U brojnim su zemljama piloti među najplaćenijim zanimanjima. No njihove plaće variraju ovisno o iskustvu i zemlji u kojoj rade. Tako godišnje mogu zaraditi od tridesetak pa do više od 100.000 eura
Iako su piloti jedni od najplaćenijih ljudi u Europi, pojedine zrakoplovne kompanije imaju problema s kadrovima. Švicarska nacionalna aviokompanija, Swiss, otkazat će tako otprilike 1400 letova do listopada zbog njihova manjka.
No plaće pilota variraju i možda je to razlog zbog kojeg ih u pojedinim zemljama nema dovoljno. Jedan od važnih kriterija za određivanje njihovih primanja je iskustvo.
Institut za ekonomska istraživanja (ERI) navodi da su plaće pilota s više od osam godina iskustva 60 do 80 posto veće nego za one s jednom do tri godine iskustva, piše Euronews.
Podaci Eurostata navode nešto niže prosjeke plaća, ali mahom zato što se odnose na cijelu zrakoplovnu industriju. Stoga se najbolje osvrnuti na podatke državnih statističkih zavoda ili ustanova poput ERI-ja.
Usporedbe među zemljama
Prema potonjem izvoru, prosječne godišnje bruto plaće u lipnju ove godine kretale su se od 32.299 eura u Rumunjskoj do 113.672 eura u Švicarskoj.
Ured za nacionalnu statistiku Ujedinjenog Kraljevstva (ONS) navodi da su medijalne godišnje bruto plaće za stalno zaposlene pilote i kontrolore leta u travnju prošle godine iznosile oko 95.240 eura. Nacionalna služba za karijere navodi da su im varirale od 55.850 do 178.250 eura, a prema podacima ERI-ja, prosječne bruto plaće pilota varirale su od 90.253 do 115.562 eura.
Njemački Destatis navodi da je u istom mjesecu lani prosječna bruto mjesečna plaća bez dodataka iznosila 12.566 eura, odnosno 150.792 eura godišnje. Medijalna mjesečna plaća iznosila je pak 10.207 eura, odnosno 122.484 eura godišnje. U posebno složenim uvjetima, ovisno i o iskustvu, medijalna godišnja primanja mogu porasti do 342.072 eura.
Prema INSEE-u, službenom statističkom uredu Francuske, prosječna mjesečna plaća u 2023. za 'tehničke i komercijalne službenike i rukovoditelje u civilnom zrakoplovstvu', u što spadaju i piloti, iznosila je 9300 eura. Godišnja plaća bi tako bila 111.600 eura. Prema ERI-ju, prosječna bruto plaća pilota iznosi 87.903 eura, a raste na 109.292 eura za one s više iskustva.
Cijenjen posao na zapadu
Zemlje zapadne i sjeverne Europe u pravilu nude veće plaće pilotima. Tako im je primjerice u Belgiji, prema podacima ERI-ja, prosječna godišnja bruto plaća 110.424 eura, a u Irskoj 108.000 eura. Irski niskobudžetni avioprijevoznik Ryanair navodi da njihovi kapetani mogu zaraditi gotovo 180.000 eura godišnje.
Plaće pilota u Austriji i Nizozemskoj na godišnjoj razini su nešto više od 100.000 eura, a u Finskoj se kreću oko 96.000 eura.
Što južnije, to tužnije
S druge strane, na istoku i jugu Europe plaće nisu toliko konkurentne, ali je niža i kupovna moć, pa se u tom smislu zadržava visoki standard.
Prema ERI-ju, prosječna plaća pilota u Portugalu iznosi malo više od 60.000 eura, a u Grčkoj oko 56.500 eura. No u obje zemlje iskusni piloti zarađuju više od 70.000 eura godišnje.
U Poljskoj je prosječna godišnja plaća pilota oko 50.000 eura, u Češkoj je nešto niža od 48.000 eura, a u Rumunjskoj mogu zaraditi oko 32.300 eura godišnje, osim ako imaju više od osam godina iskustva. Tada im se plaća može popeti i na više od 40.000 eura godišnje.
Kakvo je stanje u Hrvatskoj?
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), najviša prosječna mjesečna isplaćena neto plaća po zaposlenome u djelatnosti zračnog prijevoza za lipanj ove godine iznosila je 2279 eura. Prosječna bruto plaća u istoj djelatnosti i mjesecu je pak iznosila 3317 eura.
Na godišnjoj bi razini tako piloti, stjuardese, kontrolori leta i drugo letačko osoblje u Hrvatskoj zarađivali u prosjeku oko 27.350 eura neto, a prosječni bruto iznos kretao bi se oko 39.800 eura.