Svečano otvorenje nove sezone proteklo je u znaku francuske glazbe: pariški orguljaš Thierry Escaich i Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem Pascala Rophéa prvim su koncertom najavili bogat program koji slijedi tijekom godine
Nova sezona ciklusa Lisinski subotom, koji i ove godine donosi nastupe vrhunskih domaćih i svjetskih orkestara, dirigenata i solista, otvorena je u subotu koncertom posvećenim francuskoj glazbi. U Velikoj dvorani nastupio je pariški orguljaš Thierry Escaich uz Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem maestra Pascala Rophéa.
Tom prilikom ravnateljica Lisinskog Nina Čalopek i voditeljica Muzičkog informativnog centra (MIC) Jelena Vuković uručile su rukovoditeljici Radne jedinice Glazba HRT-a Ivani Kocelj 83 jedinstvena notna izdanja hrvatskih skladbi, naglašavajući geslo "Bez nota nema izvedbe". MIC već desetljećima priređuje i tiska vrijedna djela hrvatskih skladatelja koja su dosad postojala tek u rukopisima, često teško čitljivima i s pogreškama, a tiskanje je nužan preduvjet kako bi hrvatska glazba došla do domaćih i svjetskih pozornica.
Čalopek je podsjetila na skoru 45. obljetnicu prvog koncerta Lisinskog subotom, održanog 20. ožujka 1981., kada je uveden tada inovativan koncept: vrhunski klasični koncert uz razgovor s umjetnicima i zabavni program s plesom. Upravo je taj dio vraćen ove sezone – publika je u predvorju Velike dvorane zaplesala uz pobjednika The Voicea Martina Kosovca i njegov bend.
"Naša je misija dovoditi najbolje domaće i svjetske orkestre, dirigente i soliste", istaknula je Nina Čalopek, dok je Jelena Vuković naglasila važnu ulogu ansambala HRT-a u širenju hrvatske glazbe. "Skladba koja postoji samo u rukopisu nalik je glasovitom jelu o kojem ste slušali, ali ga nikad niste mogli kušati", slikovito je dodala Ivana Kocelj, primajući donaciju u ime HRT-a.
Koncert u znaku francuske glazbe
Glazbeni dio večeri započeo je Uvertirom Polyeucte Paula Dukasa iz 1891., djelom koje je nakon skladateljeve smrti palo u zaborav, a ponovno je otkriveno zahvaljujući Disneyjevu filmu Fantasia, koji je 1940. uvrstio njegovog "Čarobnjakova učenika". Slijedio je Treći koncert za orgulje Quatre Visages du Temps (Četiri lica vremena) Thierryja Escaicha, suvremeno djelo u četiri stavka nastalo 2024. na narudžbu orkestara iz Japana, Francuske i SAD-a.
Publika je s velikim zanimanjem slušala ovaj rijetko izvođeni glazbeni oblik – koncert za orgulje i orkestar – i nagradila ga srdačnim pljeskom. Za kraj je izvedena monumentalna Treća simfonija u c-molu, op. 78 Orguljska Camillea Saint-Saënsa, u kojoj su orgulje ravnopravan partner orkestru. Domaći orkestar i njihovi gosti iz Pariza nagrađeni su dugotrajnim aplauzom.
Dok je u predvorju trajao plesni program, u Velikoj dvorani s dirigentom i solistom razgovarala je Jelena Knešaurek Carić. Maestro Pascal Rophé naglasio je značaj Paula Dukasa i opisao Saint-Saënsa kao skladatelja koji je spajao tradiciju s europskim utjecajima. Na pitanje o improvizaciji, Thierry Escaich – nasljednik slavne francuske škole orguljaške improvizacije – otkrio je da nikada ne planira unaprijed: "Obično me inspirira ono što se događa u trenutku i improvizacija krene svojim nepredvidivim tokom".