Ovo su najbolji specijali stand-up komičara na Netflixu

• 03.06.2021 u 16:14

Netflix je u zadnjih desetak godina dobrano 'podebljao' svoju produkciju specijalnih emisija u kojima (uglavnom američki) stand-up komičari prezentiraju oko sat vremena svojeg najboljeg materijala. Od onih koji redaju šale, preko onih koji na duhovit način komentiraju ozbiljne društvene pojave pa sve do pravih pripovjedačkih monodrama, donosimo deset najboljih koje možete pogledati i u ponudi Netflixa za Hrvatsku.

Stand-up komedija, taj nevjerojatan žanr koji je počeo tako da bi neki momak stao pred mikrofon i počeo pričati viceve (da, tada je uglavnom bila riječ o momcima jer se smatralo da žene nisu duhovite ili im ne priliči zbijati šale), a zatim se razvijao u raznim oblicima, među kojima je neko vrijeme jedan od popularnijih bio onaj u kojoj vicmaher ismijava svoju publiku. Danas je to legitimna umjetnička ili barem zabavljačka forma. Vrlo zahtjevna. Na brojnim se angloameričkim sveučilištima podučava u sklopu studija dramskih i izvedbenih umjetnosti, a u suvremeno je doba postala svojevrsni oblik komične monodrame u kojoj sada više ne samo momci, nego i djevojke/žene pred mikrofonom na smiješan način komentiraju sitnice i krupne stvari iz života i društva, nastojeći ih povezati u neku cjelinu, poruku, komentar, priču.

Vrhunac forme za svakog stand-up komičara jest kada uspije skupiti sat vremena materijala kojim može neprekidno zabavljati publiku. Nitko od samog početka nema sat vremena materijala. U početku imaju ficleke i šticleke od po desetak minuta s kojima obilaze comedy clubove, nastupaju u raznim televizijskim emisijama, na raznim festivalima, otvaranjima trgovačkih centara, a u Americi neki čak rade i kao 'zagrijavači' publike prije snimanja televizijskih emisija. Tek kada po takvim, manjim nastupima isprobaju kraće dijelove svojih nastupa (i još ih barem toliko odbace jer se ispostavi da ne funkcioniraju i da im se publika ne smije), mogu pokušati s duljim nastupima - onima od petnaest, dvadeset minuta, od pola sata, pa na kraju od sat vremena. Oni koji svoje jednosatne nastupe uspiju izbrusiti do savršenstva, imaju dobar odjek i uspjeh kod publike, mogu možda početi sanjati o turneji. A ako turneja bude uspješna, možda će na njoj snimiti takozvani specijal ilitiga režiranu snimku svojeg nastupa.

Netflix je u zadnjih desetak godina snimio velik broj stand-up specijala najuspješnijih, uglavnom američkih komičara i sada je u toj žanrovskoj rubrici na toj streaming platformi već povelika gužva pa je novim obožavateljima stand-upa možda čak i malo teže razabrati najbolje među njima. Osim toga, u američkoj je stand-up komediji u zadnjih pet-šest godina došlo do smjene generacija, a pomalo i do promjene paradigme, u kojoj je najpopularnija vrsta komičara bio nadrkan ili depresivan sredovječni muškarac čije su šale dobrim dijelom bile rubno neukusne, okrutne i mizogine. Iako neki od takvih i dalje postižu pristojne uspjehe (Bill Burr), a ima i mlađih koji nastavljaju tradiciju (Anthony Jeselnik), njih nećete naći na popisu preporuka koji slijedi. Ne zato što nisu dobri niti zato što je autorica popisa posebno osjetljiva, nego zato što ima novijih, svježijih i boljih stand-up nastupa. Čak i među već odavno etabliranim komičarima.

Pa kad vam dosadi gledanje serija, filmova i dokumentaraca na Netflixu, udobno se zavalite pred ekran i odaberite jedan od sljedećih stand-up specijala. Deset ih je, svi su zajamčeno odlični, a počinjemo s desetim mjestom...

10. Marc Maron - End Times Fun

Marc Maron izuzetno je zanimljiva pojava u američkoj stand-up komediji. Iako je počeo u ranoj mladosti, kao i većina njegovih kolega (iz iste je generacije kao, primjerice, Sarah Silverman i Louis CK), sam je sebi bio poprilično zakomplicirao život teškom ovisnošću o alkoholu i drogama, s kojom se borio više od deset godina, tijekom kojih su karijere njegovih kolega napredovale, a on je propadao. Kada se, međutim, pribrao i izliječio, u vlastitoj je garaži počeo snimati podcast WTF with Marc Maron, koji se u početku bavio isključivo komedijom i komičarima. Pretežno je ugošćivao stand-up komičare, ali i glumce, filmaše, scenariste i ostale umjetnike specijalizirane za komediju i s njima je ulazio u vrlo pametne i razotkrivajuće razgovore o komediji, ali i životu komičara. WTF je postao iznimno slušan i cijenjeni podcast, s vremenom se Maron razgranao i na druge goste i teme (gostovao mu je čak i predsjednik Barack Obama), snimio je i pristojno uspješnu humorističnu seriju 'Maron', igrao je jednu od glavnih uloga u vrlo uspješnoj Netflixovoj seriji 'Glow', a zaredali su i stand-up nastupi te nekoliko specijala, od kojih je 'End Times Fun' najbolji. U svojem tipično pesimističnom, ali simpatičnom i smiješnom, intelektualnom, ali i pristupačnom nastupu Maron će vas sigurno zabaviti.

9. Wanda Sykes - Not Normal

Wanda Sykes jedna je od onih komičarki i glumica koje sigurno znate, ali joj se vjerojatno ne biste sjetili imena da vas netko pita tko je to. Karakterističnog glasa, pomalo napadnog, ali uvijek dobroćudnog nastupa, dobro nam je poznata kao najbolja prijateljica supruge Larryja Davida u seriji 'Bez oduševljenja, molim', ali i u brojnim filmovima, TV-serijama i posebice animiranim serijama ostavila je svoj jedinstven trag u pojavi i glasu. Njezin specijal 'Not Normal' jedan je od najboljih na Netflixu i bez problema tuče muške kolege.

8. Chris Rock - Tamborine

Svi već sve znaju o Chrisu Rocku. Legenda američke stand-up komedije jedan je od rijetkih koji puni koncertne dvorane, arene i kazališta i izvan engleskog govornog područja, jedan je od američkih velikana ovoga žanra, ali i općenito televizijske komedije. Zgodan, izrazito elokventan, duhovit i - za razliku od brojnih stand-upovaca - gotovo besprijekorne dikcije zbog čega ga razumiju čak i oni koji najbolje ne govore engleski, možda je najpoznatiji na ovome popisu. Chris dugo nije snimao specijale, ali se onda pojavio s izvrsnim 'Tambourineom' koji nijedan ljubitelj stand-upa ne smije propustiti.

7. Trevor Noah - Afraid of the Dark

Čovjek koji je zamijenio Jona Stewarta u 'Daily Showu' južnoafrički je komičar Trevor Noah, sin Južnoafrikanke i Švicarca koji je, kako sam kaže, u doba apartheida u JAR-u - rođen kao zločin. Šale s kojima se proslavio i u rodnoj mu Južnafričkoj Republici i diljem svijeta bile su povezane upravo s time - kako su njegovi roditelji morali tajiti svoju vezu, pa i njega jer su veze između bijelaca i crnaca u to doba u JAR-u bile zabranjene, a zahvaljujući tome što potječe iz takvog braka i iz dijela svijeta koji nije Amerika, njegove priče i šale znaju imati jedan zanimljiv multikulturalni štih. Isječak koji slijedi iz njegova je specijala 'Afraid of the Dark' i na urnebesno smiješan način opisuje kolonizaciju Indije.

6. Chelsea Peretti - One of the Greats

Vjerojatno je znate kao civilnu tajnicu Ginu u seriji 'Brooklyn 9-9', Chelsea Peretti vrlo je svestrana, talentirana žena koja nije samo stand-up komičarka i glumica, nego i spisateljica te scenaristica koja je pisala za televizijska remek-djela kao što je, primjerice, 'Parks and Recreation' ili 'Saturday Night Live'. Poznata po nastupu u kojem parodira hipersamopouzdanje, kao i po odličnoj scenskoj pojavi koja uključuje i ponešto fizičkog humora, u svojem je specijalu pokazala da je točno ono što i naslov specijala kaže - jedna od velikih.

5. Ali Wong - Baby Cobra

Još jedna mlada žena koja uspješno plovi vodama stand-up komedije i ruši stereotip o tome da žene nisu jednako duhovite kao muškarci ili da (posebice lijepoj i mladoj) ženi ne priliči pričati koji put grube i prostačke šale. Ali Wong je, osim što je stand-up komičarka, također i scenaristica i glumica, zaslužna za seriju 'Neki novi imigranti' i nekoliko romantičnih komedija, među kojima je najpoznatija 'Always be My Maybe', a svoja je dva specijala za Netflix oba snimala trudna. U njima se ne libi vrlo otvoreno i naturalistički govoriti o tome kako je ženama u trudnoći i porodu, ali i inače u životu te se na silno smiješan način obračunavati s nepoštenim tretmanom žena i manjina u zapadnom društvu.

4. Tig Notaro - Happy to Be Here

Tig Notaro bez sumnje je jedna od najduhovitijih osoba u Americi, i tome je tako unatoč tome što je prati dosta teška životna priča. Iako se cijelog odraslog života bavi komedijom, globalnu je pozornost, naime, privukla prije desetak godina, kada je snimila svoj stand-up nastup o svojoj borbi karcinomom dojke i s infekcijom bakterijom c.difficile od kojih je skoro umrla. Tig je uz to i lezbijka koja, prema stereotipima koje je nametnulo društvo, 'ne izgleda ženstveno' pa se morala boriti i s tim stereotipom, no kada je slušate kako govori o svim tim svojim životnim borbama, svejedno ćete umirati od smijeha. Ljubitelji 'Zvjezdanih staza' možda će se sjetiti Tig u ulozi simpatične inženjerke u seriji 'Zvjezdane staze: Discovery', znalci su možda pogledali i njezinu seriju 'One Mississppi' na Amazonu, a ni njezin Netflix specijal ne smijete propustiti.

3. John Mulaney - Kid Gorgeous

Pripadnik mlađe generacije, izdanak 'Saturday Night Livea' i najbolji prijatelj Billa Hadera, ovaj mladić već je sada stand-up legenda koja puni dvorane i nasmijava ljude diljem Amerike. Jedinstvene pojave - visok, mršav i neobičnog lica za koje sam kaže da je 'lice bebe kojoj nije baš dobro' - svoje će vam urnebesne priče ispričati povišenim glasom i specifičnom mimikom na koje jednostavno ne možete ostati ravnodušni. Na Netflixu su dva njegova specijala, oba su odlični i sigurno ćete se valjati od smijeha.

2. Mike Birbiglia - The New One

Mike Birbiglia više je od stand-up komičara. Riječ je o genijalnom pripovjedaču čiji se nastupi i po akademskim kriterijima mogu nazvati monodramama jer su uvijek, ali baš uvijek zaokruženi u jednu tematsku cjelinu s do zadnjih detalja razrađenom dramaturgijom i stilom. Unatoč toj metodičnosti, Mike uvijek djeluje spontano i vrlo simpatično, a posebno je zanimljiv zbog svojih životnih priča povezanih s bolestima. Mike, naime, osim dijabetesa i preboljenog karcinoma testisa, pati od rijetkog poremećaja spavanja zbog kojeg je mjesečario na vrlo opasne načine i o tome također snimio specijal 'Sleepwalk with me'. U ovome specijalu govori o tome kako se protivio tome da on i žena dobiju dijete te kako se nosi s time da su ga ipak dobili. No koji god njegov specijal pogledali - na Netflixu su tri - nećete pogriješiti.

1. Hannah Gatsby - Nanette

Kada je prije tri godine izašao specijal australske komičarke Hanne Gatsby, 'Nanette', bila je to prava revolucija. Rijetki su komičarski nastupi koji vas istodobno nasmiju, ali vas i potresu do suza, a Hannin je nastup bio upravo to. Govoreći o svojem odrastanju kao queer žene u malom tasmanijskom gradiću, Hannah nam je, naime, svima opisala kako je razvila humor kao obrambeni mehanizam, ali se i oštro obrušila na sklonost komičara i komičarki - pa i sebe same - da sami sebe ponižavaju samo zato da bi pretekli druge ljude u tome da im se izruguju. Takvim, ko fol autoironičnim pristupom (a zapravo samoprezirom) kao da traže dopuštenje da postoje, budu takvi kakvi jesu i govore o sebi. Hannah je to, po vlastitom priznanju, radila cijeli život, ali u ovome specijalu to je odbila. Ne, rekla je, gotovo je s time da kroz humor vrijeđam samu sebe. Prihvatite me takvu kakvu jesam ili nemojte. A sve je to objedinila u fantastičnu priču, nimalo nalik bilo kojem stand-upu koji ste ikada pogledali u životu. Nemojte ga zato propustiti.