'El Shatt zbjeg u stripu'

Izložba stripašice Helene Klakočar u Galeriji Događanja

02.11.2023 u 09:58

Bionic
Reading

Zagrebačka Galerija Događanja otvara u petak, 3. studenoga izložbu 'El Shatt zbjeg u stripu' jedne od najaktivnijih hrvatskih strip autorica Helene Klakočar

Međunarodno priznata slikarica i crtačica stripova iz vlastitog stripa u formi dokumentarne reportaže 'El Shatt / fragmenti' izdvaja upečatljive ulomke obrađujući povijesnu temu spašavanje hrvatskog civilnog stanovništva iz Dalmacije preseljenjem u Egipat u vrijeme Drugog svjetskog rata.

Kako se ističe u najavi, autorica nadilazi suhoparnost dokumentaristike obogaćujući besprijekornu kompoziciju emocijama, a fokus s puste beživotne faktografije primijenjene na uniforme ili brodove pada u drugi plan pred živopisnim crtežima likova čiji jasno definirani pokreti, mijene mimike i natruhe govora vjerodostojno sugeriraju kako ih je sudbina raznosila iz prizora u prizor.

Unatoč tome što je riječ o temi iz njezine obiteljske povijesti, izbjegava melodramatičnu naraciju i interpretativnu sterilnost, poseže za humorom u dijalozima likova, a crno-bijelim tonovima i zadržavanjem činjenične strukture odaje poštovanje artefaktu prošlosti, dodaje se.

El Shatt zbjeg u stripu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: n.n.

Helena Klakočar (Tuzla, 1958.), hrvatska akademska slikarica i crtačica stripova poznata je po svojim autobiografskim, društvenim i političkim opažanjima. Na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu studirala je grafiku, a filmsku animaciju u Nizozemskoj. Stripovi su joj objavljivani u Poletu, Vidicima, Heroini, Mladini. Živi na relaciji Zagreb-Amsterdam-Pula. 

Često obrađuje motive mora i migracije - u stripu 'Nemirno more' bavila se vlastitom sudbinom u periodu raspada Jugoslavije, a u 'Zidu Mediterana' spašavanjem afričkih izbjeglica od strane posade broda Andrija Mohorovičić u recentnom migrantskom valu.

Iz Galerije Događanja kažu da će ova izložba, otvorena do 21. studenog, dokazati kako je strip, kao medij koji u našim krajevima živi preko stotinu godina, sveprisutan u galerijskim prostorima i pogodan za lirsko, apstraktno, autobiografsko, pa i dokumentarno stvaralaštvo.