NOVI TAKSI U ZAGREBU

Vozili smo se Uberom; evo kako je bilo

22.10.2015 u 15:24

Bionic
Reading

Ubojica tradicionalne taksi usluge, kako mu tepaju neki - Uber - krenuo je s radom u Hrvatskoj. Zasad je pokriven samo Zagreb, a najave su da bi se iduće godine mogao proširiti na Dubrovnik i Split. Prve vožnje mogle su se naručivati od 12 sati, a kako bismo provjerili funkcionira li sve, i sami smo se provozali jednim od Uberovih taksija

Preuzimanje aplikacije na mobitel prošlo je bez ikakvih problema. Nužno je upisati broj kreditne kartice jer se vožnja plaća isključivo preko mobitela, a ne gotovinom. Jedino što vas može zbuniti je SMS poruka koju dobijete nakon registracije i koja traži da upišete broj za potvrdu svog računa na Uberu. Poruku slobodno ignorirajte, jer aplikacija sama sve obavi.

Koliko Uber trenutačno ima vozača?

Narudžba vožnje jednostavna je: navedete lokaciju na kojoj želite da vas se pokupi i adresu odredišta. Preko aplikacije vidite koliko ima slobodnih vozača.

U vrijeme kad smo mi naručivali vožnju, a to je bilo nekoliko minuta nakon što je Uber počeo s radom, bilo je na raspolaganju pet automobila. Za pretpostaviti je da trenutačno Uber nema puno više vozila od tog broja u Zagrebu.

Naime, Uber je u Hrvatsku ušao po modelu u kojem za nj isključivo rade licencirani taksi prijevoznici odnosno obrtnici koji imaju dozvolu od grada za rad kao taksisti. Sada je takvih u Zagrebu oko 1.360. Od toga je oko 75 posto u udruzi Radio Taxi, ostali rade ili u nekoj od privatnih tvrtaka poput Cammea ili Eko Taxija, ili su slobodnjaci. Procjena je da je slobodnjaka između 150 i 200.

Jedan od takvih bio je i naš vozač 30-godišnji Luka. Od narudžbe vožnje do njegova dolaska prošlo je manje od dvije minute. Teško je očekivati da će tako biti i ubuduće kad Uber počne koristiti više ljudi.

Ime vozača, njegovu fotografiju, tip vozila i registraciju vidite preko aplikacije. Isto tako možete pratiti njegov dolazak u stvarnom vremenu.


Kad vozi za Uber, taksist mora skinuti krovnu oznaku

Nama je karta pala na srebrnu Škodu Octaviju, urednu i čistu s ljubaznim vozačem. Luka se taksiranjem bavi posljednjih pet godina. Radio je prije za Cammeo i ugašeni Oryx taxi Pave Zubaka, a sad je već dulje slobodnjak. Kaže kako su ga uberovci sami kontaktirali.

'Bio sam skeptičan, ali sam otišao vidjeti što nude. Predstavili su mi svoj način rada. Nemam što izgubiti pa sam odlučio probati. Ako već funkcioniraju svuda u svijetu, nema razloga da ne uspiju i u Hrvatskoj. Samo da mi preko njih dođe dovoljno klijenata i tada će biti isplativo. Ako ne bude išlo, neću s njima raditi', ističe Luka.

Objašnjava kako on s Uberom nije vezan nikakvim čvrstim ugovorom. I dalje može raditi normalno svoj posao. Kad mu dođe zahtjev od Ubera, može ga prihvatiti ili odbiti. Ako pristane, pod obavezno mora skinuti krovnu oznaku Taxi i otići po stranku. Od ukupne cijene određeni postotak odlazi Uberu. Kolika je točno provizija, Luka nije želio otkriti, ali poznato je da se ona kreće od 20 do 25 posto.

Inače, za razliku od uobičajenog taksija, dok se vozite s uberašem, taksimetar ne radi već sve ide preko aplikacije. Nas je vožnja od 2,87 kilometara u trajanju od 6,39 minuta koštala 22,77 kuna i to nam je skinuto s kreditne kartice. Ne dobijete račun odmah već vam stigne na mail.

Radio Taxi bio je 2,3 kune skuplji

Istu tu relaciju, samo u obrnutom smjeru, prošli smo s vozačem Radio Taxija, 65-godišnjim Slavkom i on nam je naplatio 25 kuna. On smatra da je Uber jedna velika mutna priča.

'Nije mi jasno kako netko možete raditi u Hrvatskoj a da ovdje nije registriran. Kako će platiti porez? Zbog čega njihovi vozači ne izdaju račun? Sve ti je to, moj prijatelju, rad na crno. Ali kakva smo mi država, to me ne čudi. Ali nemam ništa protiv ako netko od mojih kolega želi za njih raditi. Neka probaju. I ja sam bio na jednom od sastanaka gdje su nam predstavljali svoj način rada, ali sam se odmah pokupio. Koliko čujem, ni većina ostalih kolega nije zainteresirana za Uber', rekao nam je u jednom dahu Slavko koji po Zagrebu taksira više od 35 godina.

Kako bismo saznali kakav je službeni stav udruge Radio Taxi, nazvali smo njezina predsjednika Jozu Kovačevića. On zasad nije spreman, kaže, ništa previše komentirati.

'Vidjet ćemo kako će se odviti čitava priča. Ne znam koji će to taksisti voziti za njih. Oni koji će raditi za njih neće sigurno za nas. U statutu naše udruge piše da ne možete raditi za dvije opcije. Nije mi jasno kako netko tko je obrtnik taksist, tko ima dozvole i svoju cijenu može raditi za Uber s drugom cijenom. Kako će to država dopustiti?' rekao nam je kratko Kovačević.