'Šape pasje' gorka su kritika muževnosti, ali film je mogao biti i malo manje naporan

• 24.12.2021 u 13:49

Jane Campion kroz lik je Phila Burbanka pokazala koliko je 'tvrda' kaubojska muževnost odurna, otrovna i ogrezla u nesreći. Poetično je i pametno progovorila i koju o 'legendarnom' američkom zapadu. No čitavo to ubijanje u pojam groznim likom i groznim mužjaštvom u kombinaciji je s meditativnim tempom filma pomalo naporno.

Svi ga hvale, svi su oduševljeni, mnogi su ga kritičari uvrstili u svoj izbr najboljih filmova godine - i jest, 'Šape pasje' ilitiga 'The Power of the Dog' doista su impresivno filmsko dostignuće. Redateljica Jane Campion uzela je roman Thomasa Savagea i snimila priču koja duboko zadire u pravi karakter američkog kaubojskog zapada. Duboko zadiranje u taj karakter znači sasvim drugačiji prikaz kauboja od onoga na koji smo navikli ne samo u klasičnim vesternima, nego i u modernim anti-vesternima. Kauboj je u ovome filmu, naime, oživotvoren u liku Phila Burbanka (Benedict Cumberbatch), čovjeku toliko odvratnog karaktera, poganog jezika i zlog stava da me počeo neizdrživo iritirati već nakon deset minuta i time mi praktički zatrovao cijeli film.

Priča filma istodobno je i jednostavna i komplicirana, a odvija se u Montani 1925. Braća Phil i George Burbank (Jesse Plemons) već dvadeset pet godina uzgajaju stoku na ranču koji su im ostavili roditelji i zajedno sa svojim kaubojskim pomagačima održava legendu izvjesnog Bronca Henryja, njegova pokojnog mentora i prijatelja. Phil je okrutan, prljav i mračno karizmatičan - kastrira bikove pa zabije nož među iskežene zube, kupa se samo u blatu i nikada u kućnoj kadi (iako živi za ondašnje pojmove luskuznoj i otmjenoj kući), lice mu je išibano vjetrom, srce tvrdo i mračno, jezik oštar i otrovan. Ostali ga kauboji prate kao proroka i uzor. Za razliku od njega, njegov brat George blaže je naravi, šutljiviji, više okrenut civilizacijskim tekovinama i uljudnom ponašanju. Čak i konja jaše u odijelu.

Gdje god se Phil i George pojave, Phil uspije izvrijeđati, poniziti, ismijati ljude koji ih okružuju, a George ublažava situaciju. Ista se situacija odvije i kada, goneći stoku na sajam na kojem će je prodati, odsjednu u konačištu udovice Rose Gordon (Kirsten Dunst) i njezina mlađahnog sina Petera (Kodi Smit-McPhee). Phil uspije izvrijeđati i poniziti Petera i do suza dotjerati Rose svojim ponašanjem i primjedbama i zbog toga se osjeća nadmoćno i veliko, ali George ublažava situaciju. Toliko je ublažava da se nakon nekog vremena ženi Rose pa nju i njezina sina dovodi na obiteljsko imanje. Philu to nije nimalo drago i dolazi do neizdrživih tenzija, sve dok se Rosein sin Peter počne zbližavati s Philom. Tada tenzije postaju još gore...

Foršpan za film 'Šape pasje' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

U filmu o braći Burbank i otrovnoj muškosti okrutnoga Phila Jane Campion doista je brutalno prikazala pravo lice kaubojskog mačizma. Toliko brutalno da gledatelj Phila Burbanka mora odmah zamrziti ili mu barem mora postati iznimno odbojan i iritantan. Benedict Cumberbatch u tome je odradio majstorski posao - u njegovoj interpretaciji nema one simpatične uvrnuosti pozitivaca koje je dosad glumio, ali ni velebne zlikovačke drame kao što je to prizivao svojom ulogom u, primjerice, 'Zvjezdanim stazama'. Phil Burbank zapravo je sitničavo zao, u svojem se ponižavanju i okrutnosti redovito usmjerava na slabije, osjetljivije, nježnije od sebe. No iako je njegovu liku teško pronaći iskupljujuća svojstva, priča postaje zanimljivija upravo u trenutku kada se u njemu pojave slojevi koji nisu vidljivi na prvi pogled. Svašta su tu Thomas Savage i Jane Campion iskopali - od homoerotične pozadine utjecanja macho uzorima do traženja očinskih/sinovskih figura u sleđenim srcima.

I sad, sve je to jedna vrlo interesantna, duboko raščlanjena i filmski sjajno izvedena priča, uvelike podvučena novozelandskim pustopoljinama koje glume Montanu ranog dvadesetog stoljeća. No pomalo rastegnuta pripovjedačka meditacija u kombinaciji s okrutnim Philovim ponašanjem, samoćom i izgubljenosti svih, pa i njegova lika, opresivnošću čitave super-testosteronske kaubojske kulture - proizvodi jednu mučnu, napornu atmosferu. Ona je vjerojatno u filmu s dobrim razlogom, ali od njega čini jedno iscrpljujuće iskustvo, dva sata nakon kojih sam se osjećala kao da me Phil psihički zlostavljao i ne dao mi da dišem. Jane Campion je to možda i htjela, i to je možda okej. No zbog toga bih ovaj film ocijenila kao: 'super, ali nikad više'.