Treća sezona 'Mr. Robota' ili ono kad revolucija jede svoju djecu

• 03.12.2017 u 14:18

Možda najcrnja i najdepresivnija sezona serije 'Mr. Robot' dosad pokazuje nam posljedice hakerske revolucije koja je izvedena na kraju prve sezone. Moćni i bogati iskoristili su situaciju, siromašni i zaduženi još su siromašniji i zaduženiji, a naš glavni junak pokušava ispraviti golemu pogrešku s kojom je mislio spasiti svijet. Usupt ne uspijeva spasiti ni samoga sebe

Svašta smo već doživjeli od Elliota Aldersona u seriji 'Mr. Robot'. U prvoj smo sezoni zajedno s njim tumarali kroz mračne zakutke njegove otuđenosti od društva, sklonosti drogama i mržnje prema korporativnom svijetu koji je naumio uništiti. U drugoj nas je počastio svim bogatstvima svoje podijeljene ličnosti, gotovo u pola epizoda nastupajući kao nepouzdani pripovjedač i servirajući nam događaje koji su se zbili samo u njegovoj glavi. Sada, u trećoj sezoni, udarac je i za nas i za njega možda najbolniji. Naš se glavni junak, naime, suočava sa stvarnošću. Nema više fight clubovskih filozofija i misterija o identitetu Mr. Robota. Nema više tko-je-ova-Darlene-koja-mi-stalno-upada-u-stan ni fantazmagoričnih prisjećanja na djetinjstvo s roditeljima u kabrioletu. Nema više nikakvih cileta ni mileta. Sranje je udarilo u ventilator i Elliot vrlo jasno vidi da je sve sprčkao do kosti. On i Mr. Robot.

Jedna od glavnih zamjerki koju su i kritičari i gledatelji imali na prve dvije sezone 'Mr. Robota' bila je ta da nas stalno pomalo povlači za nos jeftinim misterijama. Em tko je Mr. Robot (iako je vrlo brzo postalo jasno da je riječ o manifestaciji Elliotove podijeljene ličnosti), em tko je Whiterose, em što će točno učiniti sa svojim revolucionarnim hakerskim prevratima u kojima će uništiti informatičke sustave najjačih svjetskih korporacija i banaka, em gdje je Tyrell, em ovo-ono. Autor Sam Esmail u trećoj je sezoni sa svime time odlučio stati na loptu. Jednim je oštrim šakomicinom - ili, ako baš želimo biti precizni, metkom - probudio Elliota te ga učinio svjesnim njegova psihičkog stanja, ali i situacije koju je izazvao svojom hakerskom revolucijom. Nitko više ne vrluda mračnim i neobjašnjivim zakucima ničijih tajni. Gledateljima i Elliotu uglavnom je sve jasno. Čak nam je u prvih par epizoda objašnjeno i što se događalo s ostalim likovima dok je Elliot imao svoju fugu tijekom odsluživanja zatvorske kazne. Znamo što se zbilo s Tyrellom. Znamo tko je, kakav je i zašto postoji Mr. Robot. Znamo otprilike i tko je Whiterose sa svojom Mračnom vojskom. Znamo i da Elliotova hakerska revolucija nije polučila željene rezultate.

No iako se sve razbistrilo, situacija je još mračnija nego dosad. Koliko god košmaran bio Elliotov svijet dok se borio protiv korporacija i planirao hakerski napad, on je bio i idealističan. Sada, u trećoj sezoni, on je poražen čovjek, više nema ideala ni idealizma. On je čovjek koji nastoji ispraviti ono što je učinio, čovjek koji se pokunjeno vraća u korporacijski svijet i u odjeći koju mu svakoga dana šalje servis za uniformirano poslovno odijevanje nastoji obrnuti barem dio učinka koji su uzrokovali njegovi prevratnički akti. Njegovo hakiranje velike Evil Corporation nije, naime, oslobodilo 'malog čovjeka'. Samo je uzrokovalo financijsku krizu u kojoj su se veliki snašli, a siromašni i zaduženi još se gore nasukali na okrutne stijene kapitalizma. Elliot ne bježi od toga da je to bilo i njegovo maslo.

Foršpan za treću sezonu 'Mr Robota' Autor: YouTube

Sada zato potajno pomaže Evil Corpu da povrati barem dio svojih baza podataka i pritom još nastoji zaustaviti drugu fazu hakerskog napada koju planira pobunjenička Dark Army, jednako opasna kao i sve zle korporacije svijeta. Problem je jedino što Mr. Robot, Elliotov alter ego, uporno želi pomoći toj mračnoj vojsci. Elliot je, dakle, ponovno u sukobu sa samim sobom, i u toj borbi ima vrlo malo saveznika - možda samo jednog: svoju rastrganu, razočaranu i povrijeđenu sestru Darlene. Koja također s njim ne igra baš sasvim čistu igru.

Najbolja stvar koja se seriji 'Mr. Robot' dogodila između druge i treće sezone jest to što su autori odlučili ipak malo izaći iz Elliotove glave. Da, naravno, Elliotov unutarnji hamletovski sukob s duhom vlastitog oca i dalje je središnja točka drame, ali za razliku od prve dvije sezone, ovdje su se ipak slojevitije razvili i drugi likovi, ponajviše ženski. Darlene, Elliotova sestra i jedina osoba koja mu iskreno želi pomoći, već je u drugoj sezoni imala svoje sjajne trenutke, posebice u jednoj epizodi koja je bila samo 'njezina', no sada je, u trećoj sezoni, doista postala jedan od središnjih pokretača zbivanja i previranja, rastrgana između lojalnosti bratu i želje da mu pomogne onako kako ona, a ne samo on misli da je najbolje. Angela, Elliotova prijateljica iz djetinjstva i iz Evil Corpa, čije motivacije u prvoj sezoni nisu bile baš sasvim jasne, sada je zbog šurovanja s Mračnom vojskom i Whiterose dobila jednu blago suludu dimenziju opasnog sljedbeničkog idealizma. Najbolje od svega, pojavio se Irving (Bobby Cannavale), spretni operativac Dark Armyja koji je istodobno opasan i smiješan, jedan od rijetkih komičnih odmaka u ovoj seriji.

Carly Chaikin, glumica koji glumi Darlene, govori o 3. sezoni 'Mr Robota' Autor: YouTube

Osim odmaka iz Elliotove glave, 'Mr. Robot' u trećoj se sezoni pomalo odmaknuo i od općenite slike svijeta u kojem živimo. Nije to više samo generički korporacijski kapitalizam, svijet koji se gotovo identično, s tu i tamo kojom tehnološkom novotarijom, preslikao iz 'Fight Cluba'. Svijet 'Mr. Robota' u trećoj sezoni, iako se, kao i prva i druga sezona, događa u fiktivnoj 2015. godini, već je pomalo novi, razočarani, pred-trumpovski svijet, svijet u kojem su svi pokreti iz rubrike okupajte Wall Street, svi Bernieji Sandersi, svi ratnici za društvenu pravdu - doživjeli užasan povratni udarac

Zanimljive su pojave Donalda Trumpa u trećoj sezoni ove serije. Pomalo anakrone i nespretne, funkcioniraju kao možda preočiti nagovještaji katastrofe i pojačivači paranoje - jer se implicira da je Trump marioneta Dark Armyja i sličnih mračnih igrača, koji za kulisama njegova desničarskog cirkusiranja trguju životima, državama i resursima. No iako su se Esmail i njegovi kolege autori nemalo puta u trećoj sezoni spotaknuli u vlastitu potrebu da pomoću Trumpove figure na televizijskom ekranu gledateljima k'o debilima crtaju poantu - ipak se sama ta priča s Trumpom dobro uklapa u ono što su nam ovom sezonom htjeli poručiti. Ne možeš ih pobijediti, govore. Kada i pokušaš, oni će na neku foru postati još jači - pronaći će nekog cirkusanta, pronaći će lakovjerne sljedbenike, izludjet će te još gore nego dosad, okrenuti te samog protiv sebe i više ti neće biti pomoći.

Elliotov govor o posljedicama 'revolucije' koju je pokrenuo Autor: YouTube

Treća sezona 'Mr. Robota' još traje pa ne znamo hoće li Elliot pronaći barem neki uski puteljak koji će ga odvesti izvan tog labirinta, izvan sizifovske borbe protiv Dark Armyja, korporacija i svih sila zla koje su od ovoga svijeta učinile crnu rupu u koju se nitko ne može sasvim uklopiti. No zasad je serija depresivnija i brutalnija nego ikad. I vrlo nam emotivno, plastično i na osobnoj razini pokazuje što zapravo znači kada 'revolucija jede vlastitu djecu'.