'Treći dan' - 'Čovjek od pruća' za nove generacije

• 01.11.2020 u 14:29

Vizualno impresivna i glumački zanimljiva, serija 'Treći dan' u svojoj priči ne nudi neke prevelike novosti, nego se vodi već poznatom atmosferom i motivima jezovitog izoliranog otoka s neobičnim pogansko-kršćanskim običajima.

Ovisno o tome kojoj generaciji pripadate i/ili koliko gledate filmske klasike iz prošlosti, možda vam je već poznat film 'Čovjek od pruća'. Jezovita priča o policajcu koji dolazi na izolirani otok radi potrage za nestalom djevojkom te se ondje suočava sa stranim mu i zastrašujućim poganskim običajima postala je klasik i rodonačelnik žanra folk-horora na kojem se utemeljio čitav niz sličnih filmova, uključujući i nesretan remake iz 2006. s Nicholasom Cageom.

HBO-ova serija 'Treći dan' definitivno pripada istom žanru i igra na istu atmosferu, a podijeljena je na tri dijela - ljeto, jesen i zimu. U prve tri epizode - koje se odvijaju tijekom ljeta - nesretni Sam dolazi u obalno područje Engleske da bi obilježio tužnu godišnjicu smrti svojega sina. U šumi u kojoj to čini, međutim, nailazi na djevojku koja se ondje želi objesiti te je spašava i odlučuje je odvesti kući. Djevojka, međutim, živi na otoku Osea, koji je s kopnom povezan starom cestom. Cesta je pak prohodna samo nekoliko sati dnevno, kada nastupi oseka, a ostatak je vremena izoliran od ostatka svijeta.

Sam na otoku nailazi na neobičnu malu zajednicu od stotinjak ljudi koja se upravo sprema za ljetni festival, ali i na neobične incidente zbog kojih ga zabrinjava daljnja sudbina djevojke koju je spasio od vješanja. Samova istraga o sudbini djevojke uskoro se pretvara u utapanje u otočki, ali i u borbu za vlastiti život, on otkriva da na otok uopće nije stigao slučajno i ne uspijeva otići odande.

Dio serije koji je naslovljen jesen nije u ponudi domaćeg HBO-a, ali je bio prikazan uživo i prikazivao je ljetni festival te otkrivao Samovu sudbinu, koja se nama ostalima otkriva u trećem dijelu, zimi. Tijekom zime pak pratimo Helen (Naomie Harris) koja na isti otok stiže sa kćerima Ellie i Talulom, navodno zato da bi proslavili rođendan starije kćeri, no ubrzo nailazi na probleme zbog kojih i Helen počinje istraživati.

'Treći dan', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: HBO

Priča je, dakle, definitivno oslonjena na 'Čovjeka od pruća' i folk-horor, s time da se 'Treći dan' ne može nazvati hororom. Od 'Čovjeka od pruća' razlikuje se i zato što se, dok se 'Čovjek od pruća' više bavi nelagodom i strahom od 'drugoga', više bavi psihološkim stanjem glavnih likova i opasnostima izolirane zajednice koja živi uvjerena u vlastitu važnost i izvitoperene običaje do te mjere da je spremna uzimati živote. 'Čovjek od pruća' svojeg glavnog junaka osuđuje i na kraju kažnjava zbog zadrtosti i nerazumijevanja običaja, a 'Treći dan' ga guta, asimilira, dodajući njegovu ludost vlastitoj.

Jedan od autora 'Trećeg dana' jest Dennis Kelly, koji je ujedno bio i autor 'Utopije', neobične triler-serije s podosta oniričkom atmosferom i to se itekako vidi u prvom dijelu 'Trećeg dana', gdje se često mute granice između stvarnih događaja i Samovih psihičkih stanja. Ta je vizualnost ujedno i jedina uistinu originalna stvar u 'Trećem danu', koji je inače podosta predvidljiv čak i u svojim preokretima i iznenadnim otkrićima, a dinamika priče je, iskreno rečeno, prilično spora pa se stječe dojam da je bespotrebno rastegnuta na sve te epizode jer ih je moglo biti sigurno upola manje.

Situaciju donekle popravlja jaka glumačka ekipa na čelu s Judeom Lawom, Naomie Harris, Emily Watson i Katherine Waterston, koji svi odreda sjajno i uvjerljivo tumače svoje uloge, a gledatelj će dobiti priliku uživati i u pejzažima neobičnog otoka Osea i njegove nestajuće ceste. Sve ostalo - priča o Samu, o Helen i o mještanima otoka ili je još jedna verzija 'Čovjeka od pruća' ili je pak nabacano i nikada razrađeno, kao u slučaju neobičnih pagansko-kršćanskih običaja zajednice s otoka ili, recimo, priče o Jessinim odbačenim kćerima.

• +13
    Treći dan, HBO Izvor: Promo fotografije / Autor: HBO Promo

Onima koji vole folk-horor 'Treći dan' možda će biti zanimljiv, a možda će baš njih posebno razočarati jer u seriji horora baš i nema. Onima koji nikada nisu pogledali 'Čovjeka od pruća' niti bilo koji drugi sličan film ili seriju 'Treći dan' bi mogao biti dobar pod uvjetom da im ne smetaju razvučenost i dominaciju atmosfere nad pričom. Kako god okrenuli, 'Treći dan' je jedna od onih serija zbog koje se neće osjećati kao da ste bez veze potratili šest sati ako je pogledate, ali nećete se ni zbog tih šest sati materijala osjećati naročito obogaćeni.