PERFORMANS NINE KAMENJARIN
Gola čuva stražu na krovu zagrebačke 'džamije'

Izvor: Pixsell / Autor: Marin Tironi/PIXSELL
'Doajen hrvatskog performansa, neponovljivi Tomislav Gotovac, 1994. održao je performans 'Straža na Rajni', integralni dio projekta 'Paranoia View Art'. Radnja performansa krajnje je jednostavna: Gotovac, gol, mirno je stajao na vrhu zgrade HDLU-u licem okrenut prema istoku. Njegovo tijelo je u klasičnom stavu kontraposta, čvrsto oslonjeno na kupolu zgrade, ali istovremeno spremno za pokret. Kao i u brojnim drugim radovima, Gotovac osnovnu ideju za ovaj performans pronalazi u filmu po kojem i nosi naziv.
Prema Gotovcu, umjetnost paranoidnog pogleda je izrazito individualno tumačenje globalne povijesti i suvremenih događanja s pretpostavljenim (mračnim) razvojem događaja u budućnosti. I kao da je znao ili bar točno predvidio da će 26 godina kasnije utvrda Europa ponovno podizati čvrste granice od opasnosti koja, čini se, svugdje vreba. Milosti nema. I u godini kada Vijećem upravo te iste utvrde EU predsjeda Hrvatska, imigrantska politika domaćina očituje se u sili i nemilosti prema svima drugačijima od njih samih. Svakoga smo dana zasuti novim informacijama o nemilosrdnom ponašanju vlasti, mučenju, batinama i policijskim brutalnostima prema imigrantima koji se usude doći na njezin prag. Iako prividno napredno društvo 21. stoljeća, svakoga se dana zateže remen demokratskih (i ljudskih) prava.
-
Video
KOJE SU GRANICE UMJETNOSTI?
Labrović pojasnio ispriku zbog grupnog lizanja žlice u Puli, kustosica i producentica Paola Orlić kaže: Taj performans ovih je dana više od Stožera podigao svijest o koroni
-
8
KONTROVERZNI PERFORMANS
Labrović se ispričao zbog grupnog lizanja žlice: Neka moja glupost i sljepoća budu zadnji momenti u ovoj priči!
-
PERFORMANS SINIŠE LABROVIĆA
Korona im ne može ništa: U Puli 15-ak ljudi oblizalo istu žlicu
U hommage Tomu, 26 godina kasnije, granice čuva žena - Nina Kamenjarin, pognute glave, bez čvrstog uporišta kontraposta, bez želje za pokret. Autorica propituje: 'Što su zapravo granice i imamo li mi tu moć spustiti ili podignuti granice, imamo, međutim na kojoj granici svijesti?'. I dok Nina čuva Rajnu, simboličku EU, mjesto gdje se čuva civilizacija od barbarske horde, postavlja se pitanje odakle zapravo vreba opasnost, trebamo li se ipak čuvati svojih?', stoji u opisu performansa.

Press konferencija umjetnice Nine Kamenjarin nakon performansa na Meštrovićevom paviljonu.
Izvor: Pixsell / Autor: Marin Tironi/PIXSELL
'Hommage Tomislavu Gotovcu odraz je mojih autorskih i životnih prioriteta i stajališta, a ujedno mi je i velika čast. Čini mi se da za njega znam oduvijek, a konkretni performans na kojega se referiram svojom izvedbom upoznala sam kao mlada studentica. Fizičkim stavom svog tijela propitujem otvorenost naspram zatvorenosti u današnjem trenutku - u njemu je sadržan moj stav prema ovom trenutku, kao što je onda bio Tomov', rekla je Kamenjarin za Večernji list nakon performansa.
Radi se o dijelu projekta 'Budućnost političkog performansa', kojim udruga Domino obilježava hrvatsko predsjedanje Vijećem EU, a koji provodi u partnerstvu s Institutom Tomislav Gotovac u okrilju programa 'Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.'
BIOGRAFIJA UMJETNICE
Tko je Nina Kamenjarin?
Nina Kamenjarin (Split, 1991.) Diplomirala je 2016. na temu 'Simbioza skulpture i performansa' pod mentorstvom prof. Vlaste Žanić i prof. Lorena Živkovića Kuljiša, uz teorijsko mentorstvo dr. sc. Blaženke Perice na Umjetničkoj akademiji u Splitu, odsjek kiparstvo. Sudjelovala je u programu ERASMUS u Njemačkoj na 'FH Aachen: Produkt und Design'. Osim kiparstvom bavi se performansom, videom i drugim medijskim praksama. Izlagala je u Hrvatskoj i u inozemstvu. Dobitnica je nekoliko nagrada i priznanja uključujući Essl Art Award 2015, Austrija i jednu od tri jednakovrijedne nagrade na 13.Trijenalu hrvatskog kiparstva, Zagreb. Aktivna je članica udruge HULU-Split.