dokukino kic

Film XX: Barbara Hammer - ciklus filmova rodočelnice lezbijskog filma uz predavanje Elene Gorfinkel

22.02.2023 u 12:34

Bionic
Reading

U sklopu programa Film XX u organizaciji Kulturno informativnog centra (KIC) od 24. do 26. veljače u Dokukinu KIC održat će se retrospektiva rodočelnice lezbijskog filma i jedne od najvažnijih avangardnih filmašica druge polovice 20. stoljeća Barbare Hammer

Tijekom 50 godina stvaranja Barbara Hammer snimila je više od 80 filmova i video- radova koji obrađuju lezbijsku ljubav i žensku seksualnost, radikalnu feminističku politiku te marginaliziranu povijest LGBT zajednice. Po izboru kustosice Dine Pokrajac prvi put u Hrvatskoj prikazat će se osam njezinih eksperimentalnih filmova, esejističkih dokumentaraca i video-radova koji čine nevidljiva tijela i povijesti vidljivima, uz gostovanje i predavanje Elene Gorfinkel, filmologinje i profesorice na King's Collegeu u Londonu, pod naslovom "Barbara Hammer: Karnalne povijesti, nježne frikcije", koja će sudjelovati i u Q&A sesijama nakon filmskih projekcija.

Ciklus počinje u petak, 24. veljače u 19 h uz projekciju pet kratkometražnih naslova koji rezimiraju preokupacije i zanimacije koje su obilježile pet desetljeća njezina filmaštva. Od dražesnog hipijevskog djelca "Dyketactics" koji je sama Hammer nazvala "reklamom za lezbijstvo" preko portreta Jane Brakhage, supruge slavnog avangardnog filmaša Stana Brakhagea do filmske poeme "Maya Deren';s Sink" i posvete "majci američkog eksperimentalnog filma". Tu je i "Women I Love", tantrička posveta propupaloj prirodi i razigranoj seksualnosti u kojem se niz cameo-portreta redateljičinih prijateljica i ljubavnica prepliće sa sugestivnim prizorima cvijeća, voća i povrća. Projekciju će zaključiti "No No Nooky TV", duhovit i vrckav film koji propituje utjecaj tehnologije na seksualnost te erotizira kompjuterski ekran.

U subotu, 25. veljače u 18 sati Elena Gorfinkel, filmologinja i profesorice na King's Collegeu u Londonu održat će predavanje pod naslovom "Barbara Hammer: Karnalne povijesti, nježne frikcije". Predavanje će reflektirati lekcije koje izviru iz bogatog filmskog nasljeđa i dugogodišnje filmske prakse Barbare Hammer iscrtavajući njezine filmske konceptualizacije vremena i erosa, tijela i povijesti. U predavanju Gorfinkel će se osvrnuti i na nedavnu listu najboljih filmova svih vremena koju je objavio časopis Sight&Sound i kontroverze koje je izazvala kroz prizmu svojeg manifesta Against Lists u kojem propituje važnost filmskih lista i potencijalnu radikalizaciju filmskog kanona. U 19 h slijedi projekcija magnum opusa Barbare Hammer, esejističkog dokumentarca "Nitrate Kisses" koji isprepliće ispovijesti četiriju parova, prizore vođenja ljubavi i arhivsku građu. Hammer iskopava zabranjenu i nevidljivu povijest LGBT zajednice i spašava njezine izgubljene fragmente.

U nedjelju, 26. veljače u 19 sati prikazat će se esejistički dokumentarac "Lover/Other" o francuskoj umjetnici Claude Cahun koju često nazivaju "Cindy Sherman nadrealizma", ali je usprkos aktivnom sudjelovanju u nadrealističkom pokretu kasnije istisnuta iz kronika svoga vremena. Njezini minimalistički, ali scenografsko-kostimografski besprijekorni autoportreti u kojima pomoću elaboriranog make-upa i profinjene režije propituje seksualnost, rod i spol, osciliraju između ironično erotiziranih fotografija i androginih podrivanja spolne reprezentacije. Barbara Hammer gradi filmsku biografiju Claude Cahun i njezine životne partnerice Marcel Moore iz umjetničkih fotografija, arhivskih materijala, dramatskih uprizorenja pronađenog scenarija koji je napisala Cahun i intervjua sa stanovnicima otoka Jersey na kojem su se herojski odupirale nacističkoj okupaciji. U istom bloku bit će prikazan kratki film "Sync Touch".

Barbara Hammer je američka vizualna umjetnica rođena 1939. godine u Los Angelesu no većinu života živjela je i stvarala u New Yorku. Njezina praksa obuhvaća film i video ali i performans, instalaciju i digitalnu fotografiju. Kao lezbijska umjetnica zbog nedostatka reprezentacije odlučila je projicirati život lezbijki na prazno platno i dokumentirati ga za buduće generacije. 1970-ih formirala je vlastitu estetiku zasnovanu na povezivanju organa vida i dodira. Kroz taktilne slike htjela je fizički uključiti gledatelje i gledateljice, potaknuti ih na djelovanje i aktivno gledanje. Tijekom 1980-ih bavi se fragilnošću svjetla, života i filma dok se 1990-ih vraća politikama identiteta ali kroz formu esejističkog dokumentarca. Kroz čitav svoj opus nastojala je angažirati gledatelje_ice stavljajući ih u ulogu povjesničara_ica ili arheologa_ica koji proučavaju njezine guste filmske kolaže. Njezini dokumentarci propituju tko stvara povijest a tko je iz nje izostavljen, je li autobiografija istina ili fikcija i kako ponovno prisvojiti lažnu kulturnu reprezentaciju. U posljednjoj stvaralačkoj fazi bavi se starenjem i vlastitom borbom s rakom jajnika od kojeg je umrla 2019. godine.

Ciklus filmova i predavanje održavaju se u sklopu programa "Film XX: Ženski filmski narativi" u organizaciji Kulturno informativnog centra (KIC). Program kustosice Dine Pokrajac sastoji se od filmskih ciklusa reprezentativnih redateljica koje su i dalje rijetka pojava u patrijarhalnom i falogocentričnom svijetu filma, a u dosadašnjim ciklusima predstavljene su Ulrike Ottinger, Laura Mulvey i Peter Wollen, kolektiv Les Insoumuses (Delphine Seyrig & Carole Roussopoulos), San Francisco Newsreel Collective, Kate Millett i Cecilia Mangini.

Program se realizira zahvaljujući financijskoj podršci Grada Zagreb, HAVC-a i Društva hrvatskih filmskih redatelja a organizatori bi htjeli zahvaliti Electronic Arts Intermixu na ustupljenim filmovima i materijalima.