komodo-mangart 25

Hrvati i Slovenci rade 'ubojicu dronova' kojeg traži pola NATO-a

23.10.2025 u 08:44

Bionic
Reading

Zagrebački DOK-ING i slovenska Valhala Turrets razvijaju automatizirani besposadni, protudronski i protuzračni hibridni sustav kojim može upravljati i umjetna inteligencija. Za njega je već zainteresirano 13 članica NATO-a, među kojima je i Hrvatska

Europske zemlje suočene su s najezdama dronova, uglavnom iznad zračnih luka i vojnih objekata. Istovremeno EU planira podići svojevrsni zid protiv dronova iz Rusije.

U tome bi mogao pomoći i prvi besposadni sustav protuzračne i protudronske obrane koji su na međunarodnom sajmu obrambene industrije SIDEC 2025. u Celju predstavili hrvatski DOK-ING i slovenska tvrtka Valhala Turrets.

Komodo-Mangart 25 spoj je već poznatog DOK-ING-ovog sustava Komodo s borbenom kupolom koju su razvili Slovenci. I prije ove premijere želi ga naručiti 13 članica NATO-a, a slovenska vojska već ga koristi na svojim oklopnim vozilima s posadom.

Hrvatska je nedavno potpisala ugovor o nabavi protudronske zaštite, vrijedan 115 milijuna eura, i ministar obrane Ivan Anušić potvrdio je da će se ići u nabavu upravo ovog sustava, a on se sastoji od Komoda, borbene kupole, Rheinmetallova protuavionskog topa kalibra 25 milimetara, dva lansera protudronskih raketa proizvođača MBDA i radara AESA te elektronike francuskog proizvođača Safrane, piše Poslovni dnevnik.

Njime može upravljati i AI

U ovoj konfiguraciji stroj se može kretati brzinom od 55 kilometara na sat, no razvija se i nova verzija koja bi trebala ići i do 70 na sat. Paralelno s time DOK-ING priprema tri zajedničke nadogradnje s njemačkim Rheinmetallom, Slovenci pak razvijaju kupolu u koju će moći stati Rheinmetallov 30-milimetarski top, a Komodo-Mangart 25 već je ušao na listu proizvoda koji će se financirati iz programa EU SAFE, iz kojeg je Hrvatska već zatražila 1,7 milijardi eura.

'Operateri upravljaju našim proizvodom s udaljenosti do dva i pol kilometra, a uz repetitorski sustav nema granica. Vozilo je autonomno i može autonomno pratiti druga vozila ispred i oko sebe, u konvoju ili na terenu, kada nema potrebe da njime upravlja operater', rekao je Davor Petek, član Uprave DOK-ING-ove tvrtke Sigurnost i obrana.

Sustavom, koji je već isproban na oklopnim vozilima, upravljaju vozač putem kamera i radijskih sustava te strijelac koji daljinski upravlja kupolom. Obojica su odvojena, jer se Komodom može upravljati i pomoću umjetne inteligencije, a oružje aktivira čovjek.

Pokreće ga dizel-električni generator koji strujom puni sve sustave, pa i pogon, zbog čega je zapravo riječ o hibridnom vozilu.

Čekaju se certifikati NATO-a

Pred sustavom je još cijeli niz ispitivanja u kojima će sudjelovati hrvatska i slovenska vojska. Ako sve prođe u redu, bit će dobiveni svi potrebni certifikati NATO-a.

Iz DOK-ING-a poručuju da za početak mogu proizvesti 50 sustava godišnje, što je tempo koji može pratiti i Valhala. Iz obje tvrtke očekuju rast interesa za ovakvim sustavima.

'Ovim inicijativama potvrđujemo svoju poziciju vodećeg regionalnog tehnološkog lidera u području sigurnosti, obrane i energetske otpornosti. DOK-ING vidi budućnost u sve većoj autonomiji, povezanosti i umjetnoj inteligenciji u besposadnim platformama. Cilj je automatizirati opasne zadaće, smanjiti rizik za ljudstvo i stvoriti održivu europsku obrambenu infrastrukturu', istaknuo je predsjednik Uprave DOK-ING-ove tvrtke Sigurnost i obrana, Gordan Pešić, dodavši da veliki potencijal vide u razvoju i implementaciji zajedničkih projekata u okviru EU-a i NATO-a.

Zagrebački DOK-ING ionako je lider na globalnoj razini u razvoju visokosofisticiranih robotskih sustava za posebne namjene, pri čemu drže više od 80 posto svjetskog tržišta u segmentu razminiranja, a njihovi sustavi se koriste i za protupožarne aktivnosti i rudarstvo. Komodo, njihova perjanica obrambene tehnologije, pokrenut je prije 24 godine, a razvio ga je Vjekoslav Majetić.