KULTNI creed

Kako su ručno rađeni mirisi godina postali posao 'težak' 3,5 milijardi eura

10.09.2023 u 21:16

Bionic
Reading

Creed je jedna od najcjenjenijih parfumerskih kuća, a svoje ručno rađene parfeme stvara tehnikom starom preko 4000 godina. Nastala prije više od 250 godina i sa statusom omiljenog parfumera britanske kraljevske obitelji, Creed se može pohvaliti jedinstvenom pričom koja je svoj vrhunac doživjela ovog proljeća prodajom modnom carstvu Kering za 3,5 milijardi eura

Sve je počelo 1760. godine, kada je James Henry Creed osnovao krojački obrt u londonskom Mayfairu. Tijekom godina stvorio je jednu od najcjenjenijih krojačkih kuća koja se isticala proizvodnjom mirisnih rukavica. Upravo do jednog njegovog para došao je kralj George III., a njihov miris toliko je osvojio čitav dvor da ga je kraljica Viktorija naposljetku imenovala službenim dobavljačem parfema. Oduševljen parfumiranim dodatkom, kralj je osobno ohrabrio Jamesa da pokraj odjeće i modnih dodataka uđe u posao s mirisima. Tako je nastao Royal English Leather, raskošna mješavina jantara, mandarine i sandalovine.

Osvojio kraljevski dvor u 18. stoljeću

To je bilo dovoljno da Creed stekne svjetsku slavu i postane osobni parfumer Napoleona III., cara Franje Josipa, austrougarske carice Sissi i francuske kraljice Eugénie, uz čiju se pomoć tvrtka 1854. preselila u Pariz, u kojem i danas ima sjedište.

U Francuskoj je Creed nastavio stvarati rijetke i potpuno jedinstvene mirise za muškarce i žene, kojima njihovi ljubitelji i oni s istančanim ukusom za kvalitetu i luksuz jednostavno nisu mogli odoljeti. Tijekom godina lansirao je više od neodoljivih 200 mirisa, koji su svi imali prepoznatljivu kvalitetu, i etablirao se kao jedna od vodećih parfumerskih kuća u svijetu, prenoseći umjetnost izrade parfema s oca na sina kroz sedam generacija.

4000 godina stara tehnika infuzije i ručna izrada

Ono što izdvaja parfeme Creed njihova je pozornost posvećena detaljima te neusporediva kvaliteta zbog najvećih udjela prirodnih sastojaka u francuskoj parfumerskoj industriji. Poznati su po svojoj tehnici obrade sirovih materijala tako da u procesu formulacije mirisnih kompozicija ne koriste sintetičke zamjene.

Prirodna aroma tvari koje koriste čuva se zahvaljujući 4000 godina staroj tehnici infuzije, napuštenoj u većini parfumerskih kuća, ali Creed od nje ne odustaje. Dapače, prema tradiciji osnivača Jamesa, svaki se parfem i danas ručno filtrira, ručno puni u boce i ručno označava.

Tu jedinstvenu kvalitetu prepoznao je i Kering, grupacija koja posjeduje luksuzne modne brendove Gucci i Balenciagu. U doba u kojem premium kozmetika i parfemi doživljavaju pravi procvat te se sve više modnih kompanija okreće svojim linijama beauty proizvoda, Kering se odlučio na akviziciju najcjenjenijeg brenda parfema na svijetu.

'Akvizicija Creeda predstavlja prvu stratešku inicijativu Kering Beautéa i pokazuje našu predanost razvoju snažne pozicije u segmentu luksuzne ljepote', rekao je njegov izvršni direktor François-Henri Pinault nedugo nakon što je grupacija najavila uspostavljanje posve novog beauty ogranka u svojoj ponudi.

Slavni kupci - od kralja do Davida Beckhama

Creedove mirise koristili su Winston Churchill, Frank Sinatra, Humphrey Bogart, Michael Jackson, Jackie Kennedy, Elton John, Pierce Brosnan, članovi benda The Queen, Harrison Ford, Elvis Presley i David Beckham. 

Uz to, Olivier Creed tvrdi da su danas jedni od njihovih najvjernijih kupaca kralj Charles III., Michelle Obama i Hugh Grant te da parfem Spring Flower, originalno kreiran za Audrey Hepburn, nose Julia Roberts i Gwyneth Paltrow. Michelle Obama i Angelina Jolie pak koriste Love in White, inspiriran putovanjima i napravljen od sastojaka koje je on osobno prikupio na pet kontinenata.

Diskrecijski ugovor za svaki individualizirani parfem

No to je bilo nezamislivo u većem dijelu povijesti ove parfumerske kuće koja je tek 1970. godine stavila svoje proizvode u slobodnu prodaju. Naime do tada ih se moglo naručiti isključivo po narudžbi i to uz - ugovor o povjerljivosti podataka!

Ovakvi diskrecijski ugovori dolazili su u paketu s izradom mirisa pravljenih prema specifičnim potrebama (iznimno bogatih) kupaca te su se potpisivali na period od pet godina do doživotno, dajući klijentima uzvišen status i garanciju unikatnosti proizvoda.

Nakon prodaje 2020., Olivier Creed, pripadnik šeste generacije, ostao je glavni parfumer, a njegov sin, Erwin Creed, također je uključen u posao.

Neumorna potraga za inspiracijom vodi ih na različite krajeve svijeta te biraju najbolje esencije za svoja mirisna remek-djela: ruže iz Turske i Maroka, firentinske perunike, bergamot s obronaka Kalabrije, osvježavajući vetiver s Haitija i baršunastu burbon vaniliju…

Olivier Creed - Picasso parfemskog svijeta

'Ne želim se uspoređivati s Picassom, ali istina je da, poput umjetničkih djela, inspiraciju za stvaranje parfema valja iskoristiti u istom trenutku, ovdje i sada. Ponekad se probudim usred noći i odjurim u maleni laboratorij pored spavaće sobe kako bih momentalno kreirao i isprobao zamišljeni miris', rekao je Olivier Creed, a on je utjelovio svu strast i talent svojih predaka te uistinu zaslužio nadimak 'Picasso' u parfemskoj industriji.

'Oduvijek su nam dolazili glumci, pjevači, umjetnici i razne ugledne ličnosti. Neki žele izradu parfema po vlastitim preferencijama, no za individualizirane mirise postoji lista čekanja', otkrio je Olivier.

Naime lista čekanja je podulja jer House of Creed godišnje izbaci tek šest individualiziranih parfema. Cijena? Oko 12 tisuća eura!

'Creedovi parfemi zapravo su jeftini. Kada bismo radili s istom maržom kao konkurencija, koja u svoje sastojke ulaže desetinu cijene, bili bismo deset puta skuplji od njihovih proizvoda, a nismo tome ni blizu', ističe Oliver.

Parfemi jedinstvene kvalitete

Nakon preko 200 parfema proizvedenih isključivo po narudžbi, Creed je lansirao prvi uniformni parfem 1970. godine, a prvi koji je stekao kultni status bio je Silver Mountain Water 1995. te je i danas jedan od Olivierovih favorita.

Navodno je inspiriran njegovom ljubavi prema skijanju te se ističe svježim i hladnim notama, budeći osjećaj kao da stojite na samom vrhu Alpi. Napravljen je od citrusa, čaja, crnog ribiza, mošusa i ambergrisa, što mu daje ledeni, mentolasti miris, a također djeluje izvanredno dobro na morskom zraku.

Vodeći se morskom temom, 2007. nastao je Virgin Island Water, inspiriran jedrenjem Oliviera sa sinom Erwinom po Karibima. Mekani kokos i cvjetovi ylang-ylanga sugeriraju opuštenu atmosferu, a dašak svježeg soka zelene limete evocira divlje valove blistavog plavog oceana.

Kultni Aventus

Ipak, sam vrh najuspješnijih proizvoda drži Aventus, najprodavanija kolonjska voda za muškarce ovog brenda, koja je debitirala 2010. Od tada je stekao mnoštvo vatrenih obožavatelja, unatoč tome što je jedan od najskupljih mirisa na tržištu.

Razvili su ga otac i sin s glavnim parfumerom Jean-Christopheom Heraultom, a koji je između ostalih izradio mirise za Comme des Garcons, Dolce & Gabbanu i Mugler, te njegovim mentorom Pierreom Bourdonom, jednim od najslavnijih parfumera svih vremena.

Boca Aventusa košta između 335 i 1160 eura, no osim što je statusni simbol, cijenu opravdava iznimnom kvalitetom te mirisom koji je osvojio nagradu za najbolji muški parfem 2010. i 2013. godine.

Riječ je o kombinaciji ananasa, jasmina, pačulija i vanilije, s istaknutim mošusom kao Olivierovim favoritom. Dobitni spoj nalazi se u nezaboravnoj kombinaciji voćnih i 'dimljenih' mirisa.

'Iznio sam ideju o ambroxanu, sastojku s kojim volim stvarati, zbog njegove drvenasto-mošusne note. Ambroxan unosi neposrednu senzualnost i dubinu u miris. U konačnoj kreaciji, ova dva sastojka su ključna i slažu se u gotovo istim omjerima. Također sam dodao pačuli kako bih mirisu dao dodatnu eleganciju', pojasnio je Herault.

Mirisi koji mijenjaju raspoloženje

Iako Creed danas posjeduje 32 poslovnice i njegovi proizvodi nalaze se u preko 1400 trgovina diljem svijeta, stavljanje ovih luksuznih parfema na tržište nije bilo lako kao što se možda čini.

'Kada sam se tek upustio u ovaj biznis, 1960. godine, nisu svi bili oduševljeni našim proizvodom. Trgovci bi rekli da već imaju Chanel i Dior te nisu uviđali našu vrijednost. Tek tri godine kasnije jedna je luksuzna trgovina, Soleil d'Or, kupila naše parfeme te su se ubrzo prodavali kao Guerlain. Ljudi kupuju Creed jer ga obožavaju nositi. Za razliku od sintetičkih mirisa koji ishlape za 10 minuta, naši parfemi nude iskustvo koje ne prolazi tako lako', ispričao je Olivier pa otkrio još jednu osobinu njihovih mirisa:

'Više naših kupaca otkrilo je da im parfemi mijenjaju osjećaje i podižu samopouzdanje. Primjerice, miris koji podsjeća na djetinjstvo može probuditi osjećaje utjehe i mirnoće. S druge strane, imaju i eskapistički faktor, jer će vas miris kao što je Virgin Island Water lako odvesti na Karibe.'

Olivier Creed zaslužan je za najveći skok u prodaji i pravi procvat ove cijenjene parfumerske kuće koja je u trenutku njegovog preuzimanja kormila prodavala 1200 bočica godišnje, a danas - preko milijun! Tijekom godina obitelj Creed proizvela je više od 200 parfema, uključujući kultne Aventus, Viking, Himalaya i Green Irish Tweed.

Sedmi nasljednik već je spreman

No njegov sin u tome ne vidi uteg, već izazov. Riječ je o sedmom nasljedniku obiteljske tradicije, Erwinu Creedu, a koji je spreman naslijediti očev posao s jasnom vizijom daljnjeg napretka.

'Nemam problema s današnjom konkurencijom na tržištu, ali smeta mi to što mnogi nemaju pojma što rade. Ne trebaju nam ljudi koji će godišnje izbacivati 20 parfema i nadati se da će jedan biti uspješan, a dobrom mirisu treba barem godina dana da bismo ga kvalitetno definirali i izradili', samopouzdano objašnjava Erwin.

Stalne inovacije proizvoda - uz tradicionalnu izradu

Osim što je radio na kultnom Aventusu, Erwin je sudjelovao u lansiranju iznimno uspješnog Vikinga, muževnog mirisa predstavljenog 2017., a koji je ubrzo stekao kultni status.

'Naše kreacije su putešestvije kroz vrijeme, most između generacija, zato što prošlost osnažuje našu budućnost', kaže Erwin.

Iako svaki miris dolazi s jedinstvenom i unaprjeđenom formulacijom te s jasnim ciljem evociranja specifičnih emocija i doživljaja, u House of Creedu jasno poručuju - promjena u 4000 godina staroj ručnoj izradi nikada neće biti.

'Ne planiramo ubrzavati svoju proizvodnju da bismo lansirali više proizvoda. Ne želimo biti inovativni u načinu izrade jer ovako radimo već šest godina generacija. Orijentirani smo isključivo na poboljšanje formulacija koje će zadržati svoju opravdano visoku cijenu', zaključuju u luksuznom brendu, obožavanom među pop zvijezdama, glumcima i nogometašima - sve do kraljevskog dvora.