ANDREJ GRJAZEV ZA TPORTAL:

'Pratili su mi obitelj i prisluškivali telefon'

  • Autor: Velimir Grgić
  • Zadnja izmjena 24.04.2014 08:43
  • Objavljeno 24.04.2014 u 08:43
ANDREJ GRJAZEV

ANDREJ GRJAZEV

Izvor: Promo fotografije / Autor: Dokukino promo

Redatelj filma 'Sutra', dokumentarca o kontroverznim ruskim art aktivistima Voina, govori o ruskoj tiraniji, umjetnosti, kriminalu, skupini Pussy Riot, filmu, Putinu i ukrajinskoj krizi

Dokumentarni film 'Sutra' sirova je i nerijetko surova, necenzurirana priča o velikom fenomenu u suvremenoj ruskoj umjetnosti, radikalnom umjetničkom kolektivu Voina, iz kojega je na svoj umjetničko-politički put krenula i Nadežda Tolokonikova, jedna od članica Pussy Riota. Pod imenom Voina (Rat), ruski aktivisti od 2007. organiziraju umjetničke performanse protudržavnog i proturežimskog, a često i nasilnog i nezakonitog karaktera, od prevrtanja policijskih automobila u centru Moskve do crtanja 60-metarskog falusa na pokretnom mostu nasuprot glavnog sjedišta FSB-a (bivšeg KGB-a).

Andrej Grjazev zgrabio je kameru pa osnivače ovog kolektiva pratio danonoćno, pokazujući zamršen i nimalo vedar svijet alkoholizma, bijesa, gluposti i natruha čistog genija.

'Uvijek sam se u dokumentarcima bavio političkim temama. Želio sam pronaći likove koji s vladom komuniciraju na istoj razini', objašnjava Grjazev pa nastavlja:

'Iako sam snimao filmove o socijalnim problemima, u pozadini je uvijek slika vlade. Putin je uvijek govorio da ne treba zabadati nos u poslove drugih ljudi, ali kada bih zatvarao oči pred korupcijom, lagao bih samog sebe.'

Koliko 'Sutra' uopće govori o korupciji

Filmom sam želio pokazati proces uspostave civilnog društva u određenom razdoblju, dobu pokušaja razvoja ruske demokracije. Od trenutka kada sam diplomirao, 2011, pa sve do snimanja filma prošle su dvije i pol godine. U te dvije i pol godine sve se promijenilo. No dokumentarcem pokušavam zarobiti razdoblje u kojem je on nastajao.

Koja je granica kriminala i umjetnosti?

Kriminalne akcije definirane su zakonom. No tko je slikar, a tko nije? Ima li pravo filmski kritičar pisati o teškom djetinjstvu Larsa von Triera i o tome koliko je ono utjecalo na njegove filmove? Ili je to oskrvnuće filma? Gdje su granice?

To se pitanje često postavlja i kada je u pitanju još jedan ruski fenomen – Pussy Riot. Je li slučaj Pussy Riot bio inspiracija za ovaj dokumentarac i koliko je pomogao promociji 'Sutra'?

Akcije Pussy Riot počele su nekoliko dana nakon svjetske premijere mog filma. Tako da je pitanje tko je tu koga inspirirao. Ali na gotovo svim projekcijama mog filma najviše pitanja publike bilo je vezano za Pussy Riot. Posebno zato što su rane članice skupine Voina kasnije postale Pussy Riot.

Mislite li da je 'Sutra' predstavio članove Voine kao genijalne aktiviste koji se služe direktnom akcijom i umjetnošću ili tek kao lijene, pijane lopove i delinkvente koji uništavaju tuđe stvari? Ili oboje?

Ako gledatelj vidi samo lopove, u pravu je, a ako vidi briljantne aktiviste, opet je u pravu. Nikad nisam insistirao na jednom pogledu na film. Bilo mi je važno postaviti pitanja na koja gledatelj sâm mora potražiti odgovore. Sve ovisi o gledatelju – njegovom odgoju i stavovima. Film je prikazan u više od 40 zemalja. A u svakoj zemlji heroji se drugačije doživljavaju, od Londona do Irana. Samo trenirani gledatelj može shvatiti sve slojeve u jednom gledanju.

'Sutra' - foršpan


Državne su vas službe pratile tijekom snimanja. Zar Voina uistinu predstavlja toliko veliku prijetnju državi?

Svaki znak otpora u Rusiji doživljava se kao prijetnja režimu. Najpoznatije akcije Voine bile su tijekom vlasti predsjednika Medvedeva. A vidimo što se za vladavine Putina dogodilo Pussy Riot.

Koje ste još probleme imali tijekom snimanja?

Kada smo završili snimanje, slijedili su i mene i moju obitelj ulicom. Prisluškivali nam telefon. Živjeli smo pod stalnom prijetnjom da će nam provaliti u kuću i tražiti snimke.

Bili ste klizač i baletan – kako ste završili u svijetu dokumentarnog filma?

Nisam navikao sjediti i čekati da mi daju novac za film. Tako da sam uzeo kameru, novac i počeo snimati ono što me stvarno zanima, shvativši da u Rusiji moje filmove nitko ne želi.

Kako gledate na trenutnu ukrajinsku krizu?

Što će se pamtiti kao najsnažnija odluka Putinove vladavine? Nije dopustio NATO-u da se približi ruskim granicama. To je najraširenije vjerovanje u Rusiji. Na žalost, ne pripadam toj većini. Kada sam klizao, nastupao sam u Bosni i Hercegovini, a imao sam i prijatelja iz Srbije. Nadam se da ne moram napominjati sličnosti između bivše jugoslavenske situacije i onoga što se sada događa u Ukrajini. Povijest se uvijek ponavlja, do najmanjih detalja.

Radite li na nekom novom projektu?

Napisao sam scenarij za igrani film o gorećim problemima u Rusiji. Sada još samo trebam naći novac da ga snimim.

Film 'Sutra' možete pogledati u sljedećim kinima:

1. Dokukino Grič, Zagreb (četvrtak, 24.4. u 21.00 / petak, 25.4. u 19.00 h)
2. POU Poreč, Poreč (od 24. travnja)
3. POU Kutina, Kutina (od 24. travnja)
4. POU Rovinj, Rovinj (u sklopu manifestacije ARTEXCHANGE; 10. svibnja)
5. Kinematografi Dubrovnik, kino Visia, Dubrovnik (od 15. svibnja)
6. Kino Galerija, Varaždin (16. svibnja)
7. Kino Kristalna kocka vedrine, Sisak (4. srpnja)
8. Kino Zlatna vrata, Split (Revija dokumentarnog filma)
9. Art kino Croatia, Rijeka (svibanj)

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!