NAFTNA KRIZA

Umićević o cijenama goriva: 'Dizela zasad imamo dovoljno, no 5. veljače počinje embargo na uvoz iz Rusije'

17.01.2023 u 09:14

Bionic
Reading

Vlada je jučer na telefonskoj sjednici odredila nove najviše cijene goriva, prema kojima od danas osnovni benzin eurosuper 95 stoji 1,34 eura (10,10 kuna) po litri, dok je najviša cijena osnovnog dizela 1,46 eura (11 kuna).

Iz vlade ističu da bi, bez uredbi o ograničavanju cijena, odnosno da se one slobodno formiraju, s maržama kakve su bile prije donošenja prve uredbe, litra benzina stajala 1,57 eura (11,83 kune), dizela 1,71 euro (12,88 kn), plavog dizela 1,08 eura (8,14 kn), kilogram UNP-a za spremnike 1,55 eura (11,68 kn), a UNP za boce 2,18 eura (16,43 kn) po kilogramu.

S obzirom na nepredvidiva kretanja cijena nafte i još manje predvidiva kretanja cijena naftnih derivata, od ruske agresije na Ukrajinu naovamo, kakvi se trendovi cijena derivata u maloprodaji očekuju Novi list je pitao naftnog stručnjaka Jasminka Umićevića, koji kaže da će stvari po tom pitanju biti jasnije nakon 5. veljače, kad stupa na snagu embargo Europske unije na uvoz naftnih derivata iz Rusije.

'U posljednje vrijeme europski su trgovci uvozili derivate iz Rusije u velikim količinama kako bi popunili zalihe prije uvođenja embarga. Samo u posljednjih nekoliko mjeseci iz Rusije je uvezeno oko tri milijuna tona derivata u zemlje EU-a', naglašava Umičević.

  • +6
Benzinska postaja - ilustracija Izvor: Cropix / Autor: Nikola Vilic

Zalihe Unije su prilično dobro popunjene, a u međuvremenu je povećan uvoz derivata iz Saudijske Arabije, sjeverne Afrike, Indije, Kine i SAD-a, čime se nadomješta uvoz iz Rusije, a ako ne bude većih poremećaja i nestašica pojedinih vrsta goriva na tržištu, ne treba očekivati ni značajne promjene cijena goriva, kaže Umićević, ipak dodajući da je Rusija, prije invazije na Ukrajinu, bila drugi po veličini izvoznik sirove nafte u svijetu, ali i najveći izvoznik sirove nafte i derivata zajedno, što, smatra, ne treba zanemariti.

– Na cijenu derivata utječu i drugi faktori. Primjerice, cijena dizela je eksplodirala, između ostalog i zbog štrajkova u Francuskoj, kad pet rafinerija nije radilo, što je dovelo do manjka ove vrste goriva na tržištu i posljedičnog rasta cijena.

Europska unija u međuvremenu je kupila ili proizvela zalihe veće od osam milijuna tona dizela, pa za sad ne treba očekivati nagli rast cijene.

No bude li opet smanjenja proizvodnje i uvoza iz bilo kojeg razloga, cijena će rasti. Uz to Kina smanjuje restrikcije po pitanju pandemije COVID-19 pa će i tamo potražnja rasti, kaže Umićević.

S druge strane, i ne manje zanemarivo, opao je tečaj dolara u odnosu na euro, što ima povoljan utjecaj na cijene derivata u Europi.

Loše po Hrvatsko tržište je, ističe Umićević, privremeno gašenje proizvodnje u Ininoj Rafineriji nafte Rijeka, jedinoj preostaloj rafineriji u Hrvatskoj.

– Dosad smo, zbog tople zime i drugih okolnosti na tržištu, imali sreće pa cijene derivata iz uvoza nisu rasle otkako je rafinerija zatvorena.

No ako do nestašice derivata iz bilo kojeg razloga dođe, posljedice ćemo itekako osjetiti. Pokazat će se zašto trebamo imati svoju rafineriju.