BURIED CLOTHES:

'Kupnja vintage odjeće je svojevrsno ulaganje'

11.05.2015 u 11:40

  • +11

Retromanija zavladala Zagrebom

Izvor: Sipa Press / Autor: Matej Grgić

Bionic
Reading

Buried Clothes je modna inicijativa koja traga za zaboravljenim, skrivenim i zakopanim blagom starih ormara, a iza tog projekta stoje Zagrepčanke Ana Guzmić i Tena Hasanefendić

Ana i Tena, 'spasiteljice' vintage odjeće, pronalaze je i paze da ne padne u zaborav, a njihove su odlične retro komade mogli pogledati i posjetitelji nedavno održanog četvrtog uličnog festivala RetroDrom na zagrebačkom Britancu.

Kako objašnjava Tena, njih dvije 'otkopavaju' odjeću, obuću i accessorize kroz proces pojedinačne selekcije te ih putem obrade čišćenja, potrebnih prepravaka i popravaka, ponovno dovode u život ne modificirajući kroj i prvotni stilski izražaj određenog komada.

Najveći je naglasak ove inicijative, kako kaže, na unikatnosti, povijesnoj vrijednosti, kvaliteti a ne kvantiteti, ljubavi i trudu uloženom u odabir i usavršavanje svakog zasebnog komada te igri i učenju nekih novih stvari usput. Upravo to priču Buried Clothes čini romantičnom.

'Trend nošenja vintage odjeće u posljednjih par godina prisutan je i kod nas. Tome u korist zasigurno ide i činjenica da su vintage komadi našli svoje mjesto u ormarima brojnih modnih sladokusaca, kao i to što se dizajnerske kolekcije referiraju na vintage odjeću i na taj način oživljavaju trendove iz prošlosti. Sredina smo u kojoj unatoč tome ljudi i dalje nošenje nečije tuđe odjeće poistovjećuju s neimaštinom, a vintage i second hand shopove mistificiraju 'oazama za siromašne'. Suprotno tome, u razvijenim zemljama i glavama to su mjesta ostvarenja individualnog stila i prilika za odskakanje od mase u modnom kontekstu. U Hrvatskoj se u posljednjih nekoliko godina otvorilo mnogo second hand shopova koji najčešće nude kinesku i odjeću high street brandova od prije par sezona, a cijene tijekom mjeseca padaju tako da se, ako ulovite dobar trenutak, možete odjenuti od glave do pete za pedesetak kuna. Odlično je to što ljudi ne moraju potrošiti omanje bogatstvo na ono što nose. Moda je ionako igra', kaže Tena Hasanefendić.

Dodaje i da je kod nas većina ljudi još u fazi eksperimentiranja s vintageom.
'Onih pravih zaljubljenika u vintage nema tako puno i to su osobe koje već godinama po buvljacima i vintage shopovima vani upotpunjuju svoju garderobu. Njihovi ormari naša su riznica, i obratno', objašnjava Tena.

Što se tiče cijena vintage odjeće, na to utječe nekoliko faktora.
'Sve ovisi o komadu, mi nemamo dvije iste stvari i to diktira cijenu. No name vintage, kao i šivane stvari, upola su jeftinije, cijene ovise od komada te namjene u high-street dućanima i čine većinu naše ponude. Dizajnerski vintage je ovisno o razdoblju, očuvanosti i dostupnosti, skuplji, ali i dalje u rangu onoga što se trenutno nudi u dućanima. Vintage prati vrijeme. Ono što se trenutno nosi bit će vintage za 20 godina. Početak 90-ih gornja je granica današnjeg vintagea. Vrlo je vjerojatno da većina kineske odjeće koja se danas na tržištu nudi, neće preživjeti ni dvije sezone, a kamoli nekoliko desetaka godina. Zato je kupovanje vintage odjeće na neki način svojevrsno ulaganje', smatra ona.

A tko su kupci i što najviše traže?
'Našu publiku i kupce čine mlade, urbane žene, majke, umjetnice, bake, glumice, muzičari i zanimljive osobe i uživamo u tom raznolikom svijetu koji se skuplja oko Buried Clothesa. Naš rad prate i podržavaju osobe koje njeguju svoj vlastiti modni izričaj i ne pate od boljke uniformiranosti, a najdraže su nam starije gospođe koje se žele vratiti u neka prošla, njima draga vremena. Ljubitelji vintagea nisu osobe koje su zapele i pate za nekim starim vremenima. To su većinom vrlo samosvjesne osobe koje se vole igrati modom', rekla je.

Tena je za kraj dala i nekoliko korisnih savjeta prilikom kupnje vintage odjeće.
'Najbitnije je dobro pregledati neka kritična mjesta na odjevnom komadu, tamo gdje se najviše troši, npr. kragna na košulji ili pazusi. Vuna je zanimljiva moljcima pa je bitno posvetiti posebnu pažnju takvim materijalima u 'lovu na blago', kaže ona dodajući da se ove godine najviše traže široke nogavice, trapezice i traperice visokog struka, dakle modni trendovi 70-ih koji su ponovno veliki hit.