko rješavanja nesufinanciranja programa rock festivala i klubova te očekujemo da se konačno ispravi ta dugogodišnja nepravda nesufinanciranja programa rock glazbe koji zadovoljavaju veliku javnu potrebu u kulturi. Ukratko, što se tiče potpore gradskih i državnih struktura, pomaci na bolje su vidljivi iako je ta potpora još daleko ispod razine koju uživaju drugi europski festivali. Stoga očekujemo daljnje unapređenje potpore kako bi se INmusic mogao razvijati na dobrobit svih.



Organizirate i nastupe izvođača mimo festivala. Koja vam je, zapravo, repertoarna politika - i za festival i za nefestivalske nastupe?

Programski nastojimo biti dovoljno široki i otvoreni, ali s jasnim kriterijima kvalitete. Kvalitetna glazba mora imati katarzičnost, a u kojoj će se glazbenoj formi dogoditi, ovisi to i o talentu umjetnika. Vjerujem da smo do sada u tome bili uspješni. Organizirati koncerte kvalitetne glazbe posebno je zadovoljstvo, uz sav stres i neizvjesnost koji idu uz to. Kada bi se to pretvorilo u biznis, a biznis je onda kada organizirate koncert lošeg benda samo da biste zaradili novac, tog zadovoljstva ne bi više bilo. Ima puno lakših i isplativijih poslova za tu svrhu, a ona je ionako sama po sebi plitka.

Ima li INmusic konkurenciju u Hrvatskoj, odnosno u regiji?

INmusic je uvijek imao konkurenciju i nadam se da ćemo je uvijek i imati. Dok god je to fer natjecanje, svi možemo samo imati koristi od toga i svi ćemo nastojati biti još bolji u svom poslu. Da konkurenti u poslu mogu sasvim dobro surađivati, dokaz je djelovanje Udruge Promo. Zajedničkim nastupom olakšali smo posao organiziranja koncerta i omogućili publici veći broj kvalitetnijih koncerta u Hrvatskoj od smanjenja naknada za ZAMP do smanjenja stope PDV-a na ulaznice za koncerte, a vjerujem da ćemo uspjeti i u nastojanju da promijenimo rigidnu kulturnu politiku prema sufinanciranju rock koncerta. Tražili smo i tražit ćemo da se glazbenici izjednače sa sportašima po pitanju radnih dozvola jer nema nikakvog opravdanja da sportaši iz drugih država koji igraju neku utakmicu u Hrvatskoj ne moraju tražiti radnu dozvolu, a strani glazbenici koji održe jedan ili dva koncerta to moraju.

Može li jednog dana INmusic dobiti svoju franšizu na moru, kao npr. Exit festival. Jeste li razmišljali o tome?

Razmišljali smo o tome, no zbog dugogodišnje krize nismo kretali u realizaciju. Izgleda da zemlja konačno izlazi iz krize, što će svima olakšati poslovanje u Hrvatskoj te na zamašnjaku novog optimizma možemo i mi širiti svoje poslovanje na more.

Koje izvođače vam je bilo najjednostavnije dovesti, a s kojima ste se namučili?

Ugovaranje izvođača prije svega ovisi o rasporedu turneje i nekada dogovori traju mjesecima, a nekada se sve zaključi u nekoliko mailova. Kako se INmusic razvijao i napredovao, sve je lakše bilo dogovoriti nastupe izvođača. Dobra reputacija kod agenata i bendova definitivno je olakšala posao ugovaranja nastupa. Zbog toga je INmusic u zadnje tri godine dobio najtraženije festivalske bendove. Primjerice The Black Keyse smo neuspješno dogovarali tri godine da bismo prošle godine razmijenili doslovno četiri maila i imali dogovoren nastup.

The Flaming Lips na INmusicu 2010.

Čiji nastupi u sklopu festivala su vam se najviše urezali u sjećanje?

Svakako oni na kojima se dogodila interakcija glazbenika i publike, a moglo bi se reći da su ti trenuci koji se događaju na dobrom koncertu u neku ruku magični. Nesputanost publike i izvođača svakako olakšava da se ta magičnost češće događa. Primjeri takvih nastupa na INmusicu su koncerti Grindermana, Flaming Lipsa, Franz Ferdinanda, Mobyja, Morrisseyja, Iggyja and The Stoogesa, Tinariwena, The Doa, Retro Stefsona itd.

Headliner ovogodišnjeg festivala bio je primoran otkazati nastup. U kojoj mjeri vas je to pogodilo? Tko je u dosadašnjih 10 godina otkazao nastup i na koji način ste 'zatvorili' tu rupu?

Florence + The Machine su srećom samo odgodili nastup za sljedeći INmusic, tako da je taj udarac manje bolan, nego što bi bio da je nastup otkazan. Odgodom nastupa pretrpjeli smo štetu, ali smo sada jedini festival na svijetu koji ima potvrđenog headlinera za 2016. Otkazivanje nastupa headlinera najteža je stvar koja se može dogoditi festivalu u tekućoj godini. Otkazom nastupa izvođač ne preuzima nikakvu obvezu prema festivalu i sav trud pada u vodu. Traženje zamjene nije uopće lako jer su svi veliki bendovi već ugovorili turneje tako da morate imati sreće da se uklopite u neku turneju, a sve to znači velik i nepredviđen financijski trošak za festival. Do sada su nam od headlinera jedino otkazali The Cranberries, tako da to srećom nije česta pojava.

Koja su očekivanja od ovogodišnjeg festivala i što će publika dobiti, osim same glazbene ponude?

Kao i uvijek, očekujemo najbolje izdanje do sada. Primjećujemo da publika sve više i više uživa u atmosferi koju nudi festival, dolazi ranije na njega te sudjeluje u dodatnim sadržajima koje obogaćujemo svake godine. Uz nastupe vrhunskih bendova, tu su INteatar s tri odlične predstave, bajkovito uređena Šuma Striborova, Nissan Juke Box, Nargila Chill Out, programi Tko to tamo peva i Tko pjeva zlo ne misli, RockIN' horse... Svakako preporučujemo boravak u kampu, u jedinstvenom internacionalnom okruženju, jer će u kampu INmusica boraviti posjetitelji iz više od 50 zemalja. Poseban program pripremamo za obilježavanje prvih 10 godina INmusica, što će biti jedinstveno iznenađenje za sve posjetitelje zadnjeg dana festivala, neposredno nakon nastupa Placeba.