ZA DEPOLITIZACIJU KULTURE

Švaljek o viziji kulturne politike Zagreba: Od kritike do prilike

14.03.2017 u 15:13

Nezavisna kandidatkinja za gradonačelnicu Zagreba Sandra Švaljek predstavila je u utorak viziju kulturne politike grada, istaknuvši da je kultura važan dio njezina programa kojoj planira posvetiti posebnu pažnju, prije svega formiranjem samostalnog Gradskog ureda za kulturu.

Švaljek je kao glavne smjernice svoje kulturne politike pod nazivom 'Od kritike do prilike' također izdvojila depolitizaciju kulture, davanje gradskih prostora i objekata u najam umjetnicima, ravnomjeran razvoj kulture u svim dijelovima grada i veću podršku neovisnim projektima.

'Zagrebačkoj kulturi trebaju nova dobra vremena', istaknula je Švaljek, dodavši da ona prožima sve dijelove njezina programa.

Interes za kulturu u Zagrebu trenutno se iscrpljuje samo u području kontrole umjetnika i kulturnih sadržaja, dok ne postoji interes za  razvojne programe i uključivanje u suvremene tokove i prakse, rekao je na tribini glumac i redatelj Marko Torjanac koji je prezentirao program za kulturu Sandre Švaljek. 'Takva nezainteresiranost rezultirala je negativnom selekcijom, klijentelizmom ali i strahom', kazao je Torjanac,  ocijenivši to neprimjerenim za 21. stoljeće, a kamoli za područje kulture.

'Kultura u cijelom gradu Zagrebu jednostavno tone', dodao je.

Glumica i glazbenica Jasna Bilušić,  koja  je na tribini govorila o klupskoj sceni Zagreba, kazala je da je u proteklih  10-ak godina jedan pojedinac  uspio transforimirati grad prema svojim osobnim preferencijama, što je, ističe, nedopustivo. 'Veliki dio novca kanalizira se u neku vrstu vašarkih događaja na javnim prostorima Zagreba... To nema puno veze s kulturom', ustvrdila je Bilušić.

O stanju u gradskim muzejima govorio je povjesničar umjetnosti Tihomir Milovac, a o stanju u ozbiljnoj glazbi violinist Krešimir Marmilić koji su ocijenili da su ta područja u velikoj mjeri zapuštena i da nema mnogo mogućnosti za mlade umjetnike. O centrima za kulturu koji su, kako je  kazao, postala mjesta za zbrinjavanje kadrova, a koja bi trebala biti izvorišta kulture, govorio je producent Leo Vukelić.

Glavni ciljevi kulturnog programa kandidatkinje Švaljek, kako je predstavljeno, su kultura u svim dijelovima grada, stvaranje nove publike, posebice među mladima, pružanje jednakih mogućnosti svim stvaraocima, transparentan sustav financiranja kulturnih projekata te financijska i programska odgovornost.

U programu su definirani i jasni rokovi, pa tako Švaljek do listopada 2017. planira definirati kriterije za dodjelu sredstava, do ožujka 2018. donijeti strategiju kulture Zagreba, do travnja 2018. raspisati natječaje za  dodjelu gradskih prostora za kulturne sadržaje, a do listopada 2018. aktivirati Centar za neovisne produkcije i redovne projekte u Centrima za kulturu.